Ingezonden persbericht


MuziekPodium Zeeland
Voorjaar 2008 in Middelburg en Veere

JANUARI

Zaterdag 12 januari, 20.00 uur
Zeeuwse Concertzaal / Verwerijstraat 14, Middelburg Entree: 20/15 euro
The World Orchestra of Jeunesses Musicales o.l.v. Josep Vicent met Iván Martin (piano) Werk van Ravel, De Falla, Bernstein en Adams
(Modern-klassiek)
Dit orkest werd in 1970 opgericht door de Canadees Gilles Lefevbre als eerste internationale jeugdorkest. Al snel verwierf het orkest een wereldwijde reputatie voor en door de hoge artistieke kwaliteit. Tevens wordt het orkest, vanwege de harmonieuze samenwerking tussen musici uit zo ongeveer alle landen ter wereld, wel eens omschreven als de 'United Nations of Music'. Om die reden werd men in 1996 bekroond met de prestigieuze UNESCO "Artist for Peace"-prijs. Dit jeugdorkest was het model en het voorbeeld voor de vele jeugdorkesten, die na haar zouden komen. Prestigieuze dirigenten als Zubin Mehta, Leonard Bernstein, Michael Tilson-Thomas, Jeffrey Tate, Charles Dutoit, Kent Nagano, Kurt Masur en zelfs Bobby McFerrin hanteerden het dirigeerstokje hier. De huidige Spaanse dirigent Josep Vicent heeft voor deze tour een boeiend modern-klassiek programma samengesteld, tamelijk toegankelijk en tegelijkertijd van hoge kwaliteit. Programma:
| |John Adams - Short ride on a fast machine (1986) Maurice Ravel - La Valse (1920)
Maurice Ravel - Pianoconcert in G (1931) Pauze
Manuel de Falla - El sombrero de tres picos (1919) John Adams - Tromba Lontana (1985) Leonard Bernstein - West Side Story (Symphonic dances)(1957)

Donderdag 17 januari, 20.00 uur
Zeeuwse Concertzaal / Verwerijstraat 14, Middelburg Entree: 15/12 euro
De Zeeuwse School presenteert Wolken Atlas
Naar het gelijknamige boek van David Mitchell
Composities van Christian Blaha, Dies le Duc, Douwe Eisenga, Wiek Hijmans, Daan Manneke en Jorrit Tamminga Uitgevoerd door een ensemble o.l.v. Gerard Bouwhuis en Heleen Hulst Video-bijdragen van Bianca Runge.
Met dank aan: VSBfonds Zeeland, Prins Bernhard Cultuurfonds, Thuiskopiefonds en het FAPK (Nieuwe muziek)

Wolken Atlas is ongetwijfeld het meest prestigieuze project dat MuziekPodium Zeeland in 2008 op de planken brengt. Bovendien in samenspraak en coproductie met de zogenaamde Zeeuwse School, een stichting die zich de bevordering van de toonkunst in en uit Zeeland ten doel stelt.

Kern van het verhaal is de complexe roman Cloud Atlas uit 2004, waarin de schrijver David Mitchell (35) aan de hand van zes zelfstandige en toch samenhangende verhalen de ondergang van de civilisatie schetst. Het boek bevat zes verhaallijnen, elk een complete roman. De structuur is bijzonder. Mitchell heeft de zes verhalen rigoureus doormidden geknipt. Eerst de helft van een verhaal, dan de helft van het tweede verhaal. Na het zesde komt dan de rest van de hoofdstukken in omgekeerde volgorde, zodat het boek eindigt met het eind van hoofdstuk 1. Los zand ? Ondanks de enorme verschillen in tijd (eeuwen) en plaats (van de Grote Oceaan tot Londen) spiegelen de verhalen elkaar op allerlei manieren en dat is meer dan louter vormenspel. In samenspraak met David Mitchell zelf, de geestelijk vader van dit project, heeft een aantal Zeeuwse componisten, al dan niet in Zeeland woonachtig, het initiatief genomen deze uitzonderlijke roman met haar buitengewoon ongewone opzet, een passende muzikale vertaling te geven met als resultaat zes composities in onderling zeer uiteenlopende stijl, in navolging van het boek, van post-romantisch tot minimal en van electronisch tot geïmproviseerd, en eveneens in navolging van het boek, op een bepaald en vermoedelijk zeer onverwacht moment onderbroken. Een van de zes romans in Wolken Atlas, de roman die in de buurt van Oostende speelt, een broeierige interactie tussen een oude en een jonge componist in het interbellum, verwijst ook naar een muzikale compositie, genaamd Wolken Atlas, voor 6 instrumenten, een fictieve compositie, vermoedelijk enigszins in de stijl van Alban Berg, als we het boek moeten geloven, maar wel degelijk fictief, omdat hij alleen op papier bestaat in dit boek en niet als partituur. Het mooie is nu dat de zes componisten deze bezetting (piano, viool, cello, fluit, hobo, klarinet) ook voor hun stuk gebruiken, met dien verstande dat elk van de zes instrumenten een solo-rol vertolkt in een van de composities. Het getal zes is in dit project, zo moge duidelijk zijn, cruciaal en maatgevend. De zes musici zijn afkomstig uit het ensemble Nieuw Amsterdams Peil, met o.a. spraakmakende solisten als pianist Gerard Bouwhuis, violiste Heleen Hulst en klarinettist Lars Wouter van den Oudenweijer. De video-bijdragen zijn van de Zeeuwse kunstenares Bianca Runge. Of David Mitchell zelf de première gaat halen, was bij het ter perse gaan van deze folder nog onbekend.

Zondag 20 januari, 15.30 uur
Zeeuwse Concertzaal / Verwerijstraat 14, Middelburg Entree: 12/10 euro
Klassieke Indiase muziek van Snehasish Mozumder (mandoline) en ensemble (Niet-westers)
Klassieke Noord-Indiase muziek op mandoline? Op zo'n instrument is toch alleen vrij droog, weinig resonerend spel mogelijk ? Zonder boventonen, zonder glissando-technieken zoals op sitar en sarod ? Snehasish Mozumder bewijst het tegendeel. De luisteraar hoort met stijgende verbazing hoe een mandoline als een volwaardig instrument binnen het klassieke Indiase idioom kan passen. Sterker nog, met zijn briljante techniek weet hij tegelijkertijd ook nog een percussief soort spel hierin te integreren, dat doet denken aan het spel op de ud (Arabische luit). Kortom: innovatief, virtuoos en verbazingwekkend tegelijk. Mozumder werd niet voor niets recentelijk nog uitgenodigd door Ravi Shankar om deel te nemen aan het George Harrison Memorial Concert in de Royal Albert Hall te Londen. Snehasish Mozumder wordt op tabla begeleid door Soumitrajit Chatterjee.

Woensdag 23 januari, 21.30 uur
Schuttershof / Schuttershofstraat 1, Middelburg
Entree: 12/10 euro
Bik Bent Braam met "Extremen"
(Jazz / Impro)
Bik Bent Braam neemt als jazzorkest internationaal een unieke positie in. Sinds de oprichting van de 13-koppige band in 1986 door pianist en componist Michiel Braam is het verloop van concerten steeds minder vooraf vast komen te staan. Braam wil met de Bik Bent net zo vrij kunnen spelen als met een trio. Ieder bandlid krijgt een stuk muziek toegewezen, dat hij naar eigen inzicht kan inzetten in het programma. In het nieuwe programma van Bik Bent Braam, "Extremen", zoekt de band de extremen van de muzikale mogelijkheden op. Door middel van een ingenieus spel van regie-aanwijzingen dwingen de bandleden elkaar tot aan de grenzen van volume, toonhoogte, dichtheid, temperament en speelbaarheid. Dit moge allemaal vrij extreem klinken en ook zijn, tegelijkertijd is het extreem-ironisch dat deze muziek even hilarisch is als goed in het gehoor ligt. Bent u daar nog ? Een drietal bentleden inmiddels niet meer, maar hun vervangers mogen er zijn (zoek de verschillen). Bezetting: Michiel Braam (piano), Wilbert de Joode (contrabas), Michael Vatcher (slagwerk), Frans Vermeerssen (tenor- en baritonsaxofoon), Frank Gratkowski (altsaxofoon, klarinetten), Jan Willem van der Ham (altsaxofoon, fagot), Bart van der Putten (altsaxofoon, klarinet), Peter van Bergen (tenorsaxofoon, klarinetten), Peter Haex (tenortuba), Carl Ludwig Hübsch (tuba) Eric Boeren (cornet), Angelo Verploegen (trompet) Wolter Wierbos (trombone).

Zondag 27 januari, 15.30 uur
Zeeuwse Concertzaal / Verwerijstraat 14, Middelburg Entree: 15/12 euro
Doelen Kwartet met Claron McFadden (vocalen)
speelt werk van Wolfgang Rihm, Paul Hindemith en Pierre Boulez (Nieuwe muziek)
Het Doelen Kwartet bracht onlangs een driedubbel-cd uit met uitsluitend eigentijds repertoire van Guus Janssen tot Mauricio Kagel en Wolfgang Rihm. Een muzikaal kleinood, dat maar bewijst dat deze Rotterdamse formatie een van de meest veelzijdige strijkkwartetten in den lande is. Dat blijkt ook uit dit programma, waarin het Derde Strijkkwartet van Paul Hindemith en "Livre pour Quatuor" van Pierre Boulez op de lessenaars staan. Ongetwijfeld het hoogtepunt is "Akt und Tag" van Wolfgang Rihm, met afstand een van de belangrijkste componisten van dit moment, die, hoewel geworteld in de klassieke traditie, het experiment bepaald niet schuwt, iets wat meer componisten zouden moeten doen. Meerwaarde in dit bijzondere stuk is de aanwezigheid van de Amerikaanse sopraan Claron McFadden, die zowel in het oude, klassieke als het moderne repertoire thuis is en werkte met dirigenten als Kurt Masur, John Eliot Gardiner, Oliver Knussen, Trevor Pinnock en Wiliam Christie.

FEBRUARI

Zaterdag 2 februari, 20.00 uur
Zeeuwse Concertzaal / Verwerijstraat 14, Middelburg Entree: 15/12 euro
Ricky Randimbiarison en Vazimba (Madagascar)
(Niet-westers)
De culturele smeltkroes Madagaskar kent een unieke en rijke muziekcultuur waarin invloeden uit Afrika, Indonesië, India, Arabië en Portugal hand in hand gaan. Zo stamt de valiha (een staafciter van bamboe) uit Zuidoost-Azië, hebben de meerstemmige zangpartijen Afrikaanse wortels en ligt de oorsprong van de weemoedige melodieën in Portugal. Zanger en instrumentalist Randimbiarison (1964), een van de belangrijkste musici van het eiland en kenner bij uitstek van de Malagassische muziek, gebruikt de traditionele muziek als basis voor zijn sprankelende composities. Op eigentijdse wijze vermengt hij de vocale polyfonieën en de verschillende percussie- en snaarinstrumenten tot een melodieus en magisch geheel. Vanaf midden jaren negentig kwamen zijn platen uit in Europa. Sommige kenners zagen overeenkomsten met Braziliaanse muziek, wat uiteindelijk resulteerde in een c.d. met de vermaarde percussionist Airto Moreira.

Zondag 3 februari, 15.30 uur
Zeeuwse Concertzaal / Verwerijstraat 14, Middelburg Entree: 12/10 euro
Schubert's Winterreise door Tini Mathot (fortepiano) en Klaus Mertens (bas-bariton) (Klassiek)
'Kom vanavond naar Schober, dan zal ik een cyclus ijselijke liederen voor u zingen. Ik ben benieuwd naar uw gedachten erover. Mij hebben ze dieper geraakt dan alle liederen hiervoor.' Inderdaad schetste Schubert die avond in 1827 - misschien wel als weerschijn van zijn inmiddels verzwakte gezondheid - een beklemmende herinnering aan een zomer vol liefde, een Winterreise naar het rijk van het onmogelijke. Bas-bariton Klaus Mertens neemt de rol van wanhopige geliefde op zich, begeleid door Tini Mathot op een originele Rosenberger uit Schuberts tijd. Dit instrument was voor Mathot ook de directe aanleiding om de cyclus in 2006 samen met Mertens op te nemen. 'Met zijn bedachtzame toon lijkt Mertens voor sommigen de aanzet te hebben gegeven tot een lange, barre tocht. Voor diegene die het kan waarderen is het echter allesbehalve een strafexpeditie, maar veeleer een sprankelende aanwinst voor de cd-kast,' berichtte het Tijdschrift Oude Muziek toen, en de concerten beloven even indrukwekkend te worden.

Zaterdag 9 februari, 20.00 uur
Zeeuwse Concertzaal / Verwerijstraat 14, Middelburg Entree: 15/12 euro
Augsburger Streichquartett met Martijn van den Hoek (piano) Pianokwintetten van Mozart en Dvorák
(Klassiek)
Pianist Van den Hoek en de Augsburgers verenigden in 1987 voor het eerst hun krachten. Hij veroverde in dat jaar de Nederlandse Muziek Prijs (het jaar ervoor had hij de eerste prijs op het Liszt Concours al in zijn zak gestoken). Ook later werkten het Augsburger Streichquartett en de pianist samen. In 1999 zetten zij bijvoorbeeld Mozarts pianokwintetten KV 413 t/m 415 op cd. Twee van die kwintetten - die eigenlijk kamermuziekversies van de onder die KV-nummers bekende pianoconcerten zijn - worden ook in dit programma gespeeld, samen met Dvoráks folkloristisch getinte Pianokwintet opus 81. Programma:
Mozart - Pianoconcert nr. 11 in F, KV 413 (bew. voor strijkkwartet) Mozart - Pianoconcert nr. 13 in C, KV 415 (bew. voor strijkkwartet) Dvorák - Pianokwintet in A, Op. 81
Bezetting: Martijn van den Hoek - piano; Ludwig Hornung - viool; Harald Christian - viool; Ludwig Schmallhofer - altviool; Luc Aeschlimann - cello

Woensdag 13 februari, 21.30 uur
Schuttershof / Schuttershofstraat 1, Middelburg
Entree: 12/10 euro
Michael Moore Quintet
Met o.a. Eric Vloeimans (trompet) en Marc van Roon (piano) (Jazz/Impro)
Zet rietblazer Michael Moore en trompettist Eric Vloeimans naast elkaar en er gebeurt iets onbeschrijflijks. De subtiele, lyrische toon van Moore tegenover de energieke, maar doelgerichte flow van Vloeimans' trompetstoten. Het Michael Moore Quintet is een bijzonder buitenbeentje in de Nederlandse jazzscène. Met legendarische jazzformaties als Available Jelly en Clusone Trio al in zijn achterzak, is Michael Moore één van de belangrijkste, Nederlandse improvisatoren. Voor zijn kwintet gooit Michael Moore het over een andere boeg en componeert hij filmische jazzimpressies waarin improvisatie en klankschilderingen vloeiend samengaan. Muziek waar je je helemaal in kunt verliezen. Zoals op Moore's veelgeprezen, laatste cd 'Osiris'. Jazz die continu van klankkleur verschiet, en met volop ruimte voor solo's. Moore en Vloeimans worden op hun hielen gezeten door een ritme-sectie van allure, bestaande uit pianist Marc van Roon, bassist Paul Berner en drummer Owen Hart jr.

Zaterdag 16 februari, 20.00 uur
Zeeuwse Concertzaal / Verwerijstraat 14, Middelburg Entree: 15/12 euro
Dialogos o.l.v. Katarina Livljanic mmv. Marie Barenton, Clara Coutouly en Aurore Tillac Abbo Abbas: vocale polyfonie uit het jaar 1000
(Oude muziek)
De oudste ons bekende Westerse polyfonie komt uit Winchester in Engeland en uit Fleury sur Loire, waar abt Abbo wereldfaam verwierf als de meest belezen man van zijn tijd. De muziek is genoteerd in een ingewikkeld neumenschrift dat voor meer dan één uitleg vatbaar is, met als gevolg dat het repertoire lange tijd terzijde werd gelegd. Dankzij het werk van Susan Rankin van het Emmanuel College in Cambridge kan Dialogos deze verwaarloosde muziek weer laten klinken, aangevuld met improvisaties in dezelfde stijl. Maar de intellectuelen van Fleury en Winchester waren meer dan briljante componisten. Zo kent hun poëzie vele hoogtepunten, waarvan een aantal in dit programma is opgenomen: het treffende grafschrift van abt Abbo bijvoorbeeld, een haast heidens gebed tegen de koorts en een schitterend lofdicht op Otto III, keizer van het Heilige Roomse Rijk.

De zangeressen van Dialogos benaderen dit repertoire onder leiding van Katarina Livljanic met een combinatie van gedegen bronnenkennis en een feilloze muzikale intuïtie.

Zondag 24 februari, 15.30 uur
Zeeuwse Concertzaal / Verwerijstraat 14, Middelburg Entree: 12/10 euro
Ensemble Insomnio
Met nieuw werk van Roderik de Man, Martijn Padding, Jan van de Putte, Robin de Raaff en Calliope Tsoupaki (Nieuwe muziek)
Insomnio, ensemble voor hedendaagse muziek, is opgericht in 1997 door een groep jonge, getalenteerde musici met een internationale achtergrond. Doel van het ensemble is het promoten van hedendaagse muziek, waarbij 20e eeuws repertoire gecombineerd wordt met werk van jonge, veelbelovende componisten. Voor het jaar 2007/2008 schreven de Nederlandse componisten Roderik de Man, Martijn Padding, Jan van de Putte, Robin de Raaff en Calliope Tsoupaki nieuw werk voor Insomnio. Als we de grote drie van het Nederlandse componeren (Andriessen, De Vries, Wagemans) even buiten beschouwing laten, komen in dit programma vooral de "oudere jongeren" aan bod, niet langer aanstormend talent, feitelijk reeds gevestigde namen, die op het punt staan tot de nieuwe muziek-Parnassos toe te treden, wat dat in Nederland ook mag betekenen. Veel woorden om slechts te zeggen dat dit programma een geweldige bloemlezing vormt van het huidige componeren in Nederland. Eenieder die het hedendaags componeren een warm hart toedraagt, zou dit concert niet mogen missen, al was het alleen maar om bij te blijven, maar er zal ongetwijfeld ook veel moois te genieten zijn.

Donderdag 28 februari, 20.00 uur
Zeeuwse Concertzaal / Verwerijstraat 14, Middelburg Entree: 15/12 euro
Klassieke Indiase muziek met Prins Rama Varma (veena) en ensemble (Niet-westerse muziek)
Prins Rama Varma is een directe afstammeling van wellicht de grootste componist uit de Zuid-Indiase muziektraditie: Maharaja Swathi Thirunal Rama Varma. In 2001 debuteerde Prins Rama Varma op de Nederlandse podia als vocalist. Nu keert Varma terug, dit keer als bespeler van de veena, het Zuid-Indiase equivalent van de sitar. Ook hierop excelleert hij met zijn fluwelen speeltechniek en innemende présence. Tijdens zijn eigen festival in Trivandrum trad hij op in een bezetting met drie percussionisten: op mridangam (2-zijdige trommel), ghatam (kleipot) en morsing (mondharp). Dit leverde niet alleen het nodige spelplezier en een enorme dynamiek op, maar ook lovende reacties van pers en publiek. Met dit kwartet zal hij dan ook hier zijn opwachting maken. Prins Rama Varma streeft ernaar een waardig opvolger te worden van zijn illustere voorvader, die bekend stond als " een prins onder de musici en een musicus onder de prinsen".

MAART

Zaterdag 1 maart, 20.00 uur
Zeeuwse Concertzaal / Verwerijstraat 14, Middelburg Entree: 12/10 euro
Nieuw Amsterdams Peil o.l.v. Gerard Bouwhuis
Met werk van Messiaen, Ligeti en Vivier
(Nieuwe muziek)
In 2004 heeft een aantal gerenommeerde musici, allen gespecialiseerd in de nieuwe muziek, zich verenigd onder de noemer Nieuw Amsterdams Peil (NAP). Aanvankelijk traden zij op als huisensemble van het eveneens nieuwe Muziekgebouw aan het 't IJ in Amsterdam, maar al snel kwamen er aanbiedingen van andere podia. Inmiddels is NAP één van de grotere landelijke nieuwe muziekensembles. Een selectie uit dit gezelschap, te weten Ron Schaaper (hoorn), Lars Wouters van den Oudenweijer (klarinet), Heleen Hulst (viool), Gerard Bouwhuis (piano) en Mick Stirling (cello), zal deze middag acte de présence geven met een buitengewoon mooi, virtuoos en veelzijdig programma waaronder het beroemde 'Quator pour la fin du temps' van Olivier Messiaen, geen overbodige luxe in het Messiaen-jaar 2007. Daarnaaast het trio voor hoorn, viool en piano van György Ligeti en 'Pour Clarinette et Violon' van Claude Vivier.

Zaterdag 8 maart, 20.00 uur
Zeeuwse Concertzaal / Verwerijstraat 14, Middelburg Entree: 15/12 euro
Korca Ensemble (Albanië)
(Niet-westers)
Het zuiden van Albanië is vermaard om zijn vocale en instrumentale polyfonie. Het Korca Ensemble brengt de instrumentale variant, met klarinet, viool en luiten. De musici munten uit in virtuoze, hartverscheurende klaagliederen, kaba genoemd. Het is een stijl vol improvisatie en melancholie, versierd met uithalen en grommen van een bijna vocale kwaliteit, waar de onderhuidse, ingehouden passie vanaf druipt. Met name liefhebbers van Balkan- en zigeunermuziek, maar zij niet uitsluitend, mogen uitzien naar een zinderend en buitengewoon authentiek optreden.

Zondag 16 maart, 15.30 uur
Zeeuwse Concertzaal / Verwerijstraat 14, Middelburg Entree : 12/10 euro
Trio 7090 (Bas Wiegers, Koen Kapteijn, Nora Mulder) Met werk van Xenakis en Berio
(Nieuwe muziek)
Trio 7090 is een ensemble, dat zich voornamelijk toelegt op de uitvoering van hedendaags gecomponeerde muziek in het algemeen, Iannis Xenakis in het bijzonder, getuige o.a. hun laatste c.d. 'Béton Armé', met een bloemlezing uit het kamermuziekwerk van Xenakis, dat inderdaad met deze gewapend beton-metafoor goed omschreven is. Het trio bestaat uit violist Bas Wiegers, trombonist Koen Kapteijn en pianiste Nora Mulder, misschien nog ietsje te jong om tot de gevestigde namen te behoren, misschien ietsje te oud om nog tot het jonge talent gerekend te worden, maar in het bezit van een geweldige techniek en een prijzenswaardige toewijding aan de nieuwe muziek. Kom daar tegenwoordig nog eens om.

Woensdag 19 maart, 21.30 uur
Schuttershof / Schuttershofstraat 1, Middelburg
Entree: 12/10 euro
Der Rote Bereich (Berlijn)
(Frank Möbus - gitaar, Rudi Mahall-basklarinet, Olivier Steidle - drums) (Jazz/Impro)
Der Rote Bereich treedt slechts hoogstzelden in Nederland op. Hetgeen vreemd is, omdat ze in Duitsland en dan met name Berlijn tot de absolute top behoren op het gebied van jazz en impro. Maar waarom zouden we ons iets van Duitsland aantrekken ? Toch is het zo dat je in de hedendaagse jazz je beter bezig kunt houden met de Europese representanten dan met de Amerikaanse, die in negen van de tien gevallen voorspelbaar, want al te mainstream zijn. Der Rote Bereich is een boeiende representant van de Europese jazz: een virtuoze gitarist, die ergens het midden (?) houdt tussen John Scofield en Fred Frith, een basklarinettist, die absoluut lyrisch dan wel ondersteunend kan spelen, maar zich meestentijds toch in doldrieste Dolphy-extravaganza stort en tot slot een drummer, die uiterst subtiel te werk kan gaan, maar in de regel toch zodanig de beuk erin gooit dat zelfs The Bad Plus het nakijken heeft. Niet voor liefhebbers van mainstream-jazz-vermaak.

Zondag 23 maart, 15.30 uur
Zeeuwse Concertzaal / Verwerijstraat 14, Middelburg Entree: 12/10 euro
Frances-Marie Uitti (cello) en Tatiana Koleva (percussie) met Sonic Lens Sonic Lens is een multimediaal evenement, waarbij ongeïdentificeerde, anonieme, maar desondanks vaak verrassend veelzeggende filmfragmenten uit het Filmmuseum Amsterdam de basis en aanleiding vormen voor composities en improvisaties van twee van de belangrijkste nieuwe muziek-vertolksters hier te lande. De interactie tussen beeld en geluid is overigens werkelijk tweezijdig, de muziek is van invloed op de beelden, net zo goed als de beelden van invloed zijn op de muziek. Uitti en Koleva lieten weten verheugd te zijn dat deze laatste uitvoering van deze bijzondere productie uiteindelijk in Zeeland kon plaats vinden, toch een beetje hun tweede thuishaven, ook omdat de productie al doende stevig gegroeid is.

Zondag 30 maart, 15.30 uur
Zeeuwse Concertzaal / Verwerijstraat 14, Middelburg Entree: 15/12 euro
Ensemble Zedashe met vocale muziek uit Georgië.
(Niet-westers)
Sinds mensenheugenis wordt dit gebied bewoond en beheersd door alle denkbare mogendheden, van de Grieken tot de Turken, de Mongolen en de Perzen, en van 1870 tot 1991 door de Russen. Dit maakte de volkscultuur van Georgië tot een smeltkroes van stijlelementen, die echter één ingrediënt altijd heeft weten te behouden: polyfonie. De jonge musici van Zedashe - een zedashe is een bijzondere kruik met wijn voor de overledenen - dragen de nog springlevende zangtraditie uit in het buitenland. Een eerdere tournee naar de Verenigde Staten leverde het ensemble een trouwe schare fans op; nu is Nederland aan de beurt om zich te laten overrompelen. Sinds de oprichting in 2000 laat Zedashe horen hoe muziek deel uitmaakt van het Georgische leven, met werkliederen, ballades, liefdesliedjes, oorlogs- en rituele rondedansen en vooral de oude, meerstemmige kerkmuziek, misschien wel de grootste muzikale schat van het land. Bezetting: Ketevan Mindorashvili (zang & artistieke leiding), Shalva Mindorashvili, Tamila Sulhanishvili, Nikoloz Morodeli, Tamuna Beridz (zang) en Shmagi Pirtskhelani (panduri (driesnarige luit), chuniri (vedel) en chiboni (doedelzak))

APRIL

Donderdag 3 april, 21.30 uur
Schuttershof / Schuttershofstraat 1, Middelburg
Entree: 12/10 euro
Trio Luciano Biondini (accordeon), Michel Godard (tuba, serpent) & Ernst Reijseger (cello) (Jazz/Impro)
Ware het begrip niet zo gedevalueerd, dan zou hier sprake zijn van een supergroep. De Italiaanse accordeonist Biondini, afkomstig uit de groep van Gabriele Mirabassi, is een ongelooflijk virtuoze en gedreven speler en een daadwerkelijke emancipator van dit instrument. Dat geldt al evenzeer voor tuba-speler Michel Godard, bekend van Pierre Favre en Rabih Abou-Khalil. En dat geldt niet minder voor cellist Ernst Reijseger, toch met afstand de beste impro-cellist in Europa. Wat mag men verwachten ? Klassieke strengheid, imaginaire folklore, tegendraadse jazz, alternatieve rock en abstracte improvisatie door drie musici, die hun gelijke niet kennen.

Zondag 6 april, 15.30 uur
Zeeuwse Concertzaal / Verwerijstraat 13, Middelburg Entree: 12/10 euro
Diego Ares (clavecimbel)
J.S. Bach - Goldberg Variationen
(Klassiek)
De legende vertelt dat Bach zijn 'Aria mit verschiedene Variationen' schreef voor de aan slapeloosheid lijdende Hermann Carl graaf Von Keyserlingk: een klavecinist zou daarmee de doorwaakte nachten van de graaf wat kunnen veraangenamen. Het verhaal spreekt tot de verbeelding en is even aantrekkelijk als onwaarschijnlijk - een officiële opdracht van Keyserlingk ontbreekt, terwijl Goldberg, de klavecinist in kwestie, nog maar veertien jaar oud was. Maar Diego Ares zegt precies te begrijpen wat de anekdote eigenlijk bedoelt te zeggen: 'Wat is een beter middel tegen slapeloosheid dan deze geestverruimende muziek? In onze moderne wereld zie ik de Goldbergvariaties graag als een anderhalf uur durende yogaoefening, een exercitie om spanning en slapeloosheid te verjagen.' Ares, geboren in Spanje, studeerde bij Jacques Ogg, Richard Egarr en Jesper Christensen in Amsterdam en Bazel.

Vrijdag 11 april, 20.00 uur
Let op: Grote Kerk Veere / Oudestraat 26, Veere
Entree: 12/10 euro
Middelburgs Kamerkoor o.l.v. Andrew Wise
Met "Connections", werk van Joachim Brackx en David Chaillou (Nieuwe muziek)
Het Middelburgs Kamerkoor onder leiding van dirigent Andrew Wise is niet enkel een uitstekend koor, maar kent ook een avontuurlijke programmering. Tijdens deze concerttournee brengt het koor op vier bijzondere locaties in Vlaanderen en Zeeland voornamelijk muziek van jonge Vlaamse componisten. Het is uitdrukkelijk de bedoeling van het koor het publiek kennis te laten maken met eigentijdse muziek en zo en passant het niveau van componeren en musiceren nog verder te verhogen. Een loffelijk streven. Let op: op verzoek van het koor vindt dit concert plaats in de Grote Kerk te Veere en is daarmee een misschien ietwat vroege opening van het zomerseizoen aldaar.

Woensdag 16 april, 21.30 uur
Schuttershof / Schuttershofstraat 1, Middelburg
Entree: 12/10 euro
Trio Jeroen van Vliet (piano), feat. Frans van der Hoeven (contrabas) en Pascal Vermeer (drums) (Jazz/Impro)
Pianist Jeroen van Vliet is een zeer groot talent. Actief in de bands van Paul van Kemenade, Eric van der Westen en Eric Vloeimans, kwam hij enkele jaren geleden met zijn eerste eigen trio-c.d. Deze eersteling liet vooral zijn lyrische kant zien, in de voetsporen van Bill Evans en Keith Jarrett. De tweede c.d. van zijn trio komt eraan, nu met de meer rock-georiënteerde drummer Pascal Vermeer binnen de gelederen. Van Vliet zelf zal uiteraard de akoestische vleugel bespelen, maar zich tevens te buiten gaan aan zijn Fender-Rhodes elektrische piano, al dan niet geholpen door allerlei electronische effect-apparatuur. Wie ooit het uiterst dynamische Gatecrash-kwartet van Eric Vloeimans heeft ondergaan, weet waar dat toe leidt: stevig swingende electrische jazz zonder de geliktheid van veel cross-over-jazz en aangedreven door de pakkende melodieuze composities van Van Vliet zelf, niet alleen een geweldige pianist, maar ook een dito componist.

Woensdag 23 april, 20.00 uur
Let op: Grote Kerk Veere / Oudestraat 26, Veere
Entree: 12/10 euro
Slagwerkgroep Den Haag met "Microwaves and turntables" Werk van Anthony Pateras, Matthew Wright, Dimitri Kourliandski, Mayke Nas en Wouter Snoei (Nieuwe muziek)
In "Microwaves & Turntables" wordt een aantal zeer recente werken van internationale jonge componisten uit de afgelopen twee SDH-seizoenen bijeengebracht: Mayke Nas & Wouter Snoei (NL), Dmitri Kourliandski (Rusland), Matthew Wright (UK) en Anthony Pateras (Australië).?Alhoewel ze voor verschillende gelegenheden werden ontwikkeld, delen deze werken in zekere zin een aantal elementen: het gebruik van elektronica om ruimtelijkheid tot klinken te brengen en de toepassing van microgeluiden die versterkt worden. Daarnaast hebben alle werken een sterke visuele aspect. Anthony Fiumara gebruikte in Trouw kwalificaties als: "microkosmos aan onvermoede klanken" (Pateras), "spectaculair stuk om te zien en te horen" (Wright). Een jaar ervoor schreef hij over Nas & Snoei: "Visueel en auditief maakte het duo een ongelofelijk spannend en origineel werk, vanuit een al even sterk idee. "?Microwaves & Turntables" is daarmee een smaakmakende selectie van zeer recente elektronische slagwerkstukken en een van de beste programma's, die de slagwerkgroep de laatste jaren voor het voetlicht gebracht heeft.

Zaterdag 26 april, 20.00 uur
Let op: Zeeuwse Concertzaal / Verwerijstraat 14, Middelburg Entree: 20/15 euro
Staatsorchester Rheinische Philharmonie o.l.v. Daniel Raiskin met Jennifer Frautschi (viool) Met werk van Beethoven en Brahms
Een coproductie van Stichting Kamermuziek Middelburg en MuziekPodium Zeeland (Klassiek)
Het Staatsorchester Rheinische Philharmonie heeft zijn zetel in Koblenz en heeft als belangrijkste actieradius uiteraard het Duitse Rijnland, behoudens de buitenlandse tournees, die men met een zekere regelmaat onderneemt. Dat brengt het orkest deze keer naar o.a. het Amsterdamse Concertgebouw en Vlaanderen. Halverwege ligt Zeeland en het leek de dirigent, de in Zeeland niet onbekende Daniel Raiskin, een uitstekend idee om ook Middelburg aan te doen. In samenspraak met MuziekPodium Zeeland en Kamermuziek Middelburg is dit idee inmiddels een voldongen feit, met als gevolg dat het Zeeuwse publiek op 26 april vergast zal worden op een uitvoering van symphonisch repertoire van hoog artistiek niveau. Dit concert is tevens een welgemeend blijk van erkentelijkheid voor wat Daniel Raiskin de afgelopen jaren binnen het muziekleven in Zeeland tot stand heeft gebracht. Raiskin is overigens niet enkel een gedreven muziekprogrammeur, maar ook een begenadigd violist en inmiddels ook een dirigent van standing, die studeerde bij o.a. Mariss Jansons en Neeme Järvi en werkte met zulke solisten als Natalia Gutmann, Shlomo Mintz, Julian Rachlin, Enrico Pace, Alexei Lubimov e.v.a. Raiskin heeft een voorkeur voor eigentijds repertoire, gelet op het feit dat hij werken dirigeerde van Schnittke, Pärt, Kantscheli, Turnage, Vasks, Saallinen, Rihm en Gubaidulina. Voor degenen die nu lichtelijk verontrust raken, zij bij deze opgemerkt dat het programma in Middelburg in het teken zal staan van de klassieke canon en niet zo zuinig ook. Programma:
Ludwig van Beethoven - Konzert fur Violine und Orchester, op.61 D-Dur Johannes Brahms - Sinfonie Nr. 4 e-Moll, op. 98 -mail
Zondag 27 april, 15.30 uur
Let op: Grote Kerk Veere / Oudestraat 26, Veere
Entree: 15/12 euro
Island
(Jane Gower-fagot, Antoinette Lohmann-viool, Galina Zinchenko-altviool & Jennifer Morsches (cello)) Met werk van Mozart, Krommer, Hummel, Von Weber en Albrechtsberger (Klassiek)
De oude Bach, 'expert als hij was op het gebied van klankkleur', speelde volgens zijn zoon Carl Philipp Emanuel het liefst op de altviool. Misschien was deze uitspraak wel de aanleiding voor Island om daarmee te experimenteren. Het ensemble zag af van de gebruikelijke bezetting: Antoinette Lohmann liet haar viool in de koffer en pakte een schitterende, melodieuze alt. Het begon met de ontdekking van twee kwartetten van Franz Krommer. Een compleet altvioolprogramma was snel samengesteld, met onder meer contemporaine bewerkingen van een Adagio van Mozart en een Andante van Carl Maria von Weber, trio's van Hummel en Albrechtsberger en natuurlijk een Krommer-kwartet.

Willem Kniknie
Directeur MuziekPodium Zeeland
Tel. 06-48529010
E-mail: w.kniknie@muziekpodiumzeeland.nl / w.p.t.c.m.kniknie@freeler.nl

MuziekPodium Zeeland
per adres:
Grote Kerk Veere
Oudestraat 26, 4351 AV Veere
Tel. 0118-623650 / Fax. 0118-624754
Reserveren: 0900-3300033
E-mail: w.kniknie@muziekpodiumzeeland.nl
Website: www.muziekpodiumzeeland.nl


---- --