KPMG
Duurzaamheid steeds hoger op agenda automobielbranche
10|01|08 - Hoewel de kwaliteit van het product en kostenreductie nog
altijd de ranglijst aanvoeren, neemt de aandacht voor de gevolgen van
de bedrijfsvoering voor de gezondheid, de veiligheid en het milieu
toe.
De mondiale automobielsector ziet het vinden van alternatieve
brandstof als het belangrijkste issue waarmee de branche de komende
jaren geconfronteerd wordt. Daarnaast gaan de ondernemingen nog meer
aandacht besteden aan de productie van goedkope auto's en hybride
voertuigen om aan de behoeften van de klant te kunnen voldoen.
Uit jaarlijks onderzoek van KPMG naar de toekomst van de mondiale
automobielbranche blijkt dat duurzaamheid steeds hoger op de agenda
van producenten en toeleveranciers staat. Hoewel de kwaliteit van het
product en kostenreductie nog altijd de ranglijst aanvoeren, neemt de
aandacht voor de gevolgen van de bedrijfsvoering voor de gezondheid,
de veiligheid en het milieu toe. Inmiddels vindt 63% van de bedrijven
duurzaam ondernemen belangrijk tot zeer belangrijk. Vorig jaar was dit
iets meer dan 50%.
Daarnaast groeit het bewustzijn dat de consument in toenemende mate
een voertuig wenst dat op alternatieve brandstof rijdt. Ruim 60% van
de producenten realiseert zich inmiddels dat consumenten dit een
belangrijke eigenschap vinden. In 2007 was dit 53%. Bijna 30% van de
bedrijven verwacht dat volgend jaar meer dan 800.000 voertuigen
verkocht zullen worden die op alternatieve brandstof rijden.
Hoewel zowel de omgeving als de consument eisen stellen aan de
branche, ziet de mondiale automobielsector de toekomst met vertrouwen
tegemoet. Ondanks ook de wereldwijde overcapaciteit en de onzekere
economische vooruitzichten, neemt het vertrouwen dat de sector op
korte termijn weer winst zal maken toe. Ruim 25% van de
autoproducenten verwacht dat de mondiale winst de komende vijf jaar
zal stijgen en 14% voorziet de komende jaren een daling. De sector is
hiermee aanzienlijk positiever dan een jaar geleden. Toen voorzag
slechts 16% een stijging van de winst en verwachte 35% een daling.
"De industrie heeft het diepste dal duidelijk gehad en richt zich weer
op de toekomst, waarbij investeringen in nieuwe technologieën,
productie efficiency en kwaliteit voorop staan", constateert Johan
Faber, segmentleider Automotive bij KPMG. Faber: "De producenten
verwachten de komende twee jaar aanzienlijke investeringen in nieuwe
modellen en nieuwe technologieën, alsmede in productiecapaciteit in
Azië. Niet investeren leidt onvermijdelijk tot een afkalving van het
marktaandeel."
De investeringen in China zijn de laatste jaren dermate intensief
geweest dat de bedrijven verwachten dat het aantal in China verkochte
auto's het aantal in de Verenigde Staten verkochte exemplaren binnen
vijf jaar zal evenaren.
Faber: "Ruim 80% van de onderzochte bedrijven verwacht dat binnen nu
en vijf jaar jaarlijks 12 miljoen auto's in China verkocht zullen
worden, vooral wanneer het land in het huidige tempo blijft groeien en
lenen bij de bank voor iedereen bereikbaar wordt. De bedrijven
verwachten bovendien dat China de komende jaren een aanzienlijk aantal
auto's in de Verenigde Staten zal verkopen. Het gevolg hiervan is
echter wel dat er op de mondiale markt grote problemen met
overcapaciteit zullen ontstaan. Door de fors toegenomen aandacht voor
de Chinese markt verwacht ruim 40% van de producenten dat
overcapaciteit in dit land binnen nu en vijf jaar een serieus probleem
zal worden."
Voor nadere informatie: Andy Bellm, (020) 656 7039.
© 2007 KPMG N.V., registered with the trade register in the
Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability
company and a member firm of the KPMG network of independent member
firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All
rights reserved.