Nieuws
10 januari 2008
Vorderingen onderzoek naar hulpmiddel handmatig laden Albert Heijn
In de vorige Info heb je kunnen lezen wat de situatie is rond het
handmatig laden. In deze Info houden we je op de hoogte van de laatste
ontwikkelingen. De OR-werkgroep werkt hard aan een oplossing, ook
Albert Heijn is er alles aan gelegen om dit probleem op te lossen. CNV
Dienstenbond wordt aanstaande vrijdag volledig geïnformeerd. Maar we
zijn er nog niet.
De OR-werkgroep heeft de opdracht om een "verantwoorde manier van
laden" te vinden. Daarvoor zijn diverse kanten van het laden
onderzocht, zoals bijvoorbeeld de kwaliteit van de dragers, de
inroostering van de taak, de werkwijze onderling tussen collega's,
werken volgens werkinstructie, een goede en volledige opleiding, de
aansturing door de cockpit en de wijze waarop leiding wordt gegeven
aan het proces. Op basis hiervan is tot een aantal voorlopige
conclusies gekomen welke hebben geleid tot een test met een
gemotoriseerde laadtruck in DCO en DCZ.
De werkgroep wil onderzoeken of een gemotoriseerde BT een goed
hulpmiddel is voor het laden. De volgende doelen worden getest:
- Is de BT werkbaar (het moet in staat zijn om de dragers op een goede
manier te verplaatsen)
- Is de BT bruikbaar (het moet de lader helpen bij zijn werk)
- Heeft de BT invloed op de taakroulatie (wat is een verantwoorde
combinatie van taken en wat is een verantwoorde lengte van de
taakduur)
Voor het gebruik van een hulpmiddel zijn wel een aantal eisen
opgesteld door de Werkgroep. Die komen erop neer dat de lader
daadwerkelijk helpt en waarmee je veilig kunt werken in ons standaard
proces.
Specifiek betekent dat dat er onder andere rekening gehouden moet
worden met:
- Veilig werken
Dat betekent dat een hulpmiddel moet voldoen aan de eisen van de
Arbeidsinspectie, maar ook Albert Heijn heeft veiligheidseisen. Laden
met de BT met treeplank is bijvoorbeeld een discussiepunt.
- Goed werken
Je moet een goede kwaliteit werk op kunnen leveren, maar ook willen
opleveren
- Een hulpmiddel moet passen in de organisatie-uitgangspunten
Albert Heijn werkt met vaste medewerkers en uitzendkrachten en zal dit
in de toekomst ook willen. AH wil de taken orderverzamelen en laden
beide uit laten voeren door vaste medewerkers en uitzendkrachten.
Aanstaande vrijdag wordt CNV Dienstenbond in DC Zwolle (DCO) door de
werkgroep volledig op de hoogte gesteld van de vorderingen en zal ook
de test met de BT-lader bekeken worden. Uiteraard volgt CNV
Dienstenbond dit proces kritisch en op de voet!
De werkgroep heeft inmiddels veel werk verricht en vooralsnog lijkt
het erop dat de werkgroep een hulpmiddel gevonden heeft dat aan de
verwachtingen kan voldoen. Echter, de testen lopen nog (ook in DCZ).
Eind januari moet er een definitieve oplossing liggen. Albert Heijn
heeft aangegeven deze dan in te voeren. Is er geen oplossing, dan zal
CNV Dienstenbond zich harder en steviger opstellen richting Albert
Heijn.
Tenslotte, FNV Bondgenoten houdt op dit moment actievergaderingen om
met acties een oplossing te forceren bij Albert Heijn. CNV
Dienstenbond vindt dat de werkgroep eerst nog een kans moet krijgen,
voordat er acties komen. Acties brengen niet meteen een oplossing, ook
daar zal (veel) tijd overheen gaan. Echter, als er eind januari geen
oplossing ligt, zal ook CNV Dienstenbond aan de leden gaan vragen hoe
we hiermee verder gaan, dan zijn acties van onze kant ook niet
uitgesloten. Mochten er acties van FNV Bondgenoten komen voor 1
februari, dan zal CNV Dienstenbond deze niet ondersteunen.
Heeft u nog vragen en/of opmerkingen n.a.v. deze Info, dan kunt u
contact opnemen met bestuurder Fedde Monsma. Telefoon: 023-5651052, of
per e-mail: f.monsma@remove-this.cnvdibo.nl
Het is altijd prijs met de lid-werft-lidactie van CNV Dienstenbond!
Kijk voor de ledenwerfactie op www.cnvdienstenbond.nl
De cadeaubon t.w.v. EUR 10.00 als welkomstcadeau op de aanmeldingsbon,
is komen te vervallen. In plaats daarvan krijgt het nieuwe lid, bij
het verstrekken van een automatische incasso, de eerste drie maanden
een gratis lidmaatschap aangeboden.
Dienstenbond CNV