Telematica Instituut
Op zoek naar de waarde van crossmedia
Van Vliet lector Cross Mediacontent
2008-01-10
Dr. Harry van Vliet, senior wetenschappelijk onderzoeker bij het
Telematica Instituut, is vandaag geïnaugureerd als lector Cross
Mediacontent aan de Faculteit Communicatie en Journalistiek,
Hogeschool Utrecht.
De mogelijkheden om informatie tot ons te nemen zijn de laatste jaren
aanzienlijk uitgebreid. Internet en mobiele telefoons zijn daar het
beste voorbeeld van. Steeds vaker worden ook meerdere mogelijkheden
naast elkaar gebruikt, hetzelfde televisie programma is dan
bijvoorbeeld te zien op televisie, via internet en via de mobiele
telefoon. Het naast elkaar inzetten van verschillende kanalen voor de
verspreiding van dezelfde informatie wordt aangeduid als crossmedia.
De opdracht van het lectoraat is nieuwe inzichten toe te passen in het
werkveld van de crossmedia. Een breed werkveld, juist doordat
digitalisering zo fundamenteel ingrijpt in vele sectoren. Het
lectoraat kiest voor vier toepassingsgebieden: media, cultureel
erfgoed, e-learning en marketing. Daarnaast zijn drie meer generieke
vragen leidend in het onderzoek: de vraag naar de toegevoegde waarde
van crossmedia, de vraag naar de gebruikservaring van crossmedia en de
vraag naar de crossmedia geletterdheid. Het lectoraat voert
onderzoeksprojecten uit op het raakvlak van de toepassingsgebieden en
deze generieke onderzoeksvragen, met een directe verbinding naar het
onderwijs.
Dr. Harry van Vliet (1962) studeerde Psychologie en Film- en
Televisiewetenschap in Utrecht (1981-1986), en promoveerde in 1991 aan
de faculteit Letteren van de Universiteit Utrecht. Zijn onderzoek
betrof de emotionele beleving van film en televisie. Na een aantal
jaren les te hebben gegeven aan de universiteit is hij van 1993 tot
1999 werkzaam als business consultant, onder andere bij Reed Elsevier.
Sinds 1999 werkt hij als senior wetenschappelijk onderzoeker bij het
Telematica Instituut te Enschede, met als speciaal aandachtsgebied
media en cultuur. Sinds februari 2007 combineert hij zijn werk bij dit
instituut met het lectorschap Beleid en businessmodellen nieuwe media,
van de Hogeschool Utrecht.