Technisch Beroepsonderwijs Rijnmond sterk in de lift

10/01/2008 13:50



Stichting Kennisinfrastructuur Mainport Rotterdam



Rotterdam, 10 januari 2008

Resultaten Techniekbarometer Rijnmond 2007

Technisch Beroepsonderwijs Rijnmond sterk in de lift
verdere daling in Nederland

Voor het eerst sinds jaren neemt in de regio Rotterdam/Rijnmond/Drechtsteden het aantal mbo'ers dat op het hoogste niveau (niv. 4) een technisch diploma behaalt fors toe. In 2005 ging het nog om een bescheiden groei van 1%, maar in 2006 was sprake van een stijging met 6,5%. Deze ontwikkeling zet zich door in 2007, ook op hbo-niveau, en sluit goed aan bij de hogere eisen die bedrijven stellen aan hun personeel. Wanneer gekeken wordt naar alle mbo-gediplomeerden in de regio valt tevens op dat het aandeel techniek is toegenomen van 37% naar 39%. In aantallen betreft het een toename van 5.800 (2005) naar 6.400 technisch gediplomeerden in 2006. Landelijk neemt het aandeel mbo techniek verder af, van 35% naar 33% (zie figuur in bijlage op www.perssupport.nl).

Dit zijn enkele belangrijke uitkomsten van de Techniekbarometer Rijnmond 2007 die vandaag wordt gepubliceerd. Met de Techniekbarometer brengt KMR (Kennisinfrastructuur Mainport Rotterdam) jaarlijks de ontwikkelingen in kaart op de regionale arbeidsmarkt en in het technisch-, transport- en logistieke beroepsonderwijs. De barometer wordt samengesteld door het onderzoeksbureau Ecorys.

Miljoeneninvesteringen succesvol
Het succes van het technisch beroepsonderwijs in Rijnmond is in belangrijke mate toe te schrijven aan een gezamenlijke investeringsgerichte aanpak. Sinds 1996 zijn onderwijs, bedrijfsleven en overheid in KMR verband samen gaan investeren in versterking van de technische kennisinfrastructuur voor haven en industrie. In totaal is hier in de achterliggende jaren voor ongeveer 60 miljoen euro extra geïnvesteerd, gemiddeld zo'n 5 miljoen euro per jaar. De investeringen richten zich op vergroting van de instroom, rendement en kwaliteit van de technische beroepsopleidingen, en beginnen in de breedte hun vruchten af te werpen. Bij het haven, transport en logistieke onderwijs alsook bij procestechniek was al langer sprake van groei, de afgelopen jaren zelfs met 10 á 20 % per jaar, hetgeen uitzonderlijk hoog is voor dit type beroepsonderwijs.

Belangrijke projecten
Voorbeelden van belangrijke investeringsprojecten zijn het zeer geavanceerde simulatorenpark van het Scheepvaart en Transport College, de high-tech Oefenfabriek voor de Procesindustrie in Brielle en de realisatie van het up to standard opleidingscentrum voor Koude- en Installatietechniek van ROC Zadkine. In deze lijn passen ook het onlangs in Dordrecht geopende Leerpark met z'n moderne leerbedrijven (ROC

DaVinci), de uitvoering van het Deltaplan voor de metaal, elektro- en installatie sector, én het vorig jaar opgerichte Maintenance College met straks een hoogwaardig opleidingscentrum voor technische onderhoudsfuncties in de voormalige RDM machinefabriek in Rotterdam. ROC Albeda en de Hogeschool Rotterdam zijn hier samen met het Havenbedrijf, de gemeente en het Rijk gestart met een grote verbouwingsoperatie. Voor 2008 staan verder in de planning: het opzetten van de Dutch Maritime Academy in Rotterdam; de oplevering van 's werelds grootste en meest innovatieve calibreer- , test- en opleidingscentrum voor flowtechnologie voor de olie- en gasindustrie ("Euroloop") in de Botlek, en een grootschalige aanpak van het technisch vmbo in de regio i.s.m. het landelijk Platform Bèta Techniek.

Nieuwe dimensie beroepsonderwijs
Onlangs hebben het haven- en industriële bedrijfsleven (Deltalinqs), het havenbedrijf, de onderwijsinstellingen en de gemeente Rotterdam in een samenwerkingsconvenant afgesproken voluit op deze ingeslagen weg door te gaan. Door in te zetten op de sterke punten en ambities van de betrokken onderwijsinstellingen ontstaat een krachtig opleidingennetwerk voor techniek, haven en industrie, waarvan een grote aantrekkingskracht uitgaat op jongeren. Het bundelen van expertise en geavanceerde apparatuur in deze gespecialiseerde opleidingscentra, zgn. "Schools of Excellence", leidt er bovendien toe dat deze kunnen gaan bijdragen aan het uittesten en demonstreren van toegepaste innovaties voor de bedrijven. Dit voegt een geheel nieuwe dimensie toe aan het beroepsonderwijs. Bij het Simulatorenpark en de Oefenfabriek zien we een dergelijke ontwikkeling gestalte krijgen. Mede richtinggevend voor deze aanpak is het vakschoolmodel. Uitgangspunt hierbij is om de bedrijven weer zo dicht mogelijk rond de technische beroepsopleidingen te organiseren. Het vakschoolmodel combineert de praktijkgerichtheid van de bedrijven met de publieke toegankelijkheid en moderne didactische principes van het beroepsonderwijs. Met dit opleidingsmodel is in de regio veel ervaring opgedaan bij de sleutelsectoren voor de Mainport.

Techniek, transport en logistiek blijven harde kern Rijnmondse economie. Vijfendertig procent van de ruim 665.000 werkenden in de regio verdient zijn brood in de haven, de bouw, transport of in de industrie. Daarmee blijven techniek, transport en logistiek van groot belang voor de regionale economie. Ter vergelijking in de drie andere grootstedelijke regio's Den Haag, Amsterdam en Utrecht ligt het aandeel techniek beduidend lager (variërend van 23% tot max. 30%).

Jongeren met een diploma van één van de vele technische, transport en logistieke beroepsopleidingen in de regio hebben dan ook uitstekende kansen op de arbeidsmarkt. Bovendien wordt er de komende jaren meer dan 10 miljard euro geïnvesteerd in haveninfrastructuur, de uitbreiding van de containeroverslag en in de productiecapaciteit van de procesindustrie en energiebedrijven. Naar schatting van het Havenbedrijf en de ondernemersvereniging Deltalinqs, komen er de komende jaren 8.000 nieuwe banen bij, waarvan het merendeel straks moet gaan worden ingevuld door technisch opgeleide jongeren. Naast een verdere upgrading van de gevraagde competenties door de bedrijven (mbo 3-4 en hbo-niveau), blijft er ook nog altijd veel vraag naar mbo'ers in de techniek met een zgn. startkwalificatie (niveau 2). Een recente arbeidsmarktverkenning in de Mainport wees uit dat de huidige instroom in het beroepsonderwijs, ondanks de stijgende leerlingenaantallen, nog altijd onvoldoende is om in de behoefte van de bedrijven te voorzien. Bedrijfsleven, onderwijs en gemeente hebben daarom met elkaar afgesproken er alles aan te doen om 1.000 tot 1.500 jongeren extra met een vakdiploma naar het Rotterdamse haven- en industriecomplex te trekken.





http://www.kmr.nl