AutoRai

Succesvol 2007 voor Toyota met recordaantal verkochte autoâs

(1/11/2008)
Niet alleen wereldwijd, ook in Nederland kan Toyota terugkijken op een succesvol 2007. In ons land verkocht Toyota niet eerder meer dan 40.000 personenautoâs in een jaar. Toyota registreerde 41.928 autoâs. Dat betekent een groei van 14,2 procent ten opzichte van 2006.

Het merk was op alle fronten sterk in de markt aanwezig. De verkoopcontracten van met name de hybride Toyota Prius en de expressieve Toyota AYGO lagen met respectievelijk ruim 3.500 en 10.000 eenheden boven verwachting. En belangrijker nog, Toyota heeft veel nieuwe klanten aangetrokken.

De AYGO heeft het in 2007 vooral goed gedaan bij jongere automobilisten. De compacte auto verenigt de kwaliteit waar Toyota om bekend staat met veel gebruiksgemak, een interessant verbruik en â zoals elke Toyota â 3 jaar fabrieksgarantie.

Milieu
In 2007 was het tien jaar geleden dat Toyota in Japan de eerste Toyota Prius introduceerde. Het milieu gaat Toyota aan het hart; toen nu en in de toekomst. Inmiddels speelt het milieuaspect in Nederland bij aankoop een steeds belangrijkere rol. Dat is te merken aan de verkoopcijfers van de Prius. Er werden ruim 3.500 verkoopcontracten geschreven. In de laatste maand van 2007 hebben opvallend veel zakelijke rijders voor de Toyota Prius gekozen. De aanzienlijk lagere fiscale bijtelling van 14% (vanaf begin 2008) is hier ongetwijfeld debet aan.

Zakelijke markt
In de zakelijke markt is een hoofdrol weggelegd voor de Toyota Avensis en Toyota Verso, die in hun segment respectievelijk de derde en vierde plaats bezetten. Hun populariteit is grotendeels te danken aan het brede motorengamma met onder meer de krachtige 2.0 en 2.2 D-4D dieselmotoren en de succesvolle Business Line versies met Bluetooth telefoontechniek en een Full Map DVD navigatiesysteem. Value for money is immers een belangrijke aspect in het zakelijke segment.

Pieter van der Velden, Algemeen Directeur van Louwman & Parqui B.V., vertelt: âToyota is een mooi en sterk merk met veel tevreden rijders, zoals keer op keer blijkt uit talloze onderzoeken. We behaalden in 2007 een marktaandeel van 8%, hetgeen we pas voor 2008 hadden voorzien. We zijn zeer tevreden met deze resultaten, die we samen met ons professionele dealernetwerk hebben gerealiseerd.â