Gemeente Alkmaar


Alkmaar, 11 januari 2008

Start participatie Kadernota Duurzame Bereikbaarheid

Hoe kan Alkmaar in de toekomst het beste bereikbaar zijn voor automobilisten, reizigers met openbaar vervoer en fietsers? Moeten er daarvoor extra wegen gebouwd worden of moeten er juist wegen autovrij worden gemaakt? Hoe zorgen we ervoor dat de verkeersdoorstroming in de stad optimaal is? De gemeente Alkmaar is nu bezig met plannen te maken voor het verkeer en vervoer in de stad in 2020 in de vorm van een Kadernota Duurzame Bereikbaarheid. Bij het maken van de nieuwe plannen voor de bereikbaarheid heeft de gemeente een aantal uitgangspunten gesteld: de stad moet economisch goed functioneren, de natuurwaarden behouden blijven en de leefbaarheid van de stad verbeterd.

Adviesgroep
Graag betrekt de gemeente bij het maken van de Kadernota Duurzame Bereikbaarheid de ideeën en meningen van inwoners en ondernemers van de regio Alkmaar. Daarvoor is de gemeente een participatietraject gestart. Allereerst is er een adviesgroep ingesteld die op 9 januari van start is gegaan. Vertegenwoordigers van belangengroepering en een aantal inwoners van Alkmaar hebben zich aangemeld voor de adviesgroep. Afgelopen woensdag was de eerste kennismaking en introductie, waarin de adviesgroep meteen al gevraagd is knelpunten aan te geven. In de komende vergaderingen gaan de deelnemers aan de adviesgroep problemen benoemen en oplossingen geven voor een duurzame bereikbaarheid van de stad. Voorzitter van de adviesgroep is Enno Neef, voormalig gemeenteraadslid en voormalig gedeputeerde van de provincie Noord-Holland: "Verkeer is iets waar iedereen verstand van heeft, en zo hoort het ook."

Mening inwoners en ondernemers
De inbreng van de adviesgroep, maar ook de inbreng van de gemeenteraad, neemt de gemeente mee bij het maken van stadsconcepten. Deze stadsconcepten laten verschillende manieren zien hoe Alkmaar duurzaam bereikbaar kan blijven. De gemeente geeft de inwoners en ondernemers van de regio Alkmaar later dit jaar de gelegenheid om hun reactie te geven op deze stadsconcepten.

Plan voor duurzame bereikbaarheid
De gemeente maakt dus een aantal verschillende stadsconcepten. De adviesgroep geeft over deze concepten een advies aan de gemeenteraad. De raad beslist met het advies van de adviesgroep en de meningen uit de maatschappelijke peiling uiteindelijk welk stadsconcept er gekozen wordt. Dit concept gaat dan vervolgens de formele inspraak in.

Kadernota Duurzame Bereikbaarheid

De Kadernota Duurzame Bereikbaarheid wordt gemaakt na aanleiding van een beleidsmatige evaluatie in 2005 van het Beleidsplan Verkeer en Vervoer. De conclusie van deze evaluatie is dat er een nieuw beleidsplan verkeer en vervoer moet komen. Dit beleidsplan moet bestaan uit een kadernota en actieplannen. De Kadernota Duurzame Bereikbaarheid geeft een visie op hoe in de toekomst moet worden omgegaan met keuzen voor de bereikbaarheid van de stad. De actieplannen geven binnen die visie uitgewerkte maatregelen weer.