PERSBERICHT

Overheidsinstellingen onderstrepen belang van betrokkenheid burger

Wereldwijd onderzoek laat zien dat managers in de publieke sector een grote rol zien weggelegd voor technologie om engagement met burgers te verhogen

Amsterdam, 10 januari 2008 - Uit onderzoek blijkt dat 8 van de 10 leidinggevenden binnen overheidsinstellingen betrokkenheid van de burger als een belangrijke voorwaarde voor succes zien. De meeste leidinggevenden vinden ook dat een gebrek aan interactie met de burgers het organisaties moeilijk kan maken vast te houden aan budgetten en het behalen van doelstellingen. Het onderzoek is gesponsord door Adobe Systems Incorporated (Nasdaq:ADBE) en uitgevoerd door de Economist Intelligence Unit (EIU) en is gebaseerd op een wereldwijde enquête onder leidinggevenden binnen de overheidssector.

Engagement is in dit onderzoek gedefinieerd als het creëren van betekenisvolle en blijvende interactie om de deelname, betrokkenheid en tevredenheid van de burgers te verbeteren.

Volgens het onderzoek vinden leidinggevenden binnen de overheid dat de grootste voordelen van engagement een snellere doorvoertijd (60%), een toename van het gebruik van diensten (58%) en een verhoogde mate van transparantie en verantwoordelijkheid zijn (63%). Leidinggevenden binnen de private sector vinden echter dat engagement juist helpt bij het verbeteren van de klantloyaliteit (80%), het verhogen van de omzet (76%) en het verhogen van de winst (75%).

Zowel binnen de publieke als private sector zijn leidinggevenden het erover eens dat gebrek aan betrokkenheid leidt tot hoge kosten. Binnen de publieke sector gelooft 80% dat gebrek aan engagement de bedrijfsresultaten negatief beïnvloedt. De kosten van disengagement worden geschat op meer dan 5% van het jaarbudget. Een grote meerderheid van de leidinggevenden binnen de private sector gelooft dat hun bedrijven jaarlijks verkopen mislopen door gebrek aan customer engagement.

De onderzoeksresultaten zijn samengebracht in een rapport met als titel The Engaged Constituent: Meeting the Challenge of Engagement in the Public Sector . Onderzocht is het initiatief van de overheid om meer betrokkenheid bij de burger te creëren. Ook is onderzocht waarop initiatieven tot het creëren van betrokkenheid in de publieke sector verschillen van die in de private sector. Volgens het rapport erkennen zowel leidinggevenden binnen de publieke als private sector dat technologische ontwikkelingen een unieke kans bieden voor het creëren van betrokkenheid met hun burgers.

Uit een vergelijkbaar onderzoek onder leidinggevenden binnen het bedrijfsleven eerder dit jaar, ook uitgevoerd door de EIU bleek dat een hogere mate van customer engagement steeds belangrijker wordt en dat gebrek aan klantenbinding kan leiden tot aanzienlijke daling van verkopen en winst. Overheidsinstellingen hebben niet te maken met dezelfde competitieve druk als het bedrijfsleven, maar toch hebben ze te maken met vergelijkbare verwachtingen van klanten , zegt Kim Andreasson, senior editor, Americas, Industry & Management Research bij de EIU. Klanten verwachten steeds meer van online informatievoorziening, Web-based self-service en andere vormen van interactie.

Robert Atkinson, president van de Information Technology and Innovation Foundation, een denktank uit Washington DC legt uit: De reden dat overheidsinstellingen achterblijven bij de private sector in het betrokken krijgen van de burgers ligt in het feit dat zij minder snel aan de slag gaan met nieuwe methodes en technologieën. Verschillende managers binnen de overheid zien internet nog steeds als een ondergeschikt communicatiemedium.

Vandaag de dag verwachten individuen en bedrijven dat overheidsinformatie altijd en overal beschikbaar is , zegt Gary Fry, Managing Director Benelux bij Adobe. Door het aanbieden van engagementtechnologieën kunnen overheidsinstellingen de banden met burgers versterken en betere service bieden.

Een kopie van het tweedelige rapport, The Engaged Constituent: Meeting the Challenge of Engagement in the Public Sector, is beschikbaar via www.adobe.com/engagement. Dit onderzoek is onderdeel van Adobe s initiatief tot het onderzoeken van Customer Engagement.

Over het onderzoek
The Engaged Constituent: Meeting the Challenge of Engagement in the Public Sector is een white paper van de Economist Intelligence Unit (EIU) gesponsord door Adobe. Het onderzoek, gehouden in juli 2007, is gebaseerd op een online enquête onder ongeveer 400 overheidsfunctionarissen wereldwijd. Ook diepte-interviews met experts uit het vakgebied, analisten en consultants maakten onderdeel van het onderzoek uit.

Over The Economist Intelligence Unit
The Economist Intelligence Unit (EIU) is de bedrijfsinformatietak van The Economist Group, uitgever van The Economist. Door middel van een wereldwijd netwerk van meer dan 700 analisten, bepaalt en voorspelt de EIU op continue basis politieke, economische en bedrijfsbepalingen in 200 landen. De EIU helpt leidinggevenden met het nemen van betere beslissingen door hen te voorzien van betrouwbare en onpartijdige analyses over wereldwijde trends in de markt en bedrijfsstrategieën.

BERICHT VOOR DE REDACTIE
Een PDF van dit persbericht vindt u hier: http://www.adobe.com/nl/aboutadobe/pressroom/pr/jan2008/EIU.pdf

Over Adobe Systems Incorporated
Adobe zorgt voor een revolutie in de manier waarop er in de wereld wordt omgegaan met ideeën en informatie, op elk moment, elke plaats en via elk medium. Ga voor meer informatie over Adobe naar www.adobe.nl, www.adobe.be of www.adobe.com.

###

© 2008 Adobe Systems Incorporated. All rights reserved. Adobe and the Adobe logo are either registered trademarks or trademarks of Adobe Systems Incorporated in the United States and/or other countries. All other trademarks are the property of their respective owners.

LEWIS Global Public Relations

Hoevenweg 29
5652 AW Eindhoven
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com
Agency blog: www.lewis360.com