Ziekenhuisplan Groot Den Haag Toezegging perspectief Grote Steden
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
10 januari 2008
CZ/TSZ-2815878
In vervolg op de eerdere voortgangsbrieven van mijn voorganger van 8
juni 2005 en 27 februari 2006 bericht ik u hierbij over de uitkomst
van het tweejarige onderhandelingsproces tussen de verzekeraars en de
vier ziekenhuizen in de Haagse regio.
De onderhandelingen hebben geleid tot het `Ziekenhuisplan' Groot Den
Haag. Het plan is een weergave van de toekomstafspraken die de
volgende ziekenhuizen (Bronovo, 't Lange Land Ziekenhuis,
HagaZiekenhuis en Medisch Centrum Haaglanden) gemaakt hebben met de
zorgverzekeraars Azivo en Delta Lloyd. Het `Ziekenhuisplan' treft u
bijgaand aan.
Het plan beschrijft de voornemens van de ziekenhuizen om tot
vernieuwing, kwaliteitsverbetering en sanering van de
ziekenhuisinfrastructuur te komen. Ik heb me ervan laten vergewissen
dat de acute zorg in de regio Den Haag in de plannen goed geborgd is.
De bereikbaarheid van acute zorg blijft binnen de norm van 45 minuten.
In de herinrichting van de ziekenhuisinfrastructuur hebben de
verzekeraars zich laten leiden door de zorgvraag van hun verzekerden
en het verder verbeteren van de kwaliteit van het zorgaanbod in de
regio. Hiermee kan het initiatief van de verzekeraars worden gezien
als een geslaagd voorbeeld van hun nieuwe rol. Door hun actieve
bemoeienis met het zorgaanbod hebben de verzekeraars hun
verantwoordelijkheid genomen als afnemer van zorg. Deze rol biedt de
verzekeraars de mogelijkheid om te komen tot een hogere kwaliteit van
zorg en lagere kosten door de efficiencymogelijkheden optimaal te
benutten en door scherpe inkoop van zorg. Dit laatste geeft de
verzekeraars eveneens de mogelijkheid partij te zijn bij de afwegingen
rond de gewenste profilering en specialisatie van de
ziekenhuislocaties. De te bereiken kostenbeheersing en
kwaliteitsverbetering van het zorgaanbod komt uiteindelijk de patiënt
ten goede. Ziekenhuizen worden in staat gesteld de zorg beter te
organiseren en af te stemmen op de behoefte van de patiënt. Deze
ontwikkeling sluit aan bij de doelstellingen en uitgangspunten van het
nieuwe zorgstelsel.
De regio Den Haag is de laatste in de reeks van grootstedelijke
gebieden waar de verzekeraars zich nadrukkelijk als initiator dan wel
als onderhandelingspartner hebben geprofileerd om zo richting te geven
aan een toekomstbestendig en op de wensen van de zorgvrager afgestemd
zorgaanbod.
Mijn voorganger heeft toegezegd u tijdens het Algemeen Overleg van 6
september 2005 nader te informeren over het toekomstperspectief van de
ziekenhuiszorg in de grote steden. Naar aanleiding van het Haagse plan
informeer ik u in het vervolg van deze brief over de stand van zaken
in andere grote steden.
In Amsterdam heeft de constatering dat sprake was/is van
overcapaciteit in eerste instantie geleid tot pogingen om VUMC en
Slotervaartziekenhuis tot fusie of samenwerking te brengen. Dat is na
verloop van tijd niet haalbaar gebleken. Ook tot een herprofilering
van het Slotervaarziekenhuis is het niet gekomen, de nieuwe eigenaar
van het Slotervaartziekenhuis wil een volwaardig algemeen ziekenhuis
blijven exploiteren. Op enig moment is de bestaande situatie (met twee
academische en vier algemene ziekenhuizen) gehandhaafd en heeft de
verzekeraar productieafspraken met de individuele ziekenhuizen gemaakt
waarbij de hoeveelheid zorg die de verzekeraar wilde inkopen voor zijn
verzekerden centraal heeft gestaan en niet de budgetbehoefte van de
ziekenhuizen. Enkele Amsterdamse ziekenhuizen hebben (mede) ten
gevolge daarvan al een doelmatigheidsslag gemaakt, anderen zijn
daarmee bezig of hebben een dergelijke operatie aangekondigd.
In Rotterdam was het nieuwbouwbesluit voor het nieuwe academische
ziekenhuis aanleiding voor de verzekeraars om zich te bezinnen op de
aanwezige ziekenhuiscapaciteit. Mede op verzoek van de verzekeraars is
de nieuwbouw van het academisch ziekenhuis in twee fases geknipt om op
die manier toekomstige flexibiliteit in te bouwen. Sindsdien heeft er
een verdere profilering bij de algemene ziekenhuizen in Rotterdam
plaatsgevonden. Dat is gebeurd op basis van een door de verzekeraars
ontwikkelde regiovisie en heeft zijn neerslag gekregen in de
verschillende Lange Termijn Huisvestingsplannen van de individuele
ziekenhuizen.
De ziekenhuisconstellatie in de stad Utrecht is nog onder vigeur van
de WZV tot stand gekomen en heeft dus niet onder invloed gestaan van
de beleidswijzigingen van de afgelopen jaren (opheffing
contracteerplicht, vervanging WZV door WTZi, invoering
prestatiebekostiging en opheffing nacalculatie gebouwgebonden
investeringen.) Inmiddels is duidelijk geworden dat
accentveranderingen zullen worden aangebracht tussen de locaties van
de Mesos/Antoniuscombinatie.
Invoering van integrale prestatiebekostiging op 1 januari 2009 brengt
nieuwe dynamiek met zich mee. In de grote steden zal die dynamiek,
vanwege de aanwezigheid van meerdere ziekenhuizen, zich waarschijnlijk
meer laten voelen dan in landelijke gebieden waar geen sprake is van
meerdere ziekenhuizen op relatief korte afstand.
Het opheffen van de nacalculatie betekent dat alle ziekenhuizen (zowel
in grote steden als in landelijke gebieden) hun investeringen zullen
optimaliseren in plaats van te maximaliseren
en dat verzekeraars die investeringen van ziekenhuizen niet meer als
een gegeven kunnen beschouwen waarop ze geen invloed hebben.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
dr. A. Klink