Gemeente Pekela


Verslag hoorzitting bio-energieinstallatie te Nieuwe Pekela d.d. 9-1-2008

Op 9 januari 2008 heeft er een hoorzitting plaatsgevonden in het Dorpshuis de Snikke te Oude Pekela over de voorgenomen bouw van een bio-ernergieinstallatie aan de Doosneeweg te Nieuwe Pekela.

Totaal 111 personen hebben de presentielijst getekend. Hiervan kwamen 37 personen uit Veendam, 69 uit Pekela en 5 van buiten de gemeente of hebben hun woonplaats niet aangegeven.

Tijdens de hoorzitting konden de zienswijzen worden toegelicht. Een verslag van deze hoorzitting kunt u hier downloaden.

Te downloaden:

* Ingekomen zienswijzen op de milieuvergunning van de bio.doc

Ingekomen zienswijzen op de milieuvergunning van de bio-energieinstallaties van dhr. Adams


1.A.J. Veldkamp en B. MeulmanDoorsneeweg 41Nieuwe Pekela
2.T. UffenJ.R. Stuutstraat F 12Nieuwe Pekela

3.M. BentumOmmelanderwijk 209Veendam

4.Dhr. PeperOmmelanderwijk 186Veendam

5.Burgemeester en wethouders van VeendamRaadhuisplein 5Veendam
6.Fam. G. DraijerOmmelanderwijk 329Veendam

7.E. de Bruin en E.C.A. WinkelDr. H. Brouwerstraat D 19Nieuwe Pekela
8.Ommelander Compagnie
p/a M. BentumZuidwending 82Veendam

9.M.R. PrinsDoorsneeweg 40Nieuwe Pekela

10.T. de BoerDoorsneeweg 13Nieuwe Pekela

11.Smurfit Kappa Twincorr B.V.Doorsneeweg 42Nieuwe Pekela
12.A. JanssenOmmelanderwijk 176Veendam

13.Fam. BeukemaJ. Oldenburgerstraat E 19Nieuwe Pekela
14.G.J.H. BroekemaH. Heijeslaan 12Nieuwe Pekela 122 dezelfde zienswijze waarvan 36 uit Pekela en 86 uit Veendam

Aanwezigen tijdens de hoorzitting op 9 januari 2008

Totaal 111 personen hebben de presentielijst getekend. Hiervan kwam 37 personen uit Veendam, 69 uit Pekela en 5 van buiten de gemeente of hebben hun woonplaats niet aangegeven.

Inhoud zienswijze (korte samenvatting)


1. Gezien de hoeveelheid loodsen die men plaatst is het gevaar van explosie van bio-ethanol zeer groot. Deze lokatie voor de bio-industrie niet geschikt vanwege de dichte bevolking hier in de omstreken. Een beter lokatie zou de Eemshaven of Delfzijl zijn. Het productieproces rondom Bio-Ethanol zal niet geurvrij gepaard gaan. De fabriek levert geluidsoverlast op.
Vorig jaar hebben zij hun woning gekocht maar er is nooit vanuit de gemeente Pekela een melding gemaakt dat er een bestemmingsplan ligt op de Doorsneeweg 45. Wat gaat dit doen met de waarde van hun woning? Nu hebben zij een groene omgeving en een vrij uitzicht. Zij denken dat dit wordt weggenomen door de komst van de Bio-Ethanolfabriek.
2.Omwonenden of belanghebbenden zijn niet goed geïnformeerd. De bio-ethanolfabriek zal stank- en lawaai-overlast geven bij omwonenden. Verkeersoverlast zal optreden langs het Pekelder kanaal, de Doorsnee en de Ommelanderwijk. Wegen zijn te smal en worden binnen korte tijd kapot gereden. Het verkeer zal geheel langs de alternatief aan te leggen route tussen de installatie en de snelweg Ter Apel Veendam. De aanvoer van grondstoffen zal voornamelijk langs het Pekelder hoofddiep en de Doorsnee verlopen. Wat zijn de consequenties hiervan? Het genoemd aantal vrachtverkeer zal na enige tijd niet meer kloppen. Het vrachtverkeer zorgt voor trillingen waardoor de huizen beschadigen. Op wie is de schade te verhalen? Komen inwoners nog aan hun nachtrust toe als het vrachtverkeer dag en nacht langsdendert? Dhr. Tuffen maakt bezwaar tegen het gebruik van graan en tarwe dat eigenlijk voedsel in voor mensen die honger lijden.
3.Dhr. Bentum ervaart momenteel al geluidsoverlast van afremmend en optrekkend verkeer op de hoek Ommelanderwijk/Tonckelweg. Door verkeersbewegingen van/naar de biogasinstallatie zal de geluidsintensiteit zeer explosief groeien. Dit in onacceptabel. Tijdens aanleg van de Tonckelweg zijn metingen naar de geluidsoverlast, verkeersintensiteit en verzakkingen, scheuringen e.d. om de situatie vast te leggen. Met andere woorden: de verkeersstromen op de toegangsweg voor de biogasinstallatie zijn duidelijk aan grenzen beperkt. Met de geschetste verkeerstoename gaan zijn eigen woon- en leefplezier (in de tuin zitten) er op achteruit voor remmend en optrekkend zwaar vrachtverkeer. Voldoet de afvoer van ethanol door de bebouwde kom aan de geldende normen en ook die van de gemeente Veendam? In het kader van verkeersveiligheid voor de kinderen is een verder toename van de verkeersintensiteit niet toelaatbaar. Een verkeersdeskundige organisatie als Veilig verkeer Nederland zou om een visie hierop gevraagd moeten worden. Zowel de veiligheid m.b.t. het verkeer alsook het explosiegevaar zullen de leefbaarheid van Ommelanderwijk geen goed doen c.q. afnemen. Ongelukken met explosiegevaar ontstaan en gebeuren en blijven ook in de toekomst voorkomen. Het dan verstoppen achter de regelgeving door de bestuurlijk verantwoordelijken gebeurt helaas nog steeds. De onderneming van de aardgasbuffer heeft wel oor en oog voor de omgeving. Met de biogasinstallatie heeft gemeente Pekela belast het openbare wegennet van gemeente Veendam, de bewoners zijn niet gehoord en/of geïnformeerd. De lusten gaan naar gemeente Pekela en de lasten naar gemeente Veendam. Een Milieu Effect Rapportage is noodzakelijk.
De toetsing van milieu, veiligheid e.d. moet openbaar gemaakt worden.
4.Bij het opstellen van de ontwerp-beschikking is onvoldoende rekening gehouden met Explosiegevaar van de installatie
Risico van affakkelen
Gezondheidsrisico's door de verbranding van gassen mede door het industriële verkeer, de grenswaarden van het Besluit Luchtkwaliteit 2005 worden overschreden. Emissies van stoffen zijn niet of onvoldoende getoetst aan de NET, de Handreiking (co-)vergisting van mest en het Besluit emissie-eisen stookinstallaties. Stankoverlast.
De installatie kan leiden tot een onacceptabele verontreiniging van de bodem leiden. Gezien de omvang van de installatie moet een milieueffectrapportage worden gemaakt. Onveiligheid op de weg door het aantrekkend autoverkeer. Onvoldoende kennis en capaciteit voorhanden bij de brandweer in geval van calamiteiten. Tezamen met Kappa als Avebe een verhoging van het gevaar waardoor er een concentratie van risico's ontstaat. De installatie staat op een te geringe afstand van woningen. De toename van het wegverkeer zorgt voor een te grote geluidshinder, waarbij het wegverkeer ook tot trillingschade kan zorgen. De installatie betekent een waardevermindering van zijn woning, waardoor hij wordt benadeeld in een omvang die verder reikt dan het normale maatschappelijke risico. Er is onvoldoende onderzocht dat gedeputeerde staten het bevoegd gezag zijn.
5.De bio-energie installatie zal een behoorlijke verkeersoverlast in Ommelanderwijk veroorzaken vanwege de toename van het zware vrachtverkeer. Dat zal de leefbaarheid in het dorp op een negatieve wijze beïnvloeden. Welke mogelijkheden en initiatieven heeft gemeente Pekela om de toename van de verkeersdruk op Ommelanderwijk zo beperkt mogelijk te houden? Zij vinden zich niet volledig geïnformeerd over de inhoud van de aanvraag. Mede daarom plaatsen zij vraagtekens bij de haalbaarheid van een dergelijke installatie op de beoogde locatie. Graag ontvangen zij nadere informatie.
6.De afstand tussen de biogas- en bio-ethanolinstallatie en de woning van derden is te klein. De installatie levert stankoverlast, affakkelen (lawaai, licht, gas), toename van het verkeer. Dhr. Draijer heeft zorgen over geluidsoverlast van de inrichting en verkeer, alsook ultra lage geluidstonen vanuit de fabriek. Het vrachtverkeer zorgt voor schade aan zijn gebouwen. Planschade. Hij maakt zich zorgen over de kans op calamiteiten waaronder explosie verwijzend naar het ongeluk met een vergistingsinstallatie in Sittard. Dit type bedrijven hoort op grote industrieterreinen zoals langs de N33 en A7. Deze terreinen zijn beter bereikbaar en heeft geen hinder voor omwonenden.
7.Hoe en op welke wijze wordt met het bio-ethanol omgegaan? Wat is de opslagcapaciteit? In de vergunning ontbreken veilighiedsvoorschriften rond het destillatieproces. In de vergunning ontbreekt de veiligheidszonering. Bio-ethenol is uiterst brandbaar en explosief. Is de brandweer van Pekela toegerust in de bestrijding van een calamiteit? In de vergunning wordt gesproken over het aantal vrachtwagens en niet over het aantal verkeersbewegingen. Verkeersbewegingen langs het Pekelderdiep, J. Oldenburgerstraat en Dr. H. Brouwerstraat ontbreken. Geen rekening is gehouden met afremmend en optrekkend vrachtverkeer door bochten in de weg. De verkeersstroom als geheel moet in de vergunning worden aangegeven incl. van overige bedrijven. Bij verbouw van mais neemt de verkeersdruk toe. Dhr. De Bruin maakt bezwaar tegen het gebruik van graan terwijl dat eigenlijk voedsel is. Als oplossing voor de toe-/afvoerroute van vrachtwagens doet dhr. De Bruin de suggestie de weg ten behoeve van de aardgasbuffer door te trekken naar het industrieterrein van de bio-massabedrijf en Smurfit Kappa.
8.Verweten wordt dat gemeente Pekela de omwonenden, het wijkteam en gemeente Veendam niet eerder benaderd heeft en hen op de hoogte heeft gesteld van de ontwikkeling van een biogasinstallatie. Erkend wordt dat dit wettelijk niet nodig is, maar het had wel van fatsoen getuigd. Bewoners zijn nu bezorgd, verontrust en boos. Gemeente Veendam heeft direct vanaf het begin openheid betracht en bewonersavonden georganiseerd en draagvlak gecreëerd in samenwerking met de vergunningaanvrager. Er komt praktisch geen extra auto van de aardgasbuffer door het dorp. Rekening moet worden gehouden met het gevaar en overlast voor omwonenden, de enorme toename van de verkeersintensiteit over het dorp en verzwaring van de verkeersknelpunten. Is hier over nagedacht? Zou de conclusie niet moeten zijn dat een dergelijke fabriek op deze locatie ongewenst is? Er zijn zoveel industriële plekken in de provincie Groningen waar je op een goede manier een dergelijkefabriek in kunt passen zonder overlast en gevaar voor omwonenden. Zij maken zich ongerust over het ontploffingsgevaar verwijzend naar de ontplofte installatie in Sittard en Baden-Würtenberg in Duitsland. Ook wordt verwezen naar foto's op internet van ontplofte tanksauto's met bio-ethanol. Is gemeente Pekela zich bewust van alle veiligheidsrisico's?. Heeft de gemeente een calamiteitenplan voor deze locatie? Kan de brandweer binnen de wettelijke aanrijtijden aanwezig zijn? Is er gekeken naar de combinatie biogasinstalaltie aardgasbuffer de industriële activiteiten van Avebe en Kappa? Is er geen milieu effect rapportage nodig?
Voldoet de inrichting aan de Wet geluidhinder?
Is er rekening gehouden met ultrageluid, zware bromtonen die niet op een gewone wijze te menten zijn? Is er rekening gehouden met stankoverlast? (verwijzing naar de silo's bij de 33) Het wijkteam heeft overleg met gemeente Veendam over de verkeersonveilige situaties (oversteken bij de Tonckelweg en vrachtverkeer). Nu zorgt gemeente Pekela ervoor dat de situatie nog onveiliger wordt (het oversteken wordt drukker en vervoer van gevaarlijke stoffen). Verkeersmaatregelen hebben de Doorsneeweg niet aantrekkelijke gemaakt om door Pekela te rijden. Eigen industrie in Pekela en gevaar, overlast en wegonderhoud bij gemeente Veendam. Het wijkteam is boos, teleurgesteld, verontrust en bezorgd. Voorgesteld wordt een onafhankelijke deskundige naar de vergunningaanvraag (risico's, geluidsoverlast en stankoverlast) te laten kijken. Organiseer daarna een bewonersavond waar de uitkomsten gepresenteerd worden. Voorgesteld wordt de locatie via een andere weg te ontsluiten (afslag N366 langs het zandgat van Van der Velde over het fietspad naar de Ommelanderwijk).
9.In hoeverre leveren dergelijke hoeveelheden bio-ethanol en het transport gevaar op voor omwonenden? In hoeverre gaan omwonenden hinder ondervinden van de geur van de gasontwikkelingen die in het proces plaatsvinden? Zijn de verbrandingsmotoren en generatoren in de woning hoorbaar? Levert het transport gevaarlijke situaties, geluidsoverlast en schade aan woningen op? Hoe zal zijn uitzicht over dit industrieterrein waar nu nog groen staat veranderen? Verandert de waarde van zijn woning?

10.De bewoners van de aanliggende straten had bij het maken van de ontwerp-beschikking ook om hun mening gevraagd moeten worden. Een dergelijke fabriek is een bom. Verwijst naar een ontploffing van een dergelijk biogasinstallatie. Het landschap veranderd van bomen, reeën en buizerds in silo's. Het is geen biogasinstallatie maar een biogasraffinaderij. Is daar in 2007 komen wonen met dien verstande dat er geen biogasinstallatie in de buurt aanwezig was. Maakt bezwaar tegen de toename van het vrachtverkeer. Zal hierdoor geen nachtrust meer hebben. Het woongenot gaat achteruit evenals de waarde van haar woning. Biogas niet in de buurt van de bebouwde kom. Zet de biogasfabriek op een plek waar men geen verkeer-, geluids- en stankoverlast veroorzaakt. Veel vrachtverkeer over een smalle weg vraagt om ongelukken. De prijs van maïs als voedsel is in Mexico verdubbeld door de vraag om maïs voor de productie van biobrandstof.
11.Verkeersgeluid vrachtverkeer Kappa en biovergister cumulatief optellen? Maatregelen tegen stankoverlast voldoende?
Explosie- en veiligheidsmaatregelen voldoende?
Eigen investering in geluidsreducerende maatregelen teniet gedaan door dit nieuw bedrijf?
12.Wie gaat de huizen isoleren tegen de geluidsoverlast vrachtverkeer op de woningen? Wat wordt gedaan tegen trillingshinder van vrachtverkeer op de woningen? Er zou een terroristische aanslag op zo'n centrale met ontploffingsgevaar kunnen plaatsvinden. De centrale tast het landschappelijke karakter aan. Vallen deze gebouwen weg in het landschap? De toegestane snelheid op de weg is van 80 naar 60 km/h verminderd vanwege veiligheid. Het toelaten van meer vrachtverkeer is hier tegenstrijdig aan. Dhr. Janssen wil een rustige en veilige woonomgeving.
13.Geen gemotiveerde zienswijze.

14.Dhr. Broekema sluit zich aan bij de argumenten en documenten van dhr. M. Bentum. 122 dezelfde zienswijze waarvan 36 uit Pekela en 86 uit Veendam De ondergetekenden maken zich ongerust over de directe invloed van de installatie voor de omwonenden (explosoegevaar, affakkelen, milieubelasting door verbranding van gassen, stankoverlast, gevolgen calamiteiten, wat gebeurt er als er echt iets fout gaat, veiligheid op de weg voor omwonenden, geluidsoverlast door verkeer, geluidsoverlast door de installatie, afstand tussen de installatie en woningen). en de indirecte invloed voor bewoners aan de Ommelanderwijk en de Doorsneeweg door transport van en naar de installatie (verkeersoverlast door toename vrachtverkeer, veiligheid van het transport (explosiegevaar van ethanol), veiligheid kinderen door toename verkeer, geluidsoverlast door toename industrieel verkeer, schade aan de infrastructuur door toename vrachtverkeer, schade aan bebouwing (huizen etc.) door toename vrachtverkeer).