Gemeente Breda

Stedelijk Kompas Breda: inspraak over nieuwe aanpak voor daklozen

Iedereen die op straat leeft, heeft zorg nodig. Dat is het uitgangspunt voor het nieuwe beleid van de gemeente onder de noemer Stedelijk Kompas.

Om daklozen zorg aan te bieden die bij hen past, gaat de gemeente de komende jaren werken met een individuele aanpak en wil ze de samenwerking tussen de betrokken organisaties verbeteren. De plannen van burgemeester en wethouders staan beschreven in het concept Stedelijk Kompas Breda, dat door hen is vastgesteld en is vrijgegeven voor inspraak.

Het Stedelijk Kompas staat een nieuwe aanpak voor van de maatschappelijke opvang, openbare geestelijke gezondheidszorg en verslavingszorg. In de huidige aanpak geldt als uitgangspunt dat niemand onvrijwillig op straat hoeft te leven. De nieuwe aanpak gaat er juist vanuit dat niemand vrijwillig op straat leeft. De inspraakperiode loopt van 10 januari tot en met 20 februari 2008.

Bij de totstandkoming van het concept Stedelijk Kompas is gebruik gemaakt van de ervaringen en de aanpak in de G4 (Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag). In het concept Stedelijk Kompas is in de eerste plaats vastgesteld om wie het nu eigenlijk gaat en hoe groot deze groep is. Vervolgens is de visie vastgesteld en zijn doelen geformuleerd. Deze dienen ook als prestatieafspraken met het Rijk. De gemeente wil de volgende prestatieafspraken maken: vanaf 2013 volgen alle geregistreerde dak- en thuislozen in Breda een passend traject. Met ingang van 2013 is tenminste 60% van de geregistreerde dak- en thuislozen regulier en duurzaam gehuisvest. Als derde doel stelt de gemeente dat vanaf 2010 dakloosheid als gevolg van huisuitzetting tot minder dan 30 % van het niveau van 2007 is teruggebracht. Daarnaast moet dakloosheid als gevolg van detentie of het ontbreken van hulp door instellingen zijn uitgebannen. Tenslotte moet in 2015 overlast door dak- en thuislozen zijn teruggedrongen tot ten hoogste 75% van het huidige niveau.

Om deze afspraken te kunnen uitvoeren, is een inventarisatie gemaakt van de bestaande, de in ontwikkeling zijnde en de gewenste voorzieningen. Op basis van de inventarisatie en de grootte van de groep daklozen is een berekening gemaakt van de benodigde voorzieningen en diensten. In de financiële paragraaf van het Kompas zijn de huidige kosten opgenomen en de middelen die nodig zijn voor de nieuwe aanpak.

Behalve een intensivering van het beleid, is het Stedelijk Kompas feitelijk een prestatieafspraak met het Rijk voor de middelen openbare geestelijke gezondheidszorg die de gemeente sinds 1 januari 2007 ontvangt van het Rijk. Het Stedelijk Kompas dient voor 1 april 2008 ingediend te worden bij het Ministerie. De staatssecretaris heeft voor de kosten van de geïntensiveerde aanpak middelen gereserveerd. Het Ministerie bepaalt op basis van het Kompas hoeveel eventuele extra middelen binnen de AWBZ beschikbaar worden gesteld voor de gemeente. Het concept Stedelijk Kompas ligt ter inzage bij de afdeling Publieksvoorlichting in het Stadskantoor, Claudius Prinsenlaan 10, en is hieronder te downloaden.

Breda, 9 januari 2008

Zie:

Concept Stedelijk Kompas