Gemeente Sluis


09/01/08 Nieuwe tarieven gemeentelijke belastingen

De gemeenteraad heeft op 20 december 2007 de belastingtarieven voor 2008 vastgesteld. Hoeveel moet u gaan betalen en wat doet de gemeente met de belastinginkomsten? We zetten het alvast voor u op een rij. In de WOZ/belastinggids 2008 die u begin maart bij uw aanslag ontvangt, staat alles meer uitgebreid en met voorbeelden voor u beschreven.

Onroerendezaakbelasting (ozb)

De onroerendezaakbelasting (ozb) is een belasting op onroerende zaken (woningen, winkelpanden, grond e.d.). De ozb wordt betaald door de eigenaren en gebruikers van het onroerend goed. Vanaf 2006 is de gebruikersbelasting voor woningen afgeschaft. Als gevolg van deze afschaffing hebben gebruikers van gecombineerde objecten (woning/niet-woning) recht op ontheffing voor het deel van de totale WOZ-waarde dat betrekking heeft op de woning. Dit wordt automatisch via de belastingheffing geregeld.

De tarieven bedragen voor 2008 per ¤ 2.500,00 economische waarde (= WOZ-waarde): voor woningen:
eigenarenbelasting ¤ 2,07

voor niet-woningen:
eigenarenbelasting ¤ 3,04
gebruikerbelasting ¤ 2,44

Afvalstoffenheffing

De gemeente is op grond van de Wet Milieubeheer verplicht tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen bij woningen. Om aan deze wettelijke plicht te voldoen, zijn bij alle woningen afvalcontainers geplaatst. Er worden kosten gemaakt voor personeel, materiaal e.d. en financiële bijdragen verstrekt aan afvalverwerkende bedrijven. Daarom betaalt ieder huishouden afvalstoffenheffing. Het is niet van belang of u daadwerkelijk huishoudelijk afval meegeeft aan de vuilnisman. Uitgangspunt is dat er afval kan ontstaan. De hoogte van de heffing is afhankelijk van de gezinssamenstelling.

De tarieven voor de afvalstoffenheffing zijn ten opzichte van 2007 niet gewijzigd en bedragen voor 2008:
* voor één persoon ¤ 200,66

* voor twee personen ¤ 246,93

* voor drie of meer personen ¤ 274,51

* voor vakantiewoningen ¤ 274,51

Rioolrecht

Vrijwel alle panden in de gemeente Sluis zijn aangesloten op de riolering. Het rioleringsstelsel moeten we goed onderhouden en het moet voldoen aan steeds strengere milieueisen. Daarvoor is veel geld nodig. Het geld komt gedeeltelijk uit het rioolrecht. Belastingplichtig zijn de hoofdgebruikers van percelen die direct of indirect afvalwater lozen op de gemeentelijke riolering.

Het tarief is afhankelijk van de hoeveelheid afvalwater. Dat wordt berekend aan de hand van de watertoevoer. De meeste huishoudens hebben een watertoevoer tussen 0 en 300 m³. De tarieven voor 2008 bedragen bij een waterafvoer van:
* 0 t/m 300 m³ ¤ 172,29

* 300 t/m 1000 m³ ¤ 523,18

* 1000 t/m 2500 m³ ¤ 732,12

* 2500 t/m 5000 m³ ¤ 1.046,37

* boven 5000 m³ ¤ 1.046,37 vermeerderd met ¤ 0,25 voor elke m³ meer dan 5000 m³.

De meeste huishoudens vallen in de eerste categorie van 0 t/m 300 m³.

Hondenbelasting

Iedereen die een hond bezit, dient hondenbelasting te betalen. De opbrengst van de hondenbelasting behoort tot de algemene middelen van de gemeente. Uit deze algemene middelen worden heel veel voorzieningen in de gemeente betaald, waaronder alle voorzieningen voor honden. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen en reinigen van hondenpoepbakken en bebording.

Dat u hondenbelasting betaalt, betekent niet dat uw hond de straat mag bevuilen. Als hondenbezitter moet u de uitwerpselen van uw hond(en) opruimen. Zo werkt u eraan mee uw straat en kern leefbaar te houden.

De tarieven bedragen voor 2008:

* 1 hond ¤ 47,93

* elke volgende hond ¤ 88,96

* een kennel ¤ 131,83

Wanneer u een hond gaat houden, of er een extra hond bij neemt, moet u dat melden. Wacht daarmee niet tot onze controleur bij u op de stoep staat. Ook wanneer u geen hond meer houdt, dient u dit zo snel mogelijk te melden aan de gemeente. Het aan- of afmelden van een hond kan middels de aan/afmeldingskaart die in de WOZ/belastinggids staat.

Gecombineerde aanslag/beschikking

Begin maart ontvangt u een gecombineerde aanslag/beschikking. Hierop kunnen zowel de WOZ-beschikkingen (Wet Waardering Onroerende Zaken) als de aanslagen van de vier hiervoor genoemde belastingen voorkomen:
* Onroerendezaakbelastingen;

* Afvalstoffenheffing;

* Rioolrecht;

* Hondenbelasting.

Bij uw aanslag/beschikking ontvangt u een belastinggids waarin met voorbeelden uitgelegd wordt hoe de belastingbedragen tot stand zijn gekomen. Ook vindt u in deze gids een machtigingskaart voor een automatische incasso.

Kwijtschelding belastingen

Wanneer uw inkomen op of onder de bijstandsnorm ligt, kunt u in aanmerking komen voor gehele of gedeeltelijke kwijtschelding. U kunt alleen kwijtschelding aanvragen voor de ozb, de afvalstoffenheffing en het rioolrecht. Meer informatie over kwijtschelding vindt u in de belastinggids die met de aanslagen wordt meegestuurd. Ook kunt u terecht bij het WIZ-loket, tel. 0800 - 6678 287 (gratis).

Aparte aanslagen

Er zijn belastingen die niet meegenomen worden in de aanslag. U ontvangt daarvoor een afzonderlijke aanslag. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om de forensen- en de toeristenbelasting.

Forensenbelasting

Forensenbelasting wordt geheven van mensen die niet in de gemeente wonen, maar hier wel meer dan 90 dagen per jaar een gemeubileerde woning tot hun beschikking hebben. Van belang is het beschikbaar zijn en niet het feitelijk gebruiken. De heffingsmaatstaf is de vastgestelde WOZ-waarde van de woning.

De tarieven voor 2008 bedragen bij een WOZ-waarde van de woning:
* t/m ¤ 34.000 ¤ 245,09

* meer dan ¤ 34.000 ¤ 323,59

* meer dan ¤ 68.000 en niet meer dan ¤ 113.445 ¤ 389,53
* meer dan ¤113.445 ¤ 409,83

Toeristenbelasting

Via de toeristenbelasting betalen toeristen een tegemoetkoming in de kosten van allerlei voorzieningen. In de gemeente Sluis zijn er gedifferentieerde tarieven. Dat wil zeggen dat toeristen op campings en kampeerboerderijen en watertoeristen een ander tarief betalen dan toeristen die verblijven in hotels, pensions en recreatiewoningen.

Het tarief bedraagt voor 2008 per persoon per overnachting voor:
* Campings / kampeerboerderijen / watertoeristen ¤ 1,05
* Hotels / pensions / recreatiewoningen ¤ 1,12

De toeristenbelasting wordt aan de gemeente betaald door de exploitanten van de campings, kampeerboerderijen, hotels, recreatiewoningen enzovoort. Zij berekenen dit door aan hun gasten, de toeristen.

Leges en precariorechten

Naast de genoemde belastingen zijn er ook nog andere heffingen zoals leges voor bouwvergunningen, reisdocumenten en precariorechten voor ondermeer terrassen en standplaatsen. Meer informatie hierover vindt u op www.gemeentesluis.nl.

Meer informatie

Voor meer informatie over gemeentelijke belastingen kunt u contact opnemen met de afdeling Boekhouding, tel. 0117 - 457 286/287.