VSNU

VSNU-reactie OR-rapport Succesvolle start

10 januari 2008

De Vereniging van Universiteiten ziet het onderwijsraadadvies `Een succesvolle start in het hoger onderwijs' als een ondersteuning van haar beleid om het studiesucces in de bachelorfase te verhogen. Een aantal voorstellen van de raad sluit nauw aan bij initiatieven die al op universiteiten worden genomen.

De universiteiten onderschrijven met de onderwijsraad het grote belang van een positieve verbondenheid van studenten met de instelling. Dit is een belangrijk aandachtspunt van universiteiten bij het verbeteren van het studiesucces. De onderwijsraad stelt verder voor om kleinschalige en intensieve onderwijsvormen in het gehele onderwijs in te voeren. De universiteiten onderschrijven dat kleinschalige onderwijsvormen in sommige opleidingen een goede aanpak zijn. De VSNU benadrukt dat een gedifferentieerde aanpak hierbij belangrijk is. Opleidingen verschillen nogal van elkaar en bovendien weten we nog onvoldoende `wat werkt' om voor één oplossing te kiezen.

De onderwijsraad stelt voor om werken en wonen van studenten op de universiteit te integreren. Een interessante gedachte die het zeker waard is nader te verkennen. Op diverse plaatsen wordt ervaring opgedaan met deze en andere innovaties. De VSNU zet vooral in op uitwisseling van dit soort `good practices'. Onlangs is hiervoor de platformsite studiesucces in het leven geroepen (http://studiesucces.vsnu.nl). Deze uitwisseling wordt gekoppeld aan onderzoek en het verzamelen van kengetallen, zodat meer duidelijkheid ontstaat over wat werkt en wat niet.

De onderwijsraad wijst terecht op het belang van een goede aansluiting tussen vo en ho. Voor de waarborging van de basiskennis hechten de universiteiten in de eerste plaats aan het eindexamen voortgezet onderwijs. Daarnaast is intensieve samenwerking tussen universiteiten en scholen voor voortgezet onderwijs van grote betekenis om de aansluiting te verbeteren. Het loslaten daarvan door landelijke aanvangsniveaus vast te stellen, zou averechts werken.

Ten slotte kan de VSNU zich vinden in de nadruk die de onderwijsraad legt op de professionalisering van docenten. Ook dit advies sluit aan bij bestaande initiatieven. Op 23 januari ondertekenen de rectores magnifici van de veertien universiteiten een landelijke overeenkomst over een universitaire basiskwalificatie onderwijs, als bewijs van bekwaamheid van docenten aan universiteiten.