Gemeente Leeuwarden

Aqua Zoo Friesland winnaar Leeuwarder ondernemersprijs 2007

Marga Waanders heeft maandag 14 januari 2008, tijdens de gezamenlijke nieuwsjaarslunch van de Commerciële Club Fryslân en de gemeente, de onderneming van 2007 bekendgemaakt. Aqua Zoo Friesland was dit jaar de beste. Peter Wolters, de directeur van Aqua Zoo, heeft de oorkonde en het kunstwerk in ontvangst genomen.

De jury, onder leiding van raadslid Hendrik ten Hoeve, koos dit jaar unaniem uit 12 inzendingen Aqua Zoo Friesland als beste. De jury had grote waardering voor de bedrijfsmatige aanpak, de speciale marketingmethoden, het inzetten op kwaliteit, het tonen van visie, veerkracht en doorzettings­vermogen. Bijzondere vermelding verdient bovendien dat Aqua Zoo Friesland zich actief inzet om mensen met een uitkering en/of een handicap in dienst te nemen.

Peter Wolters heeft in enkele jaren laten zien dat het wel degelijk mogelijk is om in de regio Leeuwarden een toeristische attractie van formaat op te bouwen. Vanaf 2003 groeide het aantal bezoekers van circa 40.000 naar bijna 170.000 in 2007. Daarmee past dit bedrijf perfect in de slogan: "Kijk, dat is ´t mooie van Leeuwarden".

Met de Leeuwarder ondernemersprijs wil de gemeente Leeuwarden onderscheidend ondernemerschap in de breedste zin van het woord stimuleren. In aanmerking komen bedrijven waarvan de hoofd- en/of nevenvestiging in de gemeente Leeuwarden is gevestigd. De jury kijkt bij de beoordeling o.a. naar visie, durf en doorzettingsvermogen. Prestaties kunnen liggen op alle vlakken van ondernemerschap, van productie tot marktbenadering en van personeelsbeleid tot relaties met leveranciers en omwonenden.

Het juryrapport:

LEEUWARDER ONDERNEMERSPRIJS
2007

De jury heeft unaniem besloten de Leeuwarder Ondernemersprijs voor het jaar 2007 toe te kennen aan een bedrijf dat nu 15 jaar in Leeuwarden is gevestigd.

Naast een beoordeling op de gebruikelijke criteria heeft de jury zich dit keer vooral laten leiden door twee bijzondere aspecten. Het eerste was, in hoeverre past de winnaar binnen de slogan: "Kijk, dat is het mooie van Leeuwarden". Het tweede was, op welke wijze draagt het winnende bedrijf bij aan het vergroten van de arbeidsparticipatie.

De slogan van de stad:: "Kijk, dat is het mooie van Leeuwarden" is de tegenhanger van de in Leeuwarden tot voor kort veel gebezigde zegswijze: "Ut is niks, ut was niks en ut sal noait wat wurde". Bij het doornemen van de voorgedragen kandidaten viel ons op dat één van de bedrijven heel goed paste binnen de slogan, maar ook binnen de zegswijze. Toen op 1 oktober 1993 van start werd gegaan waren er vele positieve reacties en werd er een prachtige toekomst voorzien. De vreugde was echter van korte duur en met recht kan worden gezegd dat er de nodige dieptepunten zijn geweest.. Meermalen is het bedrijf in andere handen overgegaan en in 2000 leek een faillissement bijna onvermijdbaar. Zoals zo vaak leken ook nu weer de zwartkijkers in Leeuwarden gelijk te krijgen met hun zegswijze: "Ut is niks, ut was niks en ut sal noait wat wurde". Wat ooit was aangekondigd als een prachtige kans voor Leeuwarden en voor Fryslân leek andermaal te zullen uitdraaien op een mislukking.

Maar gelukkig kon het tij gekeerd worden en heeft er een omslag plaatsgevonden. Na de overname in 2003 is de nieuwe eigenaar er toch in geslaagd om het bedrijf tot een succes te maken. Na een grondige revitalisering en een verandering in het bedrijfsconcept is een opwaartse lijn ingezet. Op basis van een masterplan is in de afgelopen jaren fors geïnvesteerd, onder meer in kwaliteitsverbetering en uitbreiding van de levende have. Met een uitgekiend marketingconcept is het bedrijf er in geslaagd het aantal klanten te verhogen van 40.000 naar bijna 170.000 per jaar. Uit onderzoek is gebleken dat ruim 40% daarvan buiten de drie noordelijk provincies afkomstig is. Dat betekent dat het bedrijf niet alleen regionaal in een behoefte voorziet, maar ook landelijke aantrekkingskracht heeft en Leeuwarden daarmee op een nieuwe manier op de kaart heeft weten te zetten. Het betekent echter ook dat de zwartkijkers dit keer, anders dan aanvankelijk leek, niet het gelijk aan hun kant hebben gekregen en dat de zegswijze moet worden veranderd in:"Ut was miskien niks, mar ut is goed en ut wurd nog beter". Aan de ondernemer zal het in ieder geval niet liggen. In de komende 6 jaar zal nog een investeringprogramma worden uitgevoerd van circa 18 miljoen euro´s en zal dit bedrijf verder uitgroeien tot een topattractie van formaat. Met recht past dit bedrijf dan ook binnen de slogan: "Kijk, dat is´t mooie van Leeuwarden".

Ook het vergroten van de arbeidsparticipatie krijgt de nodige aandacht. Het bedrijf zet zich actief in om mensen met een uitkering en/of handicap in dienst te nemen en levert daarmee op haar eigen wijze een bijdrage aan het verkleinen van de afstand tot de arbeidsmarkt. Naast de aandacht voor natuur en milieu zal in de komende jaren stevig worden ingezet op energie. In dat kader is een energie masterplan opgezet met als uitgangspunt om de energiebalans in het bedrijf neutraal te krijgen. Daarmee wordt actief invulling gegeven aan duurzaam ondernemen en dat past ook precies bij het streven van de stad Leeuwarden. Het kiezen voor een bedrijfsmatige aanpak, het inzetten op kwaliteit, het tonen van veerkracht en doorzettingsvermogen, het vergroten van de arbeidsparticipatie en het feit dat dit bedrijf perfect past in de slogan: "Kijk, dat is´t mooie van Leeuwarden", hebben de jury er toe gebracht om de Leeuwarder Ondernemersprijs 2007 uit te reiken aan

AQUA ZOO FRIESLAND
te Leeuwarden

Graag wil ik namens de jury Peter Wolters, directeur van Zodiac Zoos BV, en zijn team van harte gelukwensen met de Leeuwarder Ondernemersprijs 2007 en hem uitnodigen naar voren te komen om de bijbehorende oorkonde en de sculptuur, uit handen van wethouder Marga Waanders, in ontvangst te nemen.

Leeuwarden, 14 januari 2008

Namens de jury,

Hendrik ten Hoeve, Evert Wind, Voorzitter Secretaris

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de perstelefoon van de gemeente Leeuwarden, 058-233 4002.