Ingezonden persbericht



Persberichten

Vakantiebeurs 2008: 'lustige' stad München lokt gasten met vrolijke feesten

Publicatiedatum: 11-12-2007


Persbericht
Utrecht, 2 januari 2008

Motto 850 jarig bestaan 'Bruggen Bouwen'

De 'lustige' stad München zal komend jaar nog vrolijker zijn dan toeristen al gewend zijn, want vanaf juni wordt het 850 jarig bestaan van deze gezellige stad gevierd. Hoe? Op verschillende manieren. Dat zal de bezoekers van de Vakantiebeurs 2008 duidelijk worden gemaakt in het Duitse paviljoen in hal 9. Nog niet eens zo erg oud, heeft de vroegere monniksstad München toch al een stevige reputatie opgebouwd. Van middeleeuws centrum naar een hightech centrum in het moderne Duitsland. Toen Heinrich de Leeuw in 1258 bij Municken een brug over de Isar liet bouwen, was hij de eerste bruggenbouwer van de stad. Het vormde de aanleiding om de festiviteiten te vieren onder het motto 'Bruggen bouwen'. Hoogtepunt worden de Isarfesten van 1 tot en met 3 augustus, met veel zang, dans en een imposant vuurwerk rond de grotesk verlichte Isar brug. Al eerder, op 15 en 16 juni, zijn de Bürgerfesten in de binnenstad gevolgd door de Altstadtringfesten op 19 en 20 juli. Maar in het jubilerende München zullen de hele zomer festiviteiten plaatsvinden, culinaire en culturele manifestaties en volksfeesten.

Toerisme groeiend
Het toerisme naar Duitsland is nog steeds groeiend. Dit jaar brachten de eerste acht maanden al 3,3 % meer gasten naar het land, dat nog nageniet van het succes van de wereldkampioenschappen voetbal in 2006. Niet voor niets werd een roterende voetbal annex wereldbol gekozen als het nieuwe logo voor het Duitse toerisme. Nederland speelt een belangrijke rol in deze groei. Vanuit ons land kwamen 2,2 procent meer toeristen naar Duitsland en de Nederlanders leveren met bijna 18 % zelfs de meeste bezoekers. In de topmaanden juli en augustus is een op de vier buitenlandse gasten een Nederlander.

Historische bouwwerken
Dit jaar worden de kastelen, tuinen en parken bij de bezoekers van Duitsland extra onder de aandacht gebracht. De Duitse historische bouwwerken zijn jaarlijks goed voor twintig miljoen bezoekers. De Englische Garten in München alleen al trekt jaarlijks drie miljoen gasten en kasteel Neuschwanstein in Beieren 1,3 miljoen. Met dit thema, een combinatie van romantiek en geschiedenis, hoopt de Duitse Toeristen Centrale nog veel meer bezoekers te trekken.

Gastronomie
Een ander thema dat Duitsland hanteert om gasten te lokken is gastronomie. Zeven topkoks zullen in hun eigen keuken culinaire hoogstandjes leveren en bewijzen dat de Duitse keuken veel meer te bieden heeft dan Sauerkraut en Bratwurst. Als ware ambassadeurs voor de Duitse gastronomie zullen de koks hun vernieuwende recepten over heel Duitsland verspreiden zodat restauranthouders de voorbeelden kunnen volgen. In het restaurant op de Vakantiebeurs 2008 is al een vleug van deze vernieuwing te proeven met de heerlijke gerechten van kok Volker Neuroth uit Garmisch Partenkirchen.

Openingstijden
De openingstijden van de Vakantiebeurs 2008 zijn van woensdag 9 januari t/m zondag 13 januari van 10.00 tot 18.00 uur, op vrijdag 11 januari van 10.00 tot 22.00 uur. Bezoekersinformatie is verkrijgbaar via tel. 0900-52272387 (¤ 0,13 per minuut) of per e-mail naar visitorsinformation@vnuexhibitions.com. Tijdens de Vakantiebeurs worden tal van gevarieerde activiteiten georganiseerd. Het meest actuele overzicht staat vermeld op www.vakantiebeurs.nl.

Noot voor de redactie (