FNV Bondgenoten: Werkdruk cabinepersoneel KLM moet aangepakt worden
De werkdruk voor het cabinepersoneel van KLM is te hoog. Dit blijkt
uit het rapport van de QuickScan Werkdruk die FNV Bondgenoten onder
het cabinepersoneel van KLM heeft uitgevoerd. Vermoeidheid, fysieke
belasting en de lastige verhouding tussen werk en privé zijn de
belangrijkste veroorzakers van de hoge werkdruk.
"De QuickScan laat zien dat het werken als steward of stewardess niet
alleen maar glamour is. Het is een leuk vak, maar het is ook
ontzettend hard werken onder lastige omstandigheden," zegt Leen van
der List, bestuurder bij FNV Bondgenoten. "Vliegen door tijdzones en
15 tot 16 uur staan zijn geen uitzonderlijke omstandigheden voor
cabinepersoneel. De jetlag waar gewone reizigers over klagen,
ondervinden de stewards en stewardessen meerdere keren per maand."
FNV Bondgenoten heeft zowel de Inspectie Verkeer en Waterstaat als de
arbeidsinspectie gevraagd naar de situatie van het cabinepersoneel te
kijken. Deze inspecties hebben weinig tot niks van zich laten horen.
FNV Bondgenoten besloot hierop zelf onderzoek uit te voeren.
Anja Jongbloed, hoofdbestuurder FNV Bondgenoten, reikt het rapport van
de QuickScan Werkdruk Cabinepersoneel KLM donderdag 10 januari om
17.15 uur in de Aristo zalen in Amsterdam uit aan Wim Kooijman en
Miriam Kartman, hoofd en subhoofd arbeidsvoorwaarden bij KLM en Bart
Vos, directeur Cabinepersoneel.
---
FNV Bondgenoten