Eerste voorrangspleintje Ei van Columbus
8 januari 2008
In de vakwereld bestaat toenemende belangstelling voor de Hilversumse
uitvinding van het voorrangspleintje. Het eerste exemplaar op het
kruispunt Kamerlingh Onnesweg/ Minckelersstraat, dat onlangs in
gebruik is genomen, heeft de interesse gewekt van verkeerskundigen uit
andere gemeenten.
Daniël Wolters, verkeerskundige van de gemeente Hilversum, kan zich
dat heel goed voorstellen. "Het voorrangspleintje heeft namelijk de
voordelen van een rotonde, maar niet de nadelen".
Geestelijk vader
Zijn collega John Fonk is de geestelijke vader van dit Ei van
Columbus. "Het eerste idee ontstond toen we overwogen om op de
Diependaalselaan in het kader van 'Langzaam rijden, gaat sneller'
keerlussen te maken. Daarmee wilden we voorkomen dat een automobilist,
die wil keren, het verkeer op een kruispunt blokkeert, door hem
verderop die keerbeweging te laten maken. Dat stuitte op bezwaren van
omwonenden. Zij wezen ons op het feit dat die automobilisten omdat ze
moeten omrijden onnodig langer op de Diependaalselaan rijden".
Daarom werd gezocht naar een andere oplossing die met name het milieu
minder zou belasten. SenterNovem, het agentschap van het ministerie
van Economische Zaken dat initiatieven ondersteunt die de duurzaamheid
stimuleren, stelde subsidie beschikbaar. John Fonk ging aan de slag
met verkeerskundige adviseurs van de ingenieursbureaus Goudappel en
DHV.
"Eigenlijk hebben zij alle verkeerskundige principes bij elkaar
opgeteld", aldus Daniël. "De principes zijn dan ook niet nieuw, maar
deze combinatie is dat wèl".
Minder belastend
"Er zijn, net zoals bij de meeste rotondes, geen verkeerslichten
(meer) nodig waardoor het verkeer buiten de spits lekker kan
doorrijden en dat betekent een minder grote belasting van het milieu.
De hoofdstroom in het verkeer behoudt zijn voorrang. Ter vergelijking:
dat gebeurt nu niet op het Den Uylplein. De hoofdstroom rijdt op de
Johannes Geradtsweg en de Kamerlingh Onnesweg, maar die is op die
rotonde gelijkwaardig aan de automobilisten op de Larenseweg. Daardoor
staat, zeker in de spits, de hoofdstroom regelmatig stil. Op het
voorrangspleintje kan de hoofdstroom vrijwel altijd door, ook omdat
wij de voorrangspleintjes voorzien van een aparte rijstrook voor
verkeer dat linksaf slaat".
Het voorrangspleintje heeft nog een groot voordeel dat vooral op
oudere kruispunten van groot belang is. Daniël: "Voor de aanleg van
een rotonde zou je in sommige gevallen woningen moeten slopen omdat er
anders niet genoeg ruimte is. Een voorrangspleintje heeft veel minder
ruimte nodig. Het pleintje is ovaal en daardoor veel slanker".
Omdat het voorrangspleintje voor wat betreft het gebruik eigenlijk
weinig nieuws herbergt, verlangt het ook van de automobilisten weinig
aanpassingen. "Zij herkennen de meeste verkeerskundige principes. Het
pleintje is in feite een platgeslagen rotonde".
Daniël Wolters roemt de inspanningen van zijn collega's van het
gemeentelijke Ingenieursbureau. "Zij hebben ervoor gezorgd dat het
pleintje smoelt. Zo zijn er natuur-keien gebruikt die tot dat moment
alleen maar in de kades in havens waren verwerkt".
Top 10
SenterNovem noemt het Hilversumse voorrangspleintje in een Top 10 voor
gemeenten die moeten omgaan met het spanningsveld tussen de
fijnstof-problematiek en de verkeersafwikkeling. "Ons
voorrangspleintje is voor veel grote steden interessant. Het pleintje
voorkomt dat het verkeer onnodig stilstaat. Stilstaand verkeer
veroorzaakt immers vervuiling".
Inmiddels hebben Daniël en John voor collega's van vier gemeenten een
presentatie gehouden over het voorrangspleintje. Het pleintje op de
Kamerlingh Onnesweg/ Minckelersstraat is de eerste in een reeks van
tien. Er komen er in principe nog negen op de buitenring. Voor dit
jaar staan er weliswaar twee op de Johannes Geradtsweg op het
programma, maar dat is afhankelijk van de uitkomsten van een second
opinion op de milieuonderzoeken.
Gemeente Hilversum