Marketing in gezondheidszorg nog in kinderschoenen


Nederlandse zorgaanbieders hebben moeite met implementatie van marketing

AMSTERDAM, 20080109 -- Bijna de helft van de zorginstellingen heeft te weinig marketingdeskundigheid. Ook is bij 44% van de zorginstellingen onduidelijk wie verantwoordelijk is voor marketing en wat de bedrijfsstrategie is. Slechts 14% van de zorgaanbieders heeft een marketingmanager in dienst en slechts 7% heeft een marketingafdeling. Kortom, marketing staat in de gezondheidszorg in Nederland nog in de kinderschoenen. Dat blijkt uit het meest recente onderzoek van het Zorgmarketingplatform onder 154 Nederlandse ziekenhuizen, zorginstellingen en thuiszorgaanbieders.

Nu marktwerking in de gezondheidszorg een feit is, moeten zorgaanbieders marktgerichter en klantgerichter opereren om te overleven en om de gunst van zorgverzekeraars en patiënten te winnen. De invoering van "marketing" is dan een logische stap, maar blijkt in de praktijk uiterst lastig te zijn voor zorgaanbieders.

Het Zorgmarketingplatform heeft daarom in 2007 een onderzoek uitgevoerd naar de stand van zaken van marketing in de gezondheidszorg. Aan het onderzoek hebben 154 bestuurders en managers meegedaan van grote ziekenhuizen, verzorging- en verpleeghuizen, thuiszorgorganisaties en instellingen voor gehandicaptenzorg en geestelijke gezondheidszorg.

Uit het onderzoek blijkt dat tijd, capaciteit en geld ontbreken. Ook wordt in veel gevallen de noodzaak van marketing niet gevoeld. De top-5 van obstakels voor de invoering van marketing zijn volgens de geënquêteerde zorgmanagers:
1. Onvoldoende marketingdeskundigheid (44%)
2. Marketingverantwoordelijkheid onduidelijk (44%)
3. Bedrijfsstrategie is onduidelijk (42%)
4. Onvoldoende tijd en capaciteit (39%)
5. Onvoldoende marketingbudget (37%)

De drie belangrijkste marketingspeerpunten van zorgaanbieders zijn volgens het onderzoek:
1. Communicatie & PR versterken (43%)
2. Klanttevredenheid verhogen (42%)
3. Kwaliteit van dienstverlening verbeteren (34%)

Deze speerpunten staan al langer bovenaan de agenda van de Nederlandse zorgaanbieders en komen kort en krachtig neer op het Engelse gezegde "be good and tell it".

Zorgmarketingplatform
Het Zorgmarketingplatform (www.zorgmarketingplatform.nl) is een kennisplatform van en voor bestuurders en managers in de gezondheidszorg. Het doel is het uitwisselen van kennis en ervaring op marketinggebied en versterken van de marketingfunctie van zorginstellingen. Het Zorgmarketingplatform organiseert bijeenkomsten, workshops, onderzoek en publicaties.





Ingezonden persbericht