Landelijk Aktie Komitee Scholieren
Samen voor Beter Onderwijs
De onderwijsbonden AOb, CNV Onderwijs en het Landelijk Komitee
Scholieren LAKS bieden de leden van de Tweede Kamer een Manifest voor
Beter Onderwijs aan. Dit manifest kunt u hieronder downloaden.
Leerlingen en docenten geven met dit manifest aan samen op te komen
voor de kwaliteit van het onderwijs. Juist deze ervaringsdeskundigen
willen actief hun stem laten horen in het debat over de kwaliteit van
het onderwijs. Een stem die niet gehoord is tijdens het opstellen van
de Kwaliteitsagenda VO, die een `deal' van de staatssecretaris met de
VO-Raad is geworden.
Onderwijstijd
De huidige rigide onderwijstijdnorm belemmert scholen in het bieden
van optimale kwaliteit. Onderwijstijd is nu voor de inspectie een
ijkpunt voor kwaliteit. Maar voor het bieden van kwaliteit komt veel
meer kijken dan alleen dit indicatiemiddel. Daarom moet op korte
termijn het boetebeleid afgeschaft worden en moet onderwijstijd uit de
risicoanalyse van de Inspectie verdwijnen.
Werkdruk
Betrokken organisaties constateren dat de werkdruk voor leraren een
serieuze bedreiging vormt voor de kwaliteit voor het onderwijs. De
hoge werkdruk leidt tot minder goede lessen wat ten koste gaat van de
leerprestaties van de leerlingen. Zij stellen voor het aantal lessen
per leraar (in Nederland nog altijd ruim boven het OESO-gemiddelde) te
verlagen en de bijkomende taken te verminderen. Het is gewenst over
vermindering van de werklast per leraar harde afspraken te maken, die
neergelegd worden in de cao. Bij het toedelen van nieuwe taken aan het
onderwijs moet er verder scherp op worden gelet dat de werkdruk niet
opnieuw stijgt. Extra taken voor het onderwijs kunnen alleen als er
extra personeel beschikbaar komt.
Talent- en zorgleerlingen
Er is veel aandacht voor talent in de Kwaliteitsagenda. Maar er moet
niet alleen gekeken worden naar leerlingen aan de bovenkant van het
onderwijsspectrum. Er driegt een tweedeling in het Nederlands
Onderwijs: hoge uitval in vmbo en slechte doorstroming naar havo/vwo.
Als het gaat om onderbenutting van talent, is uitval van
zorgleerlingen op havo en vwo een reëel probleem. De oplossing in de
Kwaliteitsagenda VO is te vrijblijvend en biedt geen garanties op
succes.
AOb, CNV Onderwijs en LAKS willen ook de positie van leerlingen en
leraren binnen de school verstevigen door de medezeggenschap te
versterken. Zij wijzen ten slotte erop dat leerlingen en leraren de
ervaringsdeskundigen in het onderwijs zijn en dat actief overleg
onmisbaar is om de noodzakelijke verbeteringen in het onderwijsproces
waar te maken.