AutoRai

Volvo Powershift: twee transmissies in één

(1/11/2008)
De tweeliter turbodieselversies van de Volvo C30, S40 en V50 zijn per direct leverbaar in combinatie met Volvo's nieuwe Powershift-transmissie. Het is een automatische versnellingsbak met zes versnellingen en twee geïntegreerde, zogenoemde ânatte' koppelingen.

Hiermee schakelt de bak zéér snel en met een hoge mate van souplesse. Daarbij biedt de Powershift evenveel dynamiek als een handgeschakelde versnellingsbak. Niet onbelangrijk is bovendien het fors lagere brandstofverbruik in vergelijking met conventionele automaten.

De Powershift is ontwikkeld door Volvo Cars in samenwerking met transmissiespecialist Getrag. Eenvoudig geschetst gaat het om de techniek van een handbediende versnellingsbak met twee koppelingen, waarbij de bediening volledig elektronisch wordt geregeld en aangestuurd. Cruciaal in de Powershift zijn de beide natte koppelingsplaten die onafhankelijk van elkaar werken. De één is bestemd voor de oneven versnellingen (1ste, 3de en 5de en de achteruit) en de andere voor de even versnellingen (2de, 4de en 6de). In de praktijk zijn de voordelen evident, want bij bijvoorbeeld accelereren is de volgende versnelling al ingeschakeld. Die neemt letterlijk naadloos de rol over doordat de aandrijvende versnelling wordt ontkoppeld en de âklaarstaande' versnelling wordt gekoppeld door de tweede koppeling. Dit zorgt voor een constante aandrijfkracht. De Powershift schakelt extreem snel en zeer soepel zonder enige aarzeling in de acceleratie.

Laag brandstofverbruik
âBehalve het schakelcomfort en de uitmuntende prestaties zorgt de Powershift tevens voor een aanmerkelijk lager brandstofverbruik', stelt Magnus Jonsson, senior vice-president Research & Development van Volvo Cars. âUit onze eigen metingen is gebleken dat de brandstofbesparing in vergelijking met een conventionele automaat rond de 8 procent ligt. En dat is een belangrijke winst in de strijd om de negatieve effecten van CO2-uitstoot op het milieu te verminderen.'

De juiste keus voor krachtige dieselmotoren
Powershift biedt de rijder een automaat die sequentieel schakelen toestaat, vergelijkbaar met de Volvo Geartronic-transmissie. Het enige verschil is dat dat met de Powershift supersnel gaat en zonder krachtverlies. De kracht van de motor, het koppel, blijft volledig beschikbaar voor de aandrijving, doordat er geen koppelomvormer, een plenetair tandwielstelsel, hydraulische koppelingen en rembanden nodig zijn zoals in een conventionele automaat. De Powershift-transmissie kan dankzij het gebruik van de twee natte koppelingen bovendien een hoog koppel aan en is geschikt voor elke overbrengingsverhouding. Dit maakt deze transmissie tot de juiste keus voor de sterke dieselmotoren van vandaag de dag. De Powershift kan een trekkracht tot 450 Nm aan. De 2,0-liter turbodiesel viercilinderversies van de Volvo C30, S40 en V50 bieden in combinatie met de Powershift-transmissie een vermogen van 136 pk en een koppel van 320 Nm.