Rotterdams Conservatorium / Dansacademie



---

Havo voor muziek en dans Kruisplein 26 3012 CC Rotterdam T +31 10 2171100 F +31 10 2171156 havo@hmd.nl

Leerlingen aan de slag met hun eigen kunstwerk

Projectweek: Tinguely in Kunsthal

Op 6 november maakten leerlingen van de Havo voor Muziek en Dans kennis met de fascinerende en dynamische kunstwerken van de moderne kunstenaar Jean Tinguely (1925-1991). Tinguely is wereldberoemd om zijn bewegende sculpturen, nutteloze machines van roestig ijzer en afvalmateriaal.

Bijna alle leerlingen van de HMD bezochten de Kunsthal. Bedoeling was dat de leerlingen inspiratie zouden opdoen om vervolgens op school zelf aan de slag te gaan met door van huis meegebracht afvalmateriaal. De eerste opdracht was om een bewegend object te maken waarvoor eerst een ontwerptekening gemaakt moest worden.

Op 12 en 13 november gingen de leerlingen vol enthousiasme zelf aan de slag. De leerlingen hadden van alles en nog wat meegesleept aan materialen, zelfs een halve fiets! Zij hebben in elk geval ervaren dat het niet eenvoudig is om van afvalmateriaal iets leuks te maken en het nog te laten bewegen ook. Daar bleek ook wat technische kennis voor nodig te zijn. Toch kwamen prachtige objecten tevoorschijn. De makers van het winnende object kregen een bioscoopbon.

Op de vraag: Is het eigenlijk wel kunst wat Tinguely maakt? kwamen uiteenlopende reacties. Sommige leerlingen vonden dat dit soort kunst door iedereen gemaakt kan worden. Een andere leerling merkte op: Het is supergaaf. Dit kan alleen hij (Tinguely) zo! En, ja wat is kunst? Een andere leerling zei: Het is wel heel aparte kunst. Het stelt niets voor en het heeft geen functie. Het is gewoon mooi; kunst

12 LMC nieuwsbrief, december 2007
Alle Rotterdamse scholen werden door de Kunsthal actief benaderd en gestimuleerd om deze tentoonstelling te bezoeken. De Havo voor Muziek en Dans gaf gevolg aan de uitnodiging en bedacht dat het leuk zou zijn om een vakoverstijgend project te koppelen aan de tentoonstelling. Het project werd Alles beweegt genoemd, naar de gelijknamige tentoonstelling.

Niet alleen het vak beeldende kunst was bij het project betrokken maar ook het vak Nederlands. Een paar leerlingen maakten een gedicht bij hun kunstwerk.

ELLENDE
Als er iets zinloos is
Is het wel het leven van een zwarte knikker
Zo dood en rond
En nooit gevraagd
Wat hij ervan vond.
Hij wordt neergelegd
Op de zwarte baan
Hij kan nergens gaan of staan.
Dan krijgt hij een tik
Hij gaat los met een snik
Komt met een rotklap tegen een roze rand.
Ze maken hem van kant.
Het geratel van de roze buis
Het doet pijn
Er kan toch wel een andere manier zijn?!
Hij rolt uit
Op een lange zwarte baan
Komt neer in het zwarte opvangbakje met een traan. Het geluid van de makers als laatste klap.
Hij wil wegen, rap!
Dan weer terug in het zwarte doosje
Even uitrusten voor een poosje.
Lotte Groeneboom (3M)

Een andere opdracht was om aan te
geven wat het object kan en wat het
ook eventueel zou móeten kunnen.
De dartklok
tijd aangeven
darten
geluid maken
bewegen
muziek afspelen
tegen je praten:
tijd aangeven
nummers zingen
scores aangeven.

1 aankoop is genoeg.
Job Norbart (3M)