Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Hotels leunen te zwaar op Weekendjeweg

Amersfoort, 9 januari 2008

Internet is hét reserveringskanaal. Zeker als het gaat om een korte break of weekendje weg. Grote winnaars op dit vlak zijn de overkoepelende hotelsites Weekendjeweg, Hotels.nl en Weekend Company. Het zijn overduidelijk deze sites die het de vakantiegangers online volledig naar de zin maken. Daar staat tegenover dat de individuele hotels nauwelijks moeite doen om de eigen website als reserveringskanaal in te zetten. De meeste hotels trekken wel redelijk wat bezoekers naar de site, maar niet met reserveringen tot gevolg. Of zoals een receptioniste het omschreef: "Als men een kamer wil boeken moet men ons maar bellen." Een gemiste kans, met name omdat rechtstreekse reserveringen meer geld in het laatje brengen.

Dit is één van de conclusies uit een afstudeeronderzoek dat in opdracht van OnlineResults is uitgevoerd onder 78 hotels variërend van particulier tot zakelijk, van klein tot groot en van individuele hotels tot hotelketens. Doel van het onderzoek was tweeledig. Enerzijds te achterhalen hoe de hotels meer rendement uit hun website kunnen halen. Anderzijds wat de beste methode is om de belangrijkste verbeterpunten van websites te achterhalen. Vandaar dat voor dit onderzoek niet alleen verschillende onderzoeksmethoden zijn gebruikt, maar ook zowel de hotelbranche als 214 potentiële vakantiegangers zijn ondervraagd.

Uit dit uitgebreide onderzoek blijkt dat verreweg de meeste vakantiegangers de voorkeur geven aan hotelreserveringen via internet. Wat wordt onderstreept door het aandeel online reserveringen van gemiddeld 80% zoals aangegeven door de hotels. Dus zou je verwachten dat hotels daarop inspelen door veel aandacht te besteden aan hun website. Afgezien van enkele grote hotelketens, blijkt men nauwelijks aandacht voor de website te hebben. De gemiddelde leeftijd van de sites blijkt 6,5 jaar, veel sites blijken niet in bezit te zijn van een content management systeem en met name bij de kleine hotels blijkt het zelfs niet mogelijk om online te reserveren. Wat potentiële klanten al snel wegjaagt. Of zoals een respondent het omschreef: "Een weekendje weg doen we vaak met een groep vrienden. Ik kijk dan op internet in de plaats - ingang meestal de gemeentelijke website - waar we naartoe willen. En daar bezoek ik de diverse hotelsites. Krijg ik op een hotelsite geen inzicht of er dat weekend genoeg kamers zijn of welke mogelijkheden het hotel biedt, dan ben ik direct weg. Vaak kom ik dan alsnog op Weekendjeweg uit. Niet zozeer de gezelligste hotels, maar wel het gemakkelijkst te boeken."

Hieruit mag je voorzichtig concluderen dat menig hotel kansen laat liggen. Hotels zouden meer gasten kunnen aantrekken als zij meer aandacht zouden besteden aan hun eigen website. Waarbij de vakantiegangers aangeven eerder te willen reserveren bij een website die er aantrekkelijk uitziet, actuele informatie over de activiteiten in de omgeving biedt én waarop men eenvoudig antwoord op specifieke wensen kan krijgen. Is men overtuigd dan gaat men bij voorkeur over tot online reserveren. Maar goede basisinformatie nodigt zelfs uit tot aanvragen per telefoon of per mail. Met een aantrekkelijke website wordt een hotel niet alleen onafhankelijker maar neemt ook de winst toe.



Ingezonden persbericht