Telematica Instituut


Op zoek naar de waarde van crossmedia

Van Vliet lector Cross Mediacontent

2008-01-10

Dr. Harry van Vliet, senior wetenschappelijk onderzoeker bij het Telematica Instituut, is vandaag geïnaugureerd als lector Cross Mediacontent aan de Faculteit Communicatie en Journalistiek, Hogeschool Utrecht.

De mogelijkheden om informatie tot ons te nemen zijn de laatste jaren aanzienlijk uitgebreid. Internet en mobiele telefoons zijn daar het beste voorbeeld van. Steeds vaker worden ook meerdere mogelijkheden naast elkaar gebruikt, hetzelfde televisie programma is dan bijvoorbeeld te zien op televisie, via internet en via de mobiele telefoon. Het naast elkaar inzetten van verschillende kanalen voor de verspreiding van dezelfde informatie wordt aangeduid als crossmedia.

De opdracht van het lectoraat is nieuwe inzichten toe te passen in het werkveld van de crossmedia. Een breed werkveld, juist doordat digitalisering zo fundamenteel ingrijpt in vele sectoren. Het lectoraat kiest voor vier toepassingsgebieden: media, cultureel erfgoed, e-learning en marketing. Daarnaast zijn drie meer generieke vragen leidend in het onderzoek: de vraag naar de toegevoegde waarde van crossmedia, de vraag naar de gebruikservaring van crossmedia en de vraag naar de crossmedia geletterdheid. Het lectoraat voert onderzoeksprojecten uit op het raakvlak van de toepassingsgebieden en deze generieke onderzoeksvragen, met een directe verbinding naar het onderwijs.

Dr. Harry van Vliet (1962) studeerde Psychologie en Film- en Televisiewetenschap in Utrecht (1981-1986), en promoveerde in 1991 aan de faculteit Letteren van de Universiteit Utrecht. Zijn onderzoek betrof de emotionele beleving van film en televisie. Na een aantal jaren les te hebben gegeven aan de universiteit is hij van 1993 tot 1999 werkzaam als business consultant, onder andere bij Reed Elsevier. Sinds 1999 werkt hij als senior wetenschappelijk onderzoeker bij het Telematica Instituut te Enschede, met als speciaal aandachtsgebied media en cultuur. Sinds februari 2007 combineert hij zijn werk bij dit instituut met het lectorschap Beleid en businessmodellen nieuwe media, van de Hogeschool Utrecht.