Gemeente IJsselstein


Dienstverlening krijgt rapportcijfer 7,5

Datum: woensdag 9 januari 2008
Inwoners van de gemeente IJsselstein geven de dienstverlening van de gemeente een dikke voldoende. De telefoon wordt op tijd opgenomen en de dienstverlening via de website is in 2007 verbeterd.

Toch zijn er ook nog zaken die beter kunnen. Zo gaat de gemeente de mogelijkheden onderzoeken om meer op persoonlijke afspraak te werken en in 2008 wordt een kwaliteitshandvest opgesteld. Hierin staan concrete beloften aan de klanten over de diensten die worden aangeboden. Zo is voor beide partijen duidelijk wat wel en wat niet mogelijk is.
IJsselstein doet mee aan een Benchmarking Publiekszaken. In 2007 werd dit onderzoek voor de vierde keer werd gehouden. Er deden 80 gemeenten mee. Onderdeel is een onderzoek naar de klanttevredenheid over de baliedienstverlening, dat in april 2007 door TNS-NIPO is uitgevoerd onder de bezoekers van het stadhuis. Het totaaloordeel klanttevredenheid in IJsselstein scoort een 7,5 (in 2006 een 7,0). Het landelijk gemiddelde was een 7,6.
Telefonische dienstverlening en bereikbaarheid
In april 2007 is voor het eerst onderzoek gedaan naar de tevredenheid over de telefonische dienstverlening. Dit onderzoek is uitgevoerd in 54 gemeenten. IJsselstein scoort een 7.
De meest recente score voor de telefonische bereikbaarheid in 2007: ruim 86% van de binnenkomende gesprekken wordt binnen 20 seconden opgenomen. Hiervan ruim 63% binnen 0-5 seconden, ruim 14% binnen 5-10 seconden en 8,7% binnen 10-20 seconden. Dit is boven de norm van: 80% binnen 20 seconden. Toch blijft de gemeente aandacht besteden aan de telefonische bereikbaarheid omdat het een aspect van telefonische dienstverlening is, dat door klanten als zeer belangrijk wordt ervaren.
Beoordeling website
De website van IJsselstein staat op de 180e plaats op de ranglijst van in totaal 443 beoordeelde websites van gemeenten. Een jaar geleden was dit de 386e plaats en in juli 2007 was dit nog de 294e plaats. De stijging naar de 180e plaats heeft vooral te maken met het beschikbaar stellen van vijf digitale producten.
Benchmarking Publiekszaken beleefde in 2007 haar vierde jaar. Tachtig gemeenten deden mee. De website www.benchmarkingpubliekszaken.nl speelt een belangrijke rol in het project. Via deze website zijn de gegevens over de verschillende publieksdiensten verzameld. Deelnemende gemeenten kunnen via de website gegevens van andere gemeenten bekijken en hun eigen uitkomsten vergelijken. Op het openbare gedeelte van de website is een aantal gegevens beschikbaar voor niet-deelnemers. Belangrijk onderdeel van Benchmarking Publiekszaken zijn de diverse klanttevredenheidsonderzoeken.