Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
VGP/ADT 2821330
10 januari 2008
Aanleiding
Op 15 juni 2005 hebben de directeuren van het Astma Fonds, de
Nederlandse Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en toenmalig minister
Hoogervorst de Intentieverklaring Tabaksontmoediging ondertekend.
Genoemde partijen stelden daarin vast dat samenwerking op het gebied
van tabaksontmoediging van eminent belang is voor het terugdringen van
de gezondheidsschade door tabaksgebruik. De partijen wilden in
gezamenlijkheid komen tot een continuering en intensivering van het
tabaksontmoedigingsbeleid in financiële en materiële zin. Op basis van
de Intentieverklaring is het Nationaal Programma Tabaksontmoediging
2006-2010 tot stand gekomen. Het Nationaal Programma heeft u op 9
maart 2006. ontvangen . Het Nationaal Programma beschrijft de gevolgen
van het tabaksgebruik en effectieve maatregelen om het tabaksgebruik
verder te laten dalen. Het document bevat een centrale doelstelling,
namelijk het streven om het percentage rokers in Nederland te laten
dalen van 28% in 2005 tot 20% in 2010. Op basis van het Nationaal
Programma stellen de betrokken partijen jaarlijks een actieplan op met
concrete maatregelen voor dat jaar. Toegezegd is dat u deze jaarlijkse
actieplannen zult ontvangen. Tevens heeft mijn voorganger bij brief
van 8 november 2006 aan u toegezegd dat u over de voortgang van de
actieplannen jaarlijks middels voortgangsrapportages zult worden
geïnformeerd .
Het actieplan 2006 was een bijlage bij het NPT dat u op 9 maart 2006
is toegestuurd. Op 22 december 2006 heeft mijn voorganger het
actieplan 2007 aan u gezonden. Met deze brief bied ik u mede namens
het Astma Fonds, de Nederlandse Hartstichting en KWF Kankerbestrijding
het actieplan 2008 aan. Ook treft u bij deze brief een
voortgangsrapportage over het actieplan 2006 aan (bijlage 1).
Actieplan 2008
In 2008 worden enkele wettelijke maatregelen ingevoerd en diverse
acties ondernomen om deze te versterken dan wel te ondersteunen.
1. Per 1 juli 2008 worden de sectoren horeca, kunst/cultuur en sport
rookvrij.
2. In de periode voor 1 juli zal een invoeringscampagne plaatsvinden
om eenieder zo optimaal mogelijk te informeren over de rookvrije
horeca, kunst/cultuur en sport.
3. De invoeringscampagne zal bijdragen aan het draagvlak voor en een
goede naleving van de rookvrije horeca, kunst/cultuur en sport. Om
direct na de invoering goed toezicht te kunnen houden op het grote
aantal locaties dat onder de nieuwe regelgeving komt te vallen,
wordt de capaciteit van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA)
uitgebreid.
4. Per 1 juli 2008 wordt de accijns op tabaksproducten verhoogd. Deze
maatregel is uitgewerkt in het Belastingplan 2008.
5. Omdat de accijnsverhoging en de rookvrije horeca voor veel mensen
een stimulans zal zijn om te stoppen met roken, wordt in 2008 een
extra inzet gedaan op het gebied van ondersteuning bij stoppen met
roken:
a. Via het Partnership Stop Met Roken en het basisaanbod stoppen
met roken in de zorg worden zorgverleners gestimuleerd om
stopadviezen en -ondersteuning te bieden. Daarbij gaat het onder
meer om de inzet van Minimale Interventie Strategieën (MIS-en) die
voor diverse praktijksettings zijn ontwikkeld.
b. In 2008 wordt de proefimplementatie `versterking ondersteuning
bij stoppen met roken' uitgevoerd. Deze start in januari 2008 en
heeft tot doel de randvoorwaarden, knelpunten en kosten van het
vergoeden van ondersteuning bij stoppen met roken in kaart te
brengen.
c. Samen met KWF Kankerbestrijding, het Astma Fonds en de
Nederlandse Hartstichting stel ik via ZonMw middelen beschikbaar
om in 2008 een grote massamediale stopcampagne te voeren. Deze
campagne is er op gericht om rokers die willen stoppen zoveel
mogelijk te ondersteunen bij hun stoppoging zodat de slaagkans
toeneemt.
6. In 2008 zullen diverse basisactiviteiten worden uitgevoerd door
STIVORO zoals onderzoeken naar de rookprevalentie onder jongeren
en volwassenen, voorlichting op scholen (onder meer lespakketten
en Actie Tegengif), voorlichting via diverse intermediairs
(bijvoorbeeld Roken? Niet Waar De Kleine Bij Is), ondersteuning
van rokers die willen stoppen (Advies op Maat, Hulpmiddelenwijzer,
Telefonische Counseling) en training van intermediairs op het
gebied van cursussen stoppen met roken.
Voortgangsrapportage Actieplan 2006
In het actieplan 2006 dat u op 9 maart 2006 heeft ontvangen zijn
diverse acties aangekondigd op het gebied van tabaksontmoediging. De
bijlage bij deze brief geeft een overzicht van deze acties en inzicht
in de voortgang hierbij.
Voordat ik kort in zal gaan op de wettelijke maatregelen die mijn
voorganger in het Actieplan 2006 heeft aangekondigd wil ik het
volgende benadrukken. Als het gaat om stoppen met roken wil ik me het
komende jaar vooral richten op positieve prikkels. Daarbij gaat het
bijvoorbeeld om het bieden van goede ondersteuning aan rokers die
willen stoppen met roken. In dat kader loopt een proef met het
vergoeden van deze ondersteuning, zoals is aangekondigd in de nota
Kiezen voor gezond leven 2007 - 2010 van 6 oktober 2006. In punt 5.b
hierboven heb ik dat herhaald.
Verder heb ik in de Preventiebrief van 24 september 2007 aangekondigd
dat ik meer preventie, die doelmatig en evidence based is, in het
basispakket wil opnemen en dat ik de Kamer, onder meer aan de hand van
de ervaringen met genoemde proef, zal informeren of en onder welke
voorwaarde meer preventieve zorg onder de dekking van de
zorgverzekering kan worden gebracht. Daarbij denk ik nadrukkelijk ook
aan ondersteuning bij stoppen met roken. Onderstaande wettelijke
maatregelen behoren op dit moment niet tot mijn focus op de positieve
prikkels.
Verhoging leeftijdsgrens voor de verkoop van tabaksproducten van 16 jaar
naar 18 jaar
Mijn voorganger wilde de leeftijdsgrens voor de verkoop van
tabaksproducten verhogen van 16 naar 18 jaar en deze daarmee
gelijktrekken met de leeftijdsgrens voor de verkoop van sterke drank.
Tijdens het algemeen overleg op 8 juni 2006 bleken diverse fracties in
de Tweede Kamer hier geen voorstander van te zijn. In de beleidsbrief
over alcohol van 20 november 2007 en de recente overleggen met uw
Kamer van 18 en 20 december jl. wordt dit ook nog eens herhaald. Ik
acht het van groot belang dat de huidige leeftijdsgrens door de
verkopers in ieder geval goed wordt nageleefd. In de handhaving van de
Tabakswet door de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) is dit daarom een
van de prioriteiten en ik verwacht van de verkopers ook hierbij een
eigen rol, namelijk het nemen van hun eigen verantwoordelijkheid.
Verbod op ambulante en mobiele verkoop
In de brief van 5 december 2007 ga ik op verzoek van de Kamer in op
(het beperken van) de tabaksverkoop en mijn voornemens op dit punt. Ik
geef hierin aan dat nog weinig ervaring lijkt opgedaan met het
drastisch verminderen van het aantal verkooppunten en dat daardoor
geen harde uitspraken kunnen worden gedaan over de effectiviteit. Ik
besluit de brief met de opmerking dat ik niet van plan ben om met
nieuwe regelgeving ter beperking van de tabaksverkoop te komen.
Bij de kabinetsbeslissing over de rookvrije horeca is ook gesproken
over de tabaksverkoop in de horeca ná het rookvrij worden van de
horeca. Ik heb toen besloten om de tabaksverkoop in de horeca niet te
beperken en daarom ook tabaksverkoop in de kunst- en cultuursector
niet te verbieden . In dit licht wil ik het voornemen van mijn
voorganger om de mobiele en ambulante verkoop te verbieden nu niet
doorzetten.
Foto's toevoegen aan de gezondheidswaarschuwingen op tabaksverpakkingen
De Kamer heeft mijn voorganger, naar aanleiding van zijn voornemen om
kleurenfoto's toe te voegen aan de verplichte
gezondheidswaarschuwingen op tabaksverpakkingen te verplichten, vragen
gesteld over de effectiviteit van deze maatregel. Op 5 februari 2007
heeft u hierover een brief van mijn voorganger en een rapport van
Research voor Beleid ontvangen. In het rapport concludeert Research
voor Beleid dat gezondheidswaarschuwingen met illustraties effectiever
zijn dan alleen tekstuele waarschuwingen wanneer het gaat om het
verhogen kennis over de gezondheidseffecten van roken en het verhogen
van de intentie om te stoppen.
De onderzoekers bestempelen het toepassen van afbeeldingen bij de
gezondheidswaarschuwingen als een ondersteuning van de overige
onderdelen van het tabaksontmoedigingsbeleid. In dit verband wacht ik
echter de ontwikkelingen in andere Europese landen af. Dit doe ik om
vooral focus aan te brengen aan mijn inspanningen op het terrein van
het tabaksontmoedigingsbeleid in deze fase: de invoering van de
rookvrije horeca, kunst/cultuur en sport en ondersteuning bij stoppen
met roken.
De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
dr. A. Klink