Persbericht
0801.019
Den Haag, woensdag 9 januari 2008
Eerste elektrische locomotief op Betuwelijn van Siemens
Siemens heeft de primeur met de eerste elektrische locomotief op de
Betuwelijn voor goederentreinen. De elektrische locomotieven rijden nu
tussen de haven van Rotterdam en Duisburg in het industriegebied in
Nordrhein-Westfalen.
In 2006 gaf de Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn een
consortium van Siemens Transportation Systems (TS) en het Franse
Alstom opdracht om 26 locomotieven van Siemens uit te rusten met zowel
het Europees Treinbeveiligingssysteem ETCS als het Nederlandse
automatische treinbeïnvloedingssysteem (ATB). Doordat de locomotieven
zijn uitgerust met deze twee systemen hoeven goederentreinen bij het
passeren van de grens niet van locomotief te wisselen. Dit betekent
een forse tijdwinst voor het goederenvervoer op de Betuweroute tussen
de haven van Rotterdam en het industriegebied in Nordrhein-Westfalen.
Het is een nieuwe stap in de standaardisering van het Europese
railverkeer, die het oversteken van grenzen vereenvoudigt, de reistijd
verkort en het rendement op de trajecten vergroot. Het project is
onderdeel van de geplande Europese corridor voor het transport van
goederen van Rotterdam tot Genua in Italië.
Consortiumleider Siemens verzorgde de uitrusting van de locomotieven
in de fabriek van de divisie Transportation Systems in München-Allach.
Siemens was verder verantwoordelijk voor de engineering en de
toelating voor de in het Nederlandse spoorwegverkeer gangbare
1,5-kV-gelijkspanning, en de 25-kV-wisselspanning, die op de
Betuweroute is geïnstalleerd. Alstom leverde het
treinbeveiligingssysteem ETCS en het automatische
treinbeïnvloedingssysteem ATB. Het bedrijf regelde ook de toelating
van de sein- en beveiligingsapparatuur in Nederland.
De locomotieven van de serie BR 189 behoren tot de 100 zogeheten
meersysteemlocomotieven van het type ES64F4, die Siemens TS tussen
2002 en 2005 aan Deutsche Bahn leverde. Kenmerkend voor de
meersysteemlocomotieven is dat ze op verschillende spoortrajecten
kunnen rijden. Van de ES64F4 bestaan inmiddels 15 versies, die rijden
in Duitsland, Italië, Kroatië, Oostenrijk, Polen, Roemenië, Zweden,
Zwitserland, Slovenië, de Tsjechische Republiek, Hongarije en nu ook
in Nederland.
Foto's bij dit persbericht zijn beschikbaar op
http://www.siemens.nl/persinfo/persfotos.asp
Noot voor de redactie,
Siemens