GroenLinks

GroenLinks: waar blijft beloofde wet milieu-gedifferentieerde parkeertarieven?

9 januari 2008

GroenLinks vraagt aan de ministers Cramer van Milieu en Ter Horst van Binnenlandse Zaken eindelijk werk te maken van de wet voor gedifferentieerde parkeertarieven. Daarmee moet het mogelijk worden om vuile en onzuinige autos meer parkeergeld te laten betalen, en schone en zuinige autos minder. Al drie jaar geleden diende GroenLinks hiervoor een motie in. In reactie daarop beloofde staatssecretaris Van Geel de gedifferentieerde parkeertarieven per 1 januari 2007 mogelijk te maken. Die datum werd zonder opgaaf van reden niet gehaald.

Op 27 september 2007 zei Jacqueline Cramer op vragen van GroenLinks dat het wetsvoorstel "over twee weken" in het kabinet besproken zou worden. Sindsdien is er niets meer van vernomen. GroenLinks is uitermate teleurgesteld dat het kabinet er in drie jaar tijd niet in is geslaagd om de gedifferentieerde parkeertarieven mogelijk te maken. Veel Nederlandse gemeenten staan te popelen om hiermee te beginnen, maar moeten hun plannen noodgedwongen opschorten.

Met gedifferentieerde parkeertarieven kunnen schone autos worden gestimuleerd en vuile autos ontmoedigd. Dit is belangrijk voor de luchtkwaliteit in de stad en voor de aanpak van het klimaatprobleem. In Londen en Stockholm kennen ze het milieugedifferentieerde parkeren al. Energiezuinige autos kunnen daar zelfs gratis parkeren. In Duitsland zijn begin dit jaar verschillende steden gestart met milieuzones waar alleen autos die voldoen aan minimum milieu-eisen binnen mogen rijden; veel andere Duitse steden gaan hier binnenkort toe over. Dat is een grote operatie vergeleken met de kleine wetswijziging die nodig is voor de gedifferentieerde parkeertarieven.

Het is onbegrijpelijk dat het kabinet drie jaar na de start van de discussie gemeenten nog steeds niets te bieden heeft.

Wijnand Duyvendak heeft vandaag de ministers van VROM en BZK hierover de volgende vragen gesteld:


1. Herinnert u zich uw uitspraak in het Algemeen Overleg van 27 september 2007 dat het wetsvoorstel over milieugedifferentieerde parkeertarieven twee weken nadien in het kabinet zou worden besproken en daarna zo spoedig mogelijk naar de Tweede Kamer gestuurd?


2. Wanneer komt het wetsvoorstel naar de Kamer?


3. Bent u ervan op de hoogte dat staatssecretaris Van Geel al in februari 2006 heeft aangekondigd dat de gedifferentieerde parkeertarieven per 1 januari 2007 mogelijk zouden zijn, in reactie op de GroenLinks-motie aangaande van maart 2005?


4. Wat is de reden dat het wetsvoorstel er nog steeds niet is? Wat zijn de knelpunten?


5. Is het de bedoeling in het wetsvoorstel vast te leggen welke differentiatie gemeenten mogen toepassen - bijvoorbeeld trapsgewijs of via een glijdende schaal, naar energielabel of naar CO2-uitstoot per kilometer? Wordt dit nader ingevuld in een amvb en zo ja, wanneer is deze amvb gereed?


6. Waarom geeft de website van de RDW bij het intoetsen van een kenteken (om de verbruik- en milieugegevens van het bijbehorende voertuig te achterhalen), bij een groot aantal kentekens aan dat de verbruik- en milieugegevens niet zijn geregistreerd? Bij hoeveel en welk type voertuigen speelt dit?


7. Zijn er bij de RDW meer (milieu)gegevens bekend dan op de publieke website bekend worden gemaakt? Zo ja, hoe kunnen overheden hiervan gebruik maken bij hun parkeerbeleid? www.rdw.nl/ovi/paginas/default.aspx