FNV Bondgenoten

FNV Bondgenoten: Werkdruk cabinepersoneel KLM moet aangepakt worden

De werkdruk voor het cabinepersoneel van KLM is te hoog. Dit blijkt uit het rapport van de QuickScan Werkdruk die FNV Bondgenoten onder het cabinepersoneel van KLM heeft uitgevoerd. Vermoeidheid, fysieke belasting en de lastige verhouding tussen werk en privé zijn de belangrijkste veroorzakers van de hoge werkdruk.

"De QuickScan laat zien dat het werken als steward of stewardess niet alleen maar glamour is. Het is een leuk vak, maar het is ook ontzettend hard werken onder lastige omstandigheden," zegt Leen van der List, bestuurder bij FNV Bondgenoten. "Vliegen door tijdzones en 15 tot 16 uur staan zijn geen uitzonderlijke omstandigheden voor cabinepersoneel. De jetlag waar gewone reizigers over klagen, ondervinden de stewards en stewardessen meerdere keren per maand."

FNV Bondgenoten heeft zowel de Inspectie Verkeer en Waterstaat als de arbeidsinspectie gevraagd naar de situatie van het cabinepersoneel te kijken. Deze inspecties hebben weinig tot niks van zich laten horen. FNV Bondgenoten besloot hierop zelf onderzoek uit te voeren.

Anja Jongbloed, hoofdbestuurder FNV Bondgenoten, reikt het rapport van de QuickScan Werkdruk Cabinepersoneel KLM donderdag 10 januari om 17.15 uur in de Aristo zalen in Amsterdam uit aan Wim Kooijman en Miriam Kartman, hoofd en subhoofd arbeidsvoorwaarden bij KLM en Bart Vos, directeur Cabinepersoneel.

---