De nieuwe Audi TTS: plezier achter het stuur
(1/11/2008)
Audi trekt het doek van een nieuwe sportauto: de Audi TTS, het nieuwe
topmodel van de TT-lijn. Begin van de zomer staat hij bij de dealer.
De hoogwaardige 2,0-liter TFSI-motor in de TTS levert een
indrukwekkende 200 kW (272 pk). Hiermee accelereert de TTS Coupé S
tronic van 0 naar 100 km/h in slechts 5,2 seconden en de topsnelheid
is begrensd op 250 km/h. De TTS is leverbaar als Coupé en als
Roadster.
De Audi TTS is ontworpen om een jong en dynamisch publiek aan te
spreken en is de meest recente belichaming van Audiâs merkenkern
âVoorsprong door techniekâ. Directe benzine-injectie en een turbo,
twee technologiën die Audi geperfectioneerd heeft, vormen een ideale
combinatie in de TFSI-motor in de TTS. Niet alleen het maximumvermogen
van 200 kW (272 pk), maar ook het maximumkoppel van 350 Nm, dat
beschikbaar is tussen de 2.500 en 5.000 t/min, maakt de compacte en
lichtgewicht viercilindermotor zoân indrukwekkende krachtbron.
De 2,0-litermotor, die sinds 2005 al drie jaar op rij verkozen is tot
âEngine of the Yearâ, is opnieuw ontwikkeld en op enkele cruciale
punten versterkt om dienst te kunnen doen in de TTS. De buitengewoon
efficiënte en sportief klinkende motor heeft een gemiddeld
brandstofverbruik van slechts 8,0 liter per honderd kilometer in de
Coupé in combinatie met de zestraps handgeschakelde versnellingsbak.
Voor de Roadster bedraagt het gemiddelde verbruik 8,2 liter per
honderd kilometer. De verbruikswaarden nemen met respectievelijk 0,1
en 0,2 liter af als de auto is voorzien van de optionele S tronic
transmissie met dubbele koppeling.
S tronic kan dankzij toepassing van twee koppelingen razendsnel
schakelen, ook bij een hoge motorbelasting en hoge toerentallen. Als
gevolg daarvan vergt de sprint van stilstand naar 100 km/h nog eens
twee tienden van een seconde minder, zowel met de Coupé als met de
Roadster. Dankzij de standaard aanwezige quattro permanente
vierwielaandrijving wordt het vermogen zonder krachtsverlies op de weg
gebracht. Daardoor accelereert de TTS sneller en met meer stabiliteit
dan de concurrentie. Het hart van het systeem bestaat uit een
hydraulische meervoudige platenkoppeling die sneller dan ooit werkt
dankzij een nieuw drukreservoir.
De Audi TTS is van nog meer hoogwaardige techniek voorzien: het
adaptieve dempingsysteem Audi magnetic ride. Dit geeft de bestuurder
keus uit twee karakteristieke instellingen. De âStandardâ-modus
voorziet in een uitgebalanceerde, comfortabele onderstelafstelling,
terwijl de âSportâ-stand het volledige potentieel van het
sportonderstel van de TTS benut voor een superieure wegligging. De
voorwielophanging bestaat voornamelijk uit aluminium en de
efficiënte, precieze en elektronisch bekrachtigde besturing draagt
bij aan een lager brandstofverbruik. De sportauto komt veilig tot
stilstand dankzij een hoogwaardig 17 inch remsysteem.
Een andere kracht van de TTS is het gebruik van ASF-technologie (Audi
Space Frame). Voor de constructie van de carrosserie zijn diverse
materialen gebruikt. Aan de achterzijde wordt staal toegepast, terwijl
het voorste en het middelste gedeelte van de carrosserie van
lichtgewicht aluminium zijn gemaakt. ASF-technologie optimaliseert de
gewichtsverdeling over de voor- en achteras en beperkt het
totaalgewicht. De TTS Coupé met handmatig bediende transmissie weegt
slechts 1.395 kilogram, wat neerkomt op een specifiek gewicht van 5,1
kg/pk.
Krachtige uitstraling: 18 inch velgen en nieuwe koplampen
De Audi TTS is direct herkenbaar als het dynamische topmodel in de
TT-lijn. Hoogtepunten van het exterieurdesign vormen de aluminium 18
inch velgen en de koplampen, die een nieuw ontworpen Xenon plus-unit
combineren met ledlampen die als dagrijverlichting dienen. De als een
diffusor vormgegeven achterbumper en de vier uitlaatpijpen geven de
achterzijde een krachtige uitstraling.
Binnen worden de passagiers verwelkomd door diepgeplaatste
sportstoelen die met leder zijn bekleed. Andere typerende
stylingelementen zijn het grijze instrumentenpaneel en het
multifunctionele stuurwiel.
De kap van de TTS Roadster opent en sluit elektrohydraulisch en de
auto is voorzien van een windscherm. Het optionele skiluik met
verwijderbare skitas vergroot de praktische bruikbaarheid van de auto.
De achterbank in de Coupé is in delen neerklapbaar, waarmee de
bagageruimte vergroot kan worden van 290 tot 700 liter.
De onthulling van de TTS valt samen met een jubileum voor Audi: tien
jaar geleden kwam de Audi TT Coupé op de markt. Daarna verwierf de
auto als snel de status van designicoon. Mede daardoor behoort de TT
sindsdien tot de absolute top in zijn segment.
AutoRai