Brussel, 11 januari 2008
De Europese Commissie en de Europese Investeringsbank introduceren een nieuw
instrument ter financiering van het Europese vervoersnet
Vandaag hebben de Europese Commissie en de Europese Investeringsbank (EIB)
een samenwerkingsovereenkomst ondertekend tot invoering van het
garantie-instrument voor leningen voor trans-Europese vervoersnetprojecten
(Loan Guarantee Instrument for trans-European transport network projects,
LGTT). Door dit nieuwe instrument zal het aandeel van de particuliere sector
in de financiering van vervoersinfrastructuur van Europees belang toenemen,
vooral voor investeringen in TEN-projecten met een hoog inkomstenrisico
tijdens de operationele aanvangsfase van een project. Het LGTT, dat deel
uitmaakt van het trans-Europese vervoersnetprogramma (TEN-V) en van het
"actie voor groei"-initiatief van de EIB, zal dit risico gedeeltelijk dekken
en daardoor de financiële levensvatbaarheid van de TEN-investeringen
verhogen. De kapitaalinbreng van 1 miljard euro (500 miljoen van de
Commissie en 500 miljoen van de EIB) dient ter ondersteuning van de totale
kapitaalinvestering van maximaal 20 miljard euro.
"Het LGTT is een belangrijk nieuw instrument ter financiering van de
Europese infrastructuur. Niet alleen stellen wij dit vernieuwende
instrument vandaag ter beschikking van de markt, maar we benadrukken
nogmaals dat particuliere participatie in de financiering van
vervoersinfrastructuur van Europees belang welkom en nodig is",
verklaarde Jacques Barrot, vice-voorzitter van de Commissie en
commissaris voor vervoer, bij het ondertekenen van de overeenkomst.
"Voor sommige projecten is een partnerschap tussen de openbare en
particuliere sector de meest efficiënte weg. Het nieuwe
garantie-instrument, dat miljarden nieuwe investeringen voor TEN-V
vrijmaakt, is een krachtig middel om dergelijke partnerschappen te
bevorderen."
"Het LGTT zal zorgen voor aanzienlijk aanvullend risicokapitaal, wat
investeringen van de particuliere sector in TEN's zou moeten
bevorderen en bespoedigen. Het komt boven op de begrotingsmiddelen
voor TEN's van de Commissie en de bestaande leningen van de EIB. Het
is ook een voorbeeld van zeer doeltreffende samenwerking tussen twee
EU-instellingen ter ondersteuning van de ontwikkeling van het
trans-Europese vervoersnet", zei EIB-voorzitter Philippe Maystadt ter
gelegenheid van de ondertekening van de overeenkomst. "Om de waaier
van financiële producten voor de trans-Europese netwerkprojecten aan
te vullen, werken wij samen met de Europese Commissie om de
betrokkenheid van de particuliere sector bij de kritieke
vervoersinfrastructuur te stimuleren."
Met het ondertekenen van de overeenkomst door vice-voorzitter Barrot
en voorzitter Maystadt ging het instrument officieel van start. De
Europese commissaris voor economische en monetaire zaken, Joaquin
Almunia, wiens team ook bijdroeg tot het uitwerken van het LGTT, was
verheugd over de invoering van het nieuwe instrument voor risicodeling
en is overtuigd van het welslagen van dit initiatief.
Het garantie-instrument voor leningen voor trans-Europese
vervoersnetprojecten
De investering die nodig is om het trans-Europese netwerk te voltooien
en te moderniseren, een conditio sine qua non om te komen tot een
echte interne markt en regionale integratie, overschrijdt de
mogelijkheden van openbare financiering. Voor de periode 2007-2013
alleen al wordt verwacht dat de investeringsbehoeften in
TEN-infrastructuur in totaal 300 miljard zullen bedragen. De middelen
van de publieke sector zullen aanzienlijk tekortschieten en dit kan
enkel verholpen worden door particuliere investeringen in grote
infrastructuurprojecten aan te trekken. Het LGTT - een EIB-garantie
voor achtergestelde schuld in de vorm van een door commerciële banken
verstrekte stand-by liquiditeitsfaciliteit - pakt dit probleem aan
door garant te staan voor het aanvankelijke vervoersinkomstenrisico
tijdens de eerste 5 tot 7 jaar van het project. Daardoor is het
project gewapend tegen het aanvankelijke risico en is het op lange
termijn financieel levensvatbaar.
Het LGTT is aldus opgevat dat het, door de lener in staat te stellen
niet-achtergestelde schuld af te lossen, de algemene
kredietwaardigheid bevordert en daardoor de risicomarges vermindert
die op niet-achtergestelde leningen voor het project worden toegepast.
Deze tegemoetkoming zou de kosten van de garantie voor de lener moeten
overtreffen, waardoor een toegevoegde financiële waarde voor het
project ontstaat. Het LGTT maakt investeringen van de particuliere
sector in projecten aantrekkelijker en dus minder duur, en komt op die
manier de hele samenleving ten goede.
Het LGTT dient ter aanvulling van twee andere financiële instrumenten
van de Europese Commissie die voor TEN-V-projecten werden ontworpen en
bedoeld zijn om investeringen van privaat kapitaal aan te trekken. Het
risicokapitaalinstrument zorgt voor risicokapitaal voor
investeringsfondsen die bedoeld zijn voor TEN-projecten, terwijl
regelingen voor beschikbaarheidsbetalingen een op constructiekosten
gebaseerde toelage krijgen tijdens de operationele fase van het
project (na de constructie).
Voor meer informatie, zie ook MEMO/08/12
Operationele informatie over het LGTT:
AGI - EIB - Matthias Woitok: +352/437 987 336, m.woitok@eib.org
http://ec.europa.eu/ten/index_en.html
www.eib.org
European Union