AutoRai

GM demonstreert âself-drivingâ Chevrolet Tahoe

(1/9/2008)
Tijdens de Consumer Electronics Show demonstreert General Motors een onbemande Chevrolet Tahoe die in november vorig jaar zonder bestuurder en dankzij het gebruik van elektronica met succes een traject van 60 mijl in een stedelijke omgeving aflegde. Met deze Chevrolet werd een prestigieuze competitie gewonnen die was gesponsord door het Amerikaanse Ministerie van Defensie.

De elektronische technologie van de Tahoe is zo veelbelovend dat het zou kunnen leiden tot serieproductie, waardoor de meest voorkomende oorzaak van botsingen, menselijk falen, kan worden geëlimineerd.

De Tahoe met de bijnaam âBossâ, vernoemd naar de vroegere ontwikkelings- en research-ingenieur van GM, Charles F. Kettering, is ontwikkeld door General Motors, de Carnegie Mellon University en andere gelieerde bedrijven. Hij maakt gebruik van een combinatie van LIDAR, radar, zicht en kaart / GPS systemen om âte kijkenâ. Hij herkent het verloop van de weg en herkent ander verkeer en obstakels op de weg. De auto berekent, gebruikmakend van intelligente algoritmes en computersoftware, waar het veilig is om te rijden zonder een botsing te veroorzaken. âBossâ legde onlangs een afstand van 60 mijl af in minder dan zes uur in stadsverkeer, over drukke kruisingen en stilhoudend bij stopborden. Daarmee werd de eerste prijs van de âDefense Advanced Research Projects Agency (DARPA) 2007 Urban Challengeâ competitie in de wacht gesleept.

âNiet alleen kunnen we elektriciteit gebruiken in plaats van brandstof om de volgende generatie van deze autoâs voort te bewegen, ook kan de elektronische technologie in autoâs zoals Boss zorgen voor een wereld zonder auto-ongelukken, met soepel verlopende verkeersstromen en nauwelijks files,â zegt Larry Burns, GM vice president R&D and Strategic Planning. Hij voegt daar aan toe dat de technologie in Boss een stap voorwaarts is naar de dag waarop forensen hun e-mail lezen, hun ontbijt gebruiken en zelfs het nieuws kunnen volgen terwijl ze naar hun werk worden gereden.

âDeze competitie heeft ons begrip voor wat er nodig is om autoâs zonder bestuurder werkelijkheid te laten worden in belangrijke mate versneld, terwijl we voortdurend bezig zijn om de auto opnieuw uit te vinden,â verklaarde Burns.

De hedendaagse autoâs maken al deel uit van een steeds groter worden familie, die gebruik maakt van elektronische technologieën om ervoor te zorgen dat de bestuurder zo weinig mogelijk fouten maakt.

Tot de technologieën die nu al gangbaar zijn voor hedendaagse autoâs behoren adaptieve cruise control, stabiliteit controlesystemen zoals GMâs StabiliTtrak, GMâs door GPS ondersteund OnStar veiligheids- en beveiligingssysteem, âpre-crashâ sensoren, het voorkomen van een dode hoek en waarschuwingssystemen voor het wisselen van rijbaan. Hoewel deze technologieën niet een vervanging zijn voor de bestuurder helpen ze wel om fouten die kunnen leiden tot botsingen te reduceren. Ook wordt de veiligheid van de inzittenden verhoogd en wordt bijgedragen aan het terugdringen van verkeersopstoppingen.

Naast de sponsoring van het Tartan Racing Team, dat de Boss begeleidde tijdens de DARPA competitie, werkt GM samen met de Carnegie Mellon University aan autonome rijtechnologieën. Volgens Alan Taub, GM executive director of research and development, is de samenwerking met universiteiten en leveranciers van vitaal belang voor de ontwikkeling van deze technologie.

Naast GM en de Carnegie Mellon University ondersteunden onder meer Caterpillar, Continental AG, Intel, Google, TeleAtlas en Hewlett Packard het project.