Stedelijk Kompas Breda: inspraak over nieuwe aanpak voor daklozen
Iedereen die op straat leeft, heeft zorg nodig. Dat is het
uitgangspunt voor het nieuwe beleid van de gemeente onder de noemer
Stedelijk Kompas.
Om daklozen zorg aan te bieden die bij hen past, gaat de gemeente de
komende jaren werken met een individuele aanpak en wil ze de
samenwerking tussen de betrokken organisaties verbeteren. De plannen
van burgemeester en wethouders staan beschreven in het concept
Stedelijk Kompas Breda, dat door hen is vastgesteld en is vrijgegeven
voor inspraak.
Het Stedelijk Kompas staat een nieuwe aanpak voor van de
maatschappelijke opvang, openbare geestelijke gezondheidszorg en
verslavingszorg. In de huidige aanpak geldt als uitgangspunt dat
niemand onvrijwillig op straat hoeft te leven. De nieuwe aanpak gaat
er juist vanuit dat niemand vrijwillig op straat leeft. De
inspraakperiode loopt van 10 januari tot en met 20 februari 2008.
Bij de totstandkoming van het concept Stedelijk Kompas is gebruik
gemaakt van de ervaringen en de aanpak in de G4 (Amsterdam, Rotterdam,
Utrecht en Den Haag). In het concept Stedelijk Kompas is in de eerste
plaats vastgesteld om wie het nu eigenlijk gaat en hoe groot deze
groep is. Vervolgens is de visie vastgesteld en zijn doelen
geformuleerd. Deze dienen ook als prestatieafspraken met het Rijk. De
gemeente wil de volgende prestatieafspraken maken: vanaf 2013 volgen
alle geregistreerde dak- en thuislozen in Breda een passend traject.
Met ingang van 2013 is tenminste 60% van de geregistreerde dak- en
thuislozen regulier en duurzaam gehuisvest. Als derde doel stelt de
gemeente dat vanaf 2010 dakloosheid als gevolg van huisuitzetting tot
minder dan 30 % van het niveau van 2007 is teruggebracht. Daarnaast
moet dakloosheid als gevolg van detentie of het ontbreken van hulp
door instellingen zijn uitgebannen. Tenslotte moet in 2015 overlast
door dak- en thuislozen zijn teruggedrongen tot ten hoogste 75% van
het huidige niveau.
Om deze afspraken te kunnen uitvoeren, is een inventarisatie gemaakt
van de bestaande, de in ontwikkeling zijnde en de gewenste
voorzieningen. Op basis van de inventarisatie en de grootte van de
groep daklozen is een berekening gemaakt van de benodigde
voorzieningen en diensten. In de financiële paragraaf van het Kompas
zijn de huidige kosten opgenomen en de middelen die nodig zijn voor de
nieuwe aanpak.
Behalve een intensivering van het beleid, is het Stedelijk Kompas
feitelijk een prestatieafspraak met het Rijk voor de middelen openbare
geestelijke gezondheidszorg die de gemeente sinds 1 januari 2007
ontvangt van het Rijk. Het Stedelijk Kompas dient voor 1 april 2008
ingediend te worden bij het Ministerie. De staatssecretaris heeft voor
de kosten van de geïntensiveerde aanpak middelen gereserveerd. Het
Ministerie bepaalt op basis van het Kompas hoeveel eventuele extra
middelen binnen de AWBZ beschikbaar worden gesteld voor de gemeente.
Het concept Stedelijk Kompas ligt ter inzage bij de afdeling
Publieksvoorlichting in het Stadskantoor, Claudius Prinsenlaan 10, en
is hieronder te downloaden.
Breda, 9 januari 2008
Zie:
Concept Stedelijk Kompas
Gemeente Breda