Succesvol 2007 voor Toyota met recordaantal verkochte autoâs
(1/11/2008)
Niet alleen wereldwijd, ook in Nederland kan Toyota terugkijken op een
succesvol 2007. In ons land verkocht Toyota niet eerder meer dan
40.000 personenautoâs in een jaar. Toyota registreerde 41.928 autoâs.
Dat betekent een groei van 14,2 procent ten opzichte van 2006.
Het merk was op alle fronten sterk in de markt aanwezig. De
verkoopcontracten van met name de hybride Toyota Prius en de
expressieve Toyota AYGO lagen met respectievelijk ruim 3.500 en 10.000
eenheden boven verwachting. En belangrijker nog, Toyota heeft veel
nieuwe klanten aangetrokken.
De AYGO heeft het in 2007 vooral goed gedaan bij jongere
automobilisten. De compacte auto verenigt de kwaliteit waar Toyota om
bekend staat met veel gebruiksgemak, een interessant verbruik en â
zoals elke Toyota â 3 jaar fabrieksgarantie.
Milieu
In 2007 was het tien jaar geleden dat Toyota in Japan de eerste Toyota
Prius introduceerde. Het milieu gaat Toyota aan het hart; toen nu en
in de toekomst. Inmiddels speelt het milieuaspect in Nederland bij
aankoop een steeds belangrijkere rol. Dat is te merken aan de
verkoopcijfers van de Prius. Er werden ruim 3.500 verkoopcontracten
geschreven. In de laatste maand van 2007 hebben opvallend veel
zakelijke rijders voor de Toyota Prius gekozen. De aanzienlijk lagere
fiscale bijtelling van 14% (vanaf begin 2008) is hier ongetwijfeld
debet aan.
Zakelijke markt
In de zakelijke markt is een hoofdrol weggelegd voor de Toyota Avensis
en Toyota Verso, die in hun segment respectievelijk de derde en vierde
plaats bezetten. Hun populariteit is grotendeels te danken aan het
brede motorengamma met onder meer de krachtige 2.0 en 2.2 D-4D
dieselmotoren en de succesvolle Business Line versies met Bluetooth
telefoontechniek en een Full Map DVD navigatiesysteem. Value for money
is immers een belangrijke aspect in het zakelijke segment.
Pieter van der Velden, Algemeen Directeur van Louwman & Parqui B.V.,
vertelt: âToyota is een mooi en sterk merk met veel tevreden rijders,
zoals keer op keer blijkt uit talloze onderzoeken. We behaalden in
2007 een marktaandeel van 8%, hetgeen we pas voor 2008 hadden
voorzien. We zijn zeer tevreden met deze resultaten, die we samen met
ons professionele dealernetwerk hebben gerealiseerd.â
AutoRai