Landelijk Aktie Komitee Scholieren


Samen voor Beter Onderwijs

De onderwijsbonden AOb, CNV Onderwijs en het Landelijk Komitee Scholieren LAKS bieden de leden van de Tweede Kamer een Manifest voor Beter Onderwijs aan. Dit manifest kunt u hieronder downloaden. Leerlingen en docenten geven met dit manifest aan samen op te komen voor de kwaliteit van het onderwijs. Juist deze ervaringsdeskundigen willen actief hun stem laten horen in het debat over de kwaliteit van het onderwijs. Een stem die niet gehoord is tijdens het opstellen van de Kwaliteitsagenda VO, die een `deal' van de staatssecretaris met de VO-Raad is geworden.

Onderwijstijd
De huidige rigide onderwijstijdnorm belemmert scholen in het bieden van optimale kwaliteit. Onderwijstijd is nu voor de inspectie een ijkpunt voor kwaliteit. Maar voor het bieden van kwaliteit komt veel meer kijken dan alleen dit indicatiemiddel. Daarom moet op korte termijn het boetebeleid afgeschaft worden en moet onderwijstijd uit de risicoanalyse van de Inspectie verdwijnen.

Werkdruk
Betrokken organisaties constateren dat de werkdruk voor leraren een serieuze bedreiging vormt voor de kwaliteit voor het onderwijs. De hoge werkdruk leidt tot minder goede lessen wat ten koste gaat van de leerprestaties van de leerlingen. Zij stellen voor het aantal lessen per leraar (in Nederland nog altijd ruim boven het OESO-gemiddelde) te verlagen en de bijkomende taken te verminderen. Het is gewenst over vermindering van de werklast per leraar harde afspraken te maken, die neergelegd worden in de cao. Bij het toedelen van nieuwe taken aan het onderwijs moet er verder scherp op worden gelet dat de werkdruk niet opnieuw stijgt. Extra taken voor het onderwijs kunnen alleen als er extra personeel beschikbaar komt.

Talent- en zorgleerlingen
Er is veel aandacht voor talent in de Kwaliteitsagenda. Maar er moet niet alleen gekeken worden naar leerlingen aan de bovenkant van het onderwijsspectrum. Er driegt een tweedeling in het Nederlands Onderwijs: hoge uitval in vmbo en slechte doorstroming naar havo/vwo. Als het gaat om onderbenutting van talent, is uitval van zorgleerlingen op havo en vwo een reëel probleem. De oplossing in de Kwaliteitsagenda VO is te vrijblijvend en biedt geen garanties op succes.

AOb, CNV Onderwijs en LAKS willen ook de positie van leerlingen en leraren binnen de school verstevigen door de medezeggenschap te versterken. Zij wijzen ten slotte erop dat leerlingen en leraren de ervaringsdeskundigen in het onderwijs zijn en dat actief overleg onmisbaar is om de noodzakelijke verbeteringen in het onderwijsproces waar te maken.