Ingezonden persbericht


Persbericht

Nederlanders hebben hulp nodig bij milieubewust kopen ~ wil tot milieubewustzijn ondermijnd door gebrekkige kennis keurmerken en onvoldoende voorlichting ~

Culemborg, 10 januari 2008 - Nederlanders willen best milieubewust kopen, maar weten niet hoe, blijkt uit onderzoek van vergelijkingssite Kieskeurig.nl Gebrekkige kennis over ÔgoedeÕ producten speelt daarbij een grote rol. Met name de betekenis en achterliggende boodschappen van de verschillende milieukeurmerken blijkt problematisch. Veel consumenten geven aan niet genoeg informatie hierover te kunnen vinden. Daarnaast voelen zij zich bij hun ori'ntatie niet genoeg geholpen om bewust te kunnen kiezen.

Drempel verlagen
Kieskeurig.nl ondervroeg 2204 Nederlanders over de bereidheid tot aanschaffen van milieuvriendelijke goederen en de bekendheid van de verschillende keurmerken. Hieruit blijkt dat de gemiddelde Nederlander eenvoudig over te halen is om goede producten te kopen. Ruim de helft geeft aan eerder overgehaald te worden tot aankoop als zij duidelijker inzicht zouden krijgen in de uiteindelijke besparing (55%). Maar ook voor de overheid zien de Nederlanders een rol weggelegd. Subsidies op ÔgoedeÕ producten (53%) en een prijsdaling (52%) kunnen de consument over de streep trekken.

Vast keurmerk
Daarbij zou duidelijke voorlichting over waarom een product beter is (46%) en een vast keurmerk (40%) ook erg gewaardeerd worden. Van de respondenten vindt 61% een milieukeurmerk wel belangrijk tot zelfs zeer belangrijk bij de keuze voor een product. Een klein kwart maakt het niet uit wat voor label erop zit.

Het bekendste keurmerk, dat vier op de vijf ondervraagden herkenden, is het Energielabel. Het EKO keurmerk komt 55% van de Nederlanders bekend voor. De andere keurmerken worden slechts herkend door een beperkte groep respondenten; Milieukeur (37%), Energy Star label (23%), Top 10 energiezuinige apparaten (16%) en TCO (12%).

Meerprijs
Onder de Nederlanders bestaat een grote bereidheid meer te betalen voor ÔschoneÕ producten. Meer dan de helft geeft hier de voorkeur aan ondanks dat het wellicht iets meer kost. Een meerprijs van 5% vindt 17% van de ondervraagden wel acceptabel terwijl bijna een kwart aangeeft ook wel 10% meer te willen betalen voor iets dat het milieu niet of minder belast.

ÒOok in onze reviews bemerken we een toename in milieubewustzijn. Mensen laten zich uitgebreid informeren over zaken als stroom- en waterverbruik. De wil om bewuster aan te schaffen is er dus zekerÓ, vertelt Minouk Fieggen-Verkerke, hoofd marketing bij Kieskeurig.nl. ÒToch blijkt een gebrekkige kennis van de verschillende keurmerken vaak een struikelblok. Ook voor producenten ligt hier een taak. In een productvergelijking kan elk onderscheidend element de doorslag geven voor een consument. Dat geldt zeker ook voor milieuvriendelijkheid.Ó

Het onderzoek van Kieskeurig bevestigt dat mensen willen bijdragen aan een beter milieu.ÓOok wijzelf zetten hier stappen in met de website Groener.nlÓ, zegt Sander Remans Senior Product Manager voor Groener.nl bij ilse media. ÒDe site biedt bezoekers concrete oplossingen zoals groene stroom, hybride auto's, zuinige koelkasten, spaarlampen en uitleg over energielabels.Ó

(468 woorden)