VSNU-reactie OR-rapport Succesvolle start
10 januari 2008
De Vereniging van Universiteiten ziet het onderwijsraadadvies `Een
succesvolle start in het hoger onderwijs' als een ondersteuning van
haar beleid om het studiesucces in de bachelorfase te verhogen. Een
aantal voorstellen van de raad sluit nauw aan bij initiatieven die al
op universiteiten worden genomen.
De universiteiten onderschrijven met de onderwijsraad het grote belang
van een positieve verbondenheid van studenten met de instelling. Dit
is een belangrijk aandachtspunt van universiteiten bij het verbeteren
van het studiesucces. De onderwijsraad stelt verder voor om
kleinschalige en intensieve onderwijsvormen in het gehele onderwijs in
te voeren. De universiteiten onderschrijven dat kleinschalige
onderwijsvormen in sommige opleidingen een goede aanpak zijn. De VSNU
benadrukt dat een gedifferentieerde aanpak hierbij belangrijk is.
Opleidingen verschillen nogal van elkaar en bovendien weten we nog
onvoldoende `wat werkt' om voor één oplossing te kiezen.
De onderwijsraad stelt voor om werken en wonen van studenten op de
universiteit te integreren. Een interessante gedachte die het zeker
waard is nader te verkennen. Op diverse plaatsen wordt ervaring
opgedaan met deze en andere innovaties. De VSNU zet vooral in op
uitwisseling van dit soort `good practices'. Onlangs is hiervoor de
platformsite studiesucces in het leven geroepen
(http://studiesucces.vsnu.nl). Deze uitwisseling wordt gekoppeld aan
onderzoek en het verzamelen van kengetallen, zodat meer duidelijkheid
ontstaat over wat werkt en wat niet.
De onderwijsraad wijst terecht op het belang van een goede aansluiting
tussen vo en ho. Voor de waarborging van de basiskennis hechten de
universiteiten in de eerste plaats aan het eindexamen voortgezet
onderwijs. Daarnaast is intensieve samenwerking tussen universiteiten
en scholen voor voortgezet onderwijs van grote betekenis om de
aansluiting te verbeteren. Het loslaten daarvan door landelijke
aanvangsniveaus vast te stellen, zou averechts werken.
Ten slotte kan de VSNU zich vinden in de nadruk die de onderwijsraad
legt op de professionalisering van docenten. Ook dit advies sluit aan
bij bestaande initiatieven. Op 23 januari ondertekenen de rectores
magnifici van de veertien universiteiten een landelijke overeenkomst
over een universitaire basiskwalificatie onderwijs, als bewijs van
bekwaamheid van docenten aan universiteiten.
VSNU