UWV


UWV Telefoon beloond met exclusief kwaliteitskeurmerk

10 januari 2008

Het Klanten Contact Centrum (KCC) van uitkeringsinstantie UWV is beloond met het prestigieuze internationale `Customer Operations Performance Center'-certificaat, als eerste overheidsdienst ter wereld.

Wanneer krijg ik mijn uitkering? Hoe moet ik mijn werkbriefje invullen? Kan ik mijn gegevens wijzigen? Dat is de top drie van meest gestelde vragen aan UWV Telefoon. Het contactcentrum heeft 1,3 miljoen klanten en krijgt dagelijks zo'n 25.000 telefoontjes. De uitkeringsinstantie werkt hard om al die vragen snel en zorgvuldig af te handelen. En met succes, bijna 75 procent van de klanten geeft aan tevreden tot heel tevreden te zijn over de wijze waarop ze geholpen worden. En ruim 90 procent van de telefonische vragen beantwoordt de instantie in het eerste telefoongesprek.

Kwaliteit en prestaties meten
Het Klanten Contact Centrum is de eerste Nederlandse en de eerste overheidsdienst ter wereld, dat het exclusieve COPC-certificaat ontvangt. Het Customer Operations Performance Center is een internationaal besturingsmodel voor klanten contactcentra. In dit model staat de klant centraal, waarbij de kwaliteit en de prestaties van de centra gemeten en geoptimaliseerd worden. Een centrum met het certificaat analyseert bijvoorbeeld de binnenkomende telefoontjes en brengt op basis daarvan in kaart waar klanten vaak problemen mee hebben om hier vervolgens een structurele oplossing voor te bieden. In 2015 moeten alle contactcentra van de overheid aan de COPC-eisen voldoen.

Tevreden klanten
Het UWV is de overheidsinstantie die onder andere zorgt dat mensen bij ziekte of werkloosheid hun uitkeringen krijgen. UWV Telefoon is, met miljoenen gesprekken per jaar, één van de grootste contactcentra van Nederland. In samenwerking met de gemeente Almere en het ROC richtte UWV kortgeleden een `Klanten Contact Academie' op. De klantadviseurs van de UWV Telefoon volgen hier een erkend opleidingsprogramma. Daarnaast kunnen ook andere contact centers hier gebruik van maken.