Senternovem
Nieuws
14-01-2008 | Duurzaam ondernemen biedt kansen in de metropoolregio Amsterdam
Duurzaam ondernemen biedt grote internationale kansen voor de
metropoolregio Amsterdam. Ondernemers verwachten in de toekomst meer
geld te gaan verdienen door in te spelen op de vraag naar duurzame
producten en diensten. Nu al heeft een op de drie ondernemers zijn
bedrijf duurzaam ingericht en houdt specifiek rekening met de
marktvraag naar duurzaamheid. De (glas-) tuinbouw en de
productiesector lopen voorop, gevolgd door de bouw- en
installatiesector en de energiesector.
Dit blijkt uit een onderzoek van de Kamer van Koophandel Amsterdam, de
gemeente Amsterdam (Economische Zaken/TopStad en Dienst Milieu en
Bouwtoezicht (DMB)) en de ondernemersvereniging ORAM dat tijdens de
nieuwjaarsbijeenkomst van de Kamer van Koophandel vandaag is
gepresenteerd.
Ondernemers uit de metropoolregio Amsterdam anticiperen erop dat de
komende jaren duurzaamheid een bepalende economische factor wordt.
Wereldwijd is er een groeiende vraag naar duurzaamheid als gevolg van
veranderde wetgeving, hoge energieprijzen en bevolkingsgroei. Door
nieuwe coalities tussen bedrijfsleven, onderwijs en overheid kunnen
duurzame innovaties in de regio versneld worden geïntroduceerd.
Oswald Schwirtz, de nieuwe voorzitter van de Kamer van Koophandel
Amsterdam: "Duurzaam ondernemen biedt enorme kansen voor onze
ondernemers. Het is een nieuwe uitdaging voor onze regio. We kunnen de
metropoolregio Amsterdam positioneren als een broedplaats -een
duurzame Silicon Valley- waarmee wij ons internationaal
onderscheiden."
Speerpunten
Ondernemers, kennisinstellingen en overheden geven in het onderzoek
aan dat vijf speerpunten van belang zijn om de metropoolregio
Amsterdam te profileren als internationele koploper op het gebied van
duurzaam ondernemen:
* Hoge ambities tonen: Samenwerking is van belang op alle niveaus:
regionaal, nationaal en internationaal.
* Samenwerken aan een icoonproject: Een icoonproject is een project
waarin de regio haar kracht laat zien; waar veel sectoren en
regionale bedrijven bij betrokken zijn en dat op een overtuigende
manier duurzaam én economisch winstgevend is.
* Ontwikkelen van een wereldwijde laboratoriumfunctie: Het
ontwikkelen van een zogenaamde 'open innovation playground', het
wereldwijde 'lab' op het gebied van duurzaamheid.
* Duurzame markt creëren: De krachtige creatieve sector in de
metropoolregio stimuleert het om duurzame producten gemeengoed te
maken.
* Vertel wat je doet!: De metropoolregio Amsterdam profileert zich
vooral internationaal met haar sterke kanten.
De internationale positie vasthouden en versterken
De Kamer van Koophandel Amsterdam richt zich in 2008 op duurzaamheid
als speerpunt. Daarnaast staat de Kamer voor de internationale positie
van de regio. De metropoolregio Amsterdam staat er internationaal goed
voor; Amsterdam behoort Europees én wereldwijd tot de eredivisie van
economische metropolen.
Dat Dubai, India en China sterk opkomen ziet de Kamer niet als een
bedreiging, maar juist als een kans. Daarvoor is het noodzakelijk om
te investeren in nieuwe handelsrelaties en om de regio sterk neer te
zetten als kennis- en regiecentrum en gebruik te maken van de kracht
van de regio als logistiek knooppunt en als internationaal financieel
en zakelijk centrum.
Om de internationale competitie goed aan te kunnen gaan, moet het huis
wel op orde zijn.
Vijf actuele aandachtspunten zijn:
* Nog steeds verslechterende (interne) bereikbaarheid: fors meer
investeringen nodig in weg en OV (en haven, en Schiphol).
* Haperende arbeidsmarkt: de regionale economie van morgen vraagt om
een volledige inzet van alle krachten en talenten in de regio, en
bovendien om het aantrekken van internationaal toptalent.
* Bestuurlijke doorzettingsmacht: de 'bestuurlijke spaghetti' leidt
tot onverteerbaar lange besluitvormingsprocedures.
* Kwaliteit van de woon- en werkomgeving: de attractiewaarde van
onze leefomgeving (schone lucht, duurzaam, cultureel attractief)
scoort internationaal redelijk maar kan nog beter.
* Tolerantie en veiligheid: Nederland heeft zich altijd
onderscheiden als open gemeenschap en een vrijdenkend land, maar
die kernwaarde staat onder druk.
* Inzetten op 'winners': Gaan voor Goud
De Kamer maakt zich ook sterk om kansrijke economische clusters
die bijdragen aan onze internationale positie een extra impuls te
geven. Met het programma Gaan voor Goud investeert zij in
stimulerende activiteiten. De creatieve industrie, variërend van
de modesector tot de reclamebranche, is een belangrijke potential.
Maar ook in de logistieke sector (met het deelprogramma Smart
Cargo Hub), de financiële en zakelijke dienstverlening en de
toeristische sector ziet de Kamer veel kansen om nog meer succes
te boeken.