Volvo Powershift: twee transmissies in één
(1/11/2008)
De tweeliter turbodieselversies van de Volvo C30, S40 en V50 zijn per
direct leverbaar in combinatie met Volvo's nieuwe
Powershift-transmissie. Het is een automatische versnellingsbak met
zes versnellingen en twee geïntegreerde, zogenoemde ânatte'
koppelingen.
Hiermee schakelt de bak zéér snel en met een hoge mate van
souplesse. Daarbij biedt de Powershift evenveel dynamiek als een
handgeschakelde versnellingsbak. Niet onbelangrijk is bovendien het
fors lagere brandstofverbruik in vergelijking met conventionele
automaten.
De Powershift is ontwikkeld door Volvo Cars in samenwerking met
transmissiespecialist Getrag. Eenvoudig geschetst gaat het om de
techniek van een handbediende versnellingsbak met twee koppelingen,
waarbij de bediening volledig elektronisch wordt geregeld en
aangestuurd. Cruciaal in de Powershift zijn de beide natte
koppelingsplaten die onafhankelijk van elkaar werken. De één is
bestemd voor de oneven versnellingen (1ste, 3de en 5de en de
achteruit) en de andere voor de even versnellingen (2de, 4de en 6de).
In de praktijk zijn de voordelen evident, want bij bijvoorbeeld
accelereren is de volgende versnelling al ingeschakeld. Die neemt
letterlijk naadloos de rol over doordat de aandrijvende versnelling
wordt ontkoppeld en de âklaarstaande' versnelling wordt gekoppeld door
de tweede koppeling. Dit zorgt voor een constante aandrijfkracht. De
Powershift schakelt extreem snel en zeer soepel zonder enige aarzeling
in de acceleratie.
Laag brandstofverbruik
âBehalve het schakelcomfort en de uitmuntende prestaties zorgt de
Powershift tevens voor een aanmerkelijk lager brandstofverbruik',
stelt Magnus Jonsson, senior vice-president Research & Development van
Volvo Cars. âUit onze eigen metingen is gebleken dat de
brandstofbesparing in vergelijking met een conventionele automaat rond
de 8 procent ligt. En dat is een belangrijke winst in de strijd om de
negatieve effecten van CO2-uitstoot op het milieu te verminderen.'
De juiste keus voor krachtige dieselmotoren
Powershift biedt de rijder een automaat die sequentieel schakelen
toestaat, vergelijkbaar met de Volvo Geartronic-transmissie. Het enige
verschil is dat dat met de Powershift supersnel gaat en zonder
krachtverlies. De kracht van de motor, het koppel, blijft volledig
beschikbaar voor de aandrijving, doordat er geen koppelomvormer, een
plenetair tandwielstelsel, hydraulische koppelingen en rembanden nodig
zijn zoals in een conventionele automaat. De Powershift-transmissie
kan dankzij het gebruik van de twee natte koppelingen bovendien een
hoog koppel aan en is geschikt voor elke overbrengingsverhouding. Dit
maakt deze transmissie tot de juiste keus voor de sterke dieselmotoren
van vandaag de dag. De Powershift kan een trekkracht tot 450 Nm aan.
De 2,0-liter turbodiesel viercilinderversies van de Volvo C30, S40 en
V50 bieden in combinatie met de Powershift-transmissie een vermogen
van 136 pk en een koppel van 320 Nm.
AutoRai