Gemeente Zaltbommel
Gemeente aan de slag met basisregistraties
In 2009 moeten diverse basisregistraties zijn opgezet. Doel is dat
burgers nog maar een keer hun gegevens hoeven te verstrekken. Alle
instanties zijn dan verplicht die gegevens te gebruiken. De burgers
worden hiermee beter geholpen.
In 2003 heeft het kabinet het programma "De andere overheid"
vastgesteld. Met dit programma wil de overheid een beter
functionerende overheid realiseren en de klanten/burgers beter van
dienst zijn. De overheid denkt dat te bereiken door de invoering van
een wettelijk stelsel van basisregistraties met authentieke gegevens.
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de invoering van de volgende
basisregistraties:
* de Gemeentelijke Basis Registratie (GBA) - Registratie ten behoeve
van de registratie van personen. Deze is voor de gemeentelijke
praktijk op dit moment de belangrijkste authentieke registratie;
* de Basis Registratie Adressen (BRA) - Registratie ten behoeve van
de vastlegging van de adressen. De authentieke registratie voor de
adressen wordt straks de kern van alle registraties;
* de Basis Gebouwen Registratie (BGR) - Registratie ten behoeve van
de registratie van gebouwen.
Per medio 2009 dienen deze basisregistraties een feit te zijn. De
gemeente heeft een projectgroep geformeerd om dit te realiseren.
Naar het zich laat aanzien bedragen de investeringskosten EUR
101.500,- en de jaarlijkse lasten EUR 18.500,-
Wat is een basisregistratie?
Een registratie met authentieke gegevens is een kwalitatief
hoogwaardig en met garanties voor de borging van die kwaliteit omkleed
bestand van, gezien het geheel van wettelijke taken, vitale en/of
veelvuldig en om uiteenlopende redenen benodigde gegevens over
personen, instellingen, zaken, verrichtingen of gebeurtenissen, dat
bij wet als de enig officieel erkende registratie voor de betreffende
gegevens is aangemerkt en dat in het gehele land verplicht wordt
gebruikt door alle overheidsinstanties, alsook door private
organisaties, tenzij het gebruik om zwaarwegende redenen als
privacybescherming expliciet is uitgesloten.
Wat beogen basisregistraties?
Het doel van basisregistraties is dat klanten/burgers gegevens maar
eenmalig behoeven te verstrekken, waarna ze worden opgenomen in de
basisregistraties. De registraties worden vervolgens door een ieder
verplicht gebruikt. Doordat een basisregistratie een uniek nummer
geeft aan personen, gebouwen, adressen e.d. hoeft alleen dat nummer
genoemd te worden en is alles zichtbaar.
Verder hebben de registraties als doel om overal dezelfde gegevens te
gebruiken. Alles wordt hierdoor gestandaardiseerd.
Kernthema's zijn:
* Samenhang in gegevens;
* Eenmalige vastlegging en meervoudig gebruik;
* Verplicht gebruik door de gehele overheid;
* Terugmeldingsplicht van afnemers;
* Duidelijkheid over aansprakelijkheid van gegevens;
* Voorwaarden scheppend voor het realiseren van maatschappelijke
effecten;
* Verbetering dienstverlening;
* Verhogen van efficiënt overheidshandelen.
Geplaatst op: 9 januari 2008