Nederlandse Politiebond


staken bij de politie - de spelregels

Op woensdag 9 januari 2008 begint binnen de Nederlandse politie een door de NPB uitgeroepen stakingsestafette, die vanaf 23 januari zal uitmonden in een reeks landelijke werkstakingen. Wat zijn de spelregels waaraan de NPB en zijn (kader)leden zich bij het organiseren en uitvoeren van deze werkonderbrekingen dienen te houden?

Het recht op collectieve actie en het recht om te staken zijn niet in de Nederlandse wetgeving geregeld. Het stakingsrecht vinden we in artikel 6, lid 4 van het Europees Sociaal Handvest (ESH), een Europees verdrag waaraan Nederland zich heeft verbonden. Door het Handvest is op Europees niveau erkend dat werkgevers en werknemers (en hun organisaties) het recht hebben op collectieve onderhandelingen en in voorkomende gevallen op het voeren van collectieve actie, met inbegrip van het recht om te staken. De totstandkoming ervan betekende in de jaren tachtig het einde van het strafrechtelijk stakingsverbod voor ambtenaren en spoorwegpersoneel in het Nederlands Wetboek van Strafrecht.

Ook bij de politie wordt om de zoveel tijd onderhandeld over de arbeidsvoorwaarden. In de meeste gevallen komen we al pratend tot een nieuw akkoord arbeidsvoorwaarden voor de politie, in de volksmond CAO genoemd. Zo niet in 1983, 1995, 2005 en ook niet in 2007/2008. Het is duidelijk dat de minister alleen onder stevige druk tegemoet gaat komen aan onze eisen. Vanaf december 2007 maken we gebruik van het recht op het voeren van collectieve actie om die eisen kracht bij te zetten; vanaf woensdag 9 januari door een gestaag intensiever wordende reeks werkstakingen

Bijzondere positie politie
Nu heeft de politie een bijzondere positie in de samenleving. Zij is het enige orgaan dat specifiek belast is met handhaving van de openbare orde en de rechtsbescherming. Actievoeren is toegestaan, maar de openbare orde en de veiligheid mogen daardoor niet in gevaar komen. Dat blijkt duidelijk uit eerdere rechterlijke uitspraken. Politieambtenaren mogen dus net als andere werknemers staken, maar er dienen dan wel bepaalde grenzen in acht genomen te worden. Het hele bedrijf platleggen, zoals recent bij Unox, mag in ieder geval niet. Naast de werkstaking vallen ook stiptheidsacties, werkonderbrekingen en bijvoorbeeld het draaien van zondagsdiensten onder de reikwijdte van artikel 6, lid 4 van het ESH.

Uiterste middel
Het stakingsrecht van werknemers is aan spelregels gebonden. Het overgaan tot actievoeren (bijvoorbeeld door het organiseren van werkstakingen) mag alleen als uiterste middel. Veel rechtszaken gaan over de vraag of de bonden niet te vroeg van de onderhandelingstafel zijn weggelopen, dat wil zeggen: terwijl nog niet alle mogelijkheden waren verkend. De Nederlandse rechters waren in het verleden geneigd de vakbonden op dat punt vrij kort te houden, maar daarvoor zijn ze door de Raad van Europa op de vingers getikt. Ze moeten meer afstand houden en de vakbonden een grotere mate van vrijheid geven om te bepalen of acties nodig zijn.

Ultimatum
Voorafgaand aan de acties stellen de bonden de minister een ultimatum. Ze maken (nogmaals) hun eisen bekend en geven de minister een bepaalde tijd om daaraan (alsnog) tegemoet te komen. Als de minister voor de gestelde datum niet reageert, volgen er acties. Kijk voor de NPB-inzet, de inzet en het bod van de minister, het ultimatum en de eisen van de NPB op www.politiebond.nl (klik op NPB-DOCUMENTEN en daarna op CAO-BELEIDSDOCUMENTEN).

Zorgvuldigheid
De werkgever mag door actievoeren onder druk worden gezet, maar daarbij zijn niet alle vormen van actie geoorloofd. Zorgvuldigheid is telkens van groot belang en zeker in het geval van acties door politieambtenaren. Worden daarbij de spelregels niet in acht genomen, dan zal dat nog sneller leiden tot een verbod door de rechter. Elke actie moet daarom worden aangemeld bij het landelijk actiecentrum van de NPB, opdat onze juristen kunnen beoordelen of de voorgestelde actie wel of niet uitvoerbaar is binnen de mogelijkheden van de wet.

Aanzegging
Het hoofdbestuur van de NPB verzorgt vervolgens de formele aanzegging van de actie. Voor de landelijke NIET BEKEUREN-actie van de NPB zijn bijvoorbeeld aangetekende brieven gestuurd naar alle korpbeheerders en korpschefs in het land. Het versturen van een aanzegging dient meerdere doelen. Het geeft de werkgever de mogelijkheid om alsnog aan de eisen van de bonden tegemoet te komen en de actie te voorkomen. Gaat hij daar niet toe over, dan heeft hij in ieder geval voldoende tijd om maatregelen te treffen ten aanzien van bijvoorbeeld de veiligheid. Er bestaan geen regels voor de aanzeggingstermijn die in acht moet worden genomen. Over het algemeen wordt een termijn van een aantal dagen gehanteerd, maar bij een meer ingrijpende actie kan een langere termijn noodzakelijk zijn.

Registratie
Politieambtenaren die staken zijn verplicht in hun urenverantwoording aan te geven dat ze deelgenomen hebben aan een werkstaking. In sommige korpsen wordt daarvoor een speciale code bekendgemaakt, zoals in Limburg-Zuid de code 60 STAK. Heeft het korps zelf geen code voor de werkstaking bekendgemaakt, dan moet het regionale actiecomité het initiatief nemen om daarover met de korpsleiding afspraken te maken. Wij adviseren dringend om voor de duur van de werkstaking niet zonder meer een gewone werkcode in te vullen. Wil de werkgever kwaad, dan kan hij namelijk besluiten dit als fraude/valsheid in geschrifte op te vatten.

Korpsen sturen er soms op aan om de niet-gewerkte uren met het verlof te verrekenen. Dat is uiteraard niet verplicht. Sommige acties zoals de Blauwe Belegering in 2005 werden in eigen tijd gehouden. De NPB-leden hebben deze keer echter duidelijk aangegeven dat het om harde acties moet gaan. Bij harde acties maak je gebruik van het stakingsrecht en dat doe je in de baas zijn tijd!

Stakingskas
Het is goed om te weten dat de NPB een uitstekend gevulde stakingskas heeft. NPB-leden die gekort worden op hun salaris hebben recht op een uitkering als ze voor vier uur of meer worden gekort. Deze grens geldt niet per afzonderlijke actie, maar cumulatief per actieperiode. De uitkering is 49 netto, uitgaande van een volledige werkdag van acht uur.

Blokkade
Niet geoorloofd als actievorm is (nagenoeg) elke vorm van blokkade. Het is bijvoorbeeld niet toegestaan om werkwillige collega's te beletten aan het werk te gaan of toegang te weigeren aan derden. Ook acties waardoor de openbare orde en veiligheid in gevaar komen zullen worden verboden. Qua sector zijn wij nu eenmaal niet te vergelijken met sectoren in het bedrijfsleven zoals het transport.

De boel gaat plat, maar de noodhulp gaat te allen tijde door!

Rianne Wisselink,
NPB-districtsbestuurder

Gepubliceerd op 08 januari 2008 door Dick Harte.

Overname van dit nieuwsbericht is toegestaan, mits met bronvermelding: Nederlandse Politiebond - www.politiebond.nl ©2008.