Gemeente Zaltbommel


Gemeente aan de slag met basisregistraties

In 2009 moeten diverse basisregistraties zijn opgezet. Doel is dat burgers nog maar een keer hun gegevens hoeven te verstrekken. Alle instanties zijn dan verplicht die gegevens te gebruiken. De burgers worden hiermee beter geholpen.

In 2003 heeft het kabinet het programma "De andere overheid" vastgesteld. Met dit programma wil de overheid een beter functionerende overheid realiseren en de klanten/burgers beter van dienst zijn. De overheid denkt dat te bereiken door de invoering van een wettelijk stelsel van basisregistraties met authentieke gegevens.

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de invoering van de volgende basisregistraties:

* de Gemeentelijke Basis Registratie (GBA) - Registratie ten behoeve van de registratie van personen. Deze is voor de gemeentelijke praktijk op dit moment de belangrijkste authentieke registratie;
* de Basis Registratie Adressen (BRA) - Registratie ten behoeve van de vastlegging van de adressen. De authentieke registratie voor de adressen wordt straks de kern van alle registraties;
* de Basis Gebouwen Registratie (BGR) - Registratie ten behoeve van de registratie van gebouwen.

Per medio 2009 dienen deze basisregistraties een feit te zijn. De gemeente heeft een projectgroep geformeerd om dit te realiseren.

Naar het zich laat aanzien bedragen de investeringskosten EUR 101.500,- en de jaarlijkse lasten EUR 18.500,-

Wat is een basisregistratie?

Een registratie met authentieke gegevens is een kwalitatief hoogwaardig en met garanties voor de borging van die kwaliteit omkleed bestand van, gezien het geheel van wettelijke taken, vitale en/of veelvuldig en om uiteenlopende redenen benodigde gegevens over personen, instellingen, zaken, verrichtingen of gebeurtenissen, dat bij wet als de enig officieel erkende registratie voor de betreffende gegevens is aangemerkt en dat in het gehele land verplicht wordt gebruikt door alle overheidsinstanties, alsook door private organisaties, tenzij het gebruik om zwaarwegende redenen als privacybescherming expliciet is uitgesloten.

Wat beogen basisregistraties?

Het doel van basisregistraties is dat klanten/burgers gegevens maar eenmalig behoeven te verstrekken, waarna ze worden opgenomen in de basisregistraties. De registraties worden vervolgens door een ieder verplicht gebruikt. Doordat een basisregistratie een uniek nummer geeft aan personen, gebouwen, adressen e.d. hoeft alleen dat nummer genoemd te worden en is alles zichtbaar.

Verder hebben de registraties als doel om overal dezelfde gegevens te gebruiken. Alles wordt hierdoor gestandaardiseerd.

Kernthema's zijn:


* Samenhang in gegevens;

* Eenmalige vastlegging en meervoudig gebruik;
* Verplicht gebruik door de gehele overheid;
* Terugmeldingsplicht van afnemers;

* Duidelijkheid over aansprakelijkheid van gegevens;
* Voorwaarden scheppend voor het realiseren van maatschappelijke effecten;

* Verbetering dienstverlening;

* Verhogen van efficiënt overheidshandelen.

Geplaatst op: 9 januari 2008