Wereldpremière Mazda Furai op NAIAS Detroit 2008
(1/14/2008)
Mazda heeft op de NAIAS, de North American International Auto Show in
Detroit, de vijfde concept car onthuld in de serie ontwerpen gebaseerd
op het Nagare design, de nieuwe ontwerpfilosofie van Mazda onder
leiding van de Nederlander Laurens van den Acker. Als jongste in de
bekroonde en veel geprezen reeks Nagare ontwerpen viert de Furai
concept car 40 jaar rotatiemotor en het erfgoed van de internationale
autosport met de, tot nu toe, meest karakteristieke interpretatie van
de Nagare ontwerptaal.
De Furai (spreek uit âfoe-raiâ, Japans voor âgeluid van de windâ) is
het type auto dat alleen afkomstig kan zijn van een bedrijf dat de
âZiel van een Sportautoâ inbouwt in alle auto's die het bedrijf maakt,
maar met een oog op de toekomst én het milieu door gebruik van
ethanol (E100) van BP.
Elk weekend doen er in Noord-Amerika meer Mazdaâs en autoâs met Mazda
motoren mee aan autoraces dan modellen van een willekeurig ander merk.
De reden daarvoor is dat elke Mazda sedan, coupé en sportauto is
ontwikkeld met de hoogst mogelijke dosis van het Mazda handelsmerk
Zoom-Zoom, de echte âEmotion of Motionâ.
Toch is Zoom-Zoom meer dan prestaties alleen. Het uiterlijk en de
vormgeving van deze marketingfilosofie is het duidelijkst aanwezig in
eerdere ontwerpen op Nagare-basis (spreek uit: âna-ga-reeâ, Japans
voor âstromingâ en âde belichaming van bewegingâ), waaronder de Mazda
Nagare concept, die in 2006 zijn primeur beleefde in Los Angeles, de
Mazda Ryuga, die een jaar geleden voor het eerst in Detroit werd
gepresenteerd, de Mazda Hakaze, die vorig jaar in Genève verscheen en
de Mazda Taiki, de ster van de Tokyo Motor Show 2007.
âNagareâ is hoe toekomstige modellen van Mazda het Zoom-Zoom karakter
duurzaam zullen voortzetten door hun sterke verwantschap met beweging
ten toon te spreiden.
Fabrikanten presenteren in het algemeen hun ontwerpstudies, zonder
ooit van plan te zijn om het gepresenteerde thema ook daadwerkelijk of
in beperkte mate te gaan gebruiken. Mazda ziet dat anders: alle Nagare
concepts, inclusief de Furai, zijn een stap in de richting voor
toekomstig gebruik. Elke auto die Mazda verkoopt heeft de ziel van een
sportauto doordat ook elke auto het dynamische karakter van Zoom-Zoom
meekrijgt. Nagare is de manier waarop dit eerbetoon aan beweging wordt
vertaald in het interieur en het exterieur van toekomstige modellen.
Hier volgt functie vorm niet, maar worden beide aspecten samengevoegd.
Franz von Holzhausen, hoofd van de ontwerpafdeling van Mazda North
American Operations (MNAO) en de man die het team leidde dat de Furai
ontwierp, licht het idee achter de concept-car toe. "Wij zochten een
manier om de afstand te overbruggen tussen Mazda Motorsports en onze
seriegeproduceerde autoâs. De verwachtingen van weggebruikers en
liefhebbers van autoraces liggen behoorlijk uiteen, dus met de Furai
wilden we een gemeenschappelijke noemer vinden voor deze uiteenlopende
interessegebieden.â
"De Furai doet dit door opzettelijk de grenzen te laten vervagen die
van oudsher de openbare weg van het circuit scheiddenâ, vervolgt hij.
âHistorisch gezien was er altijd een kloof tussen autoâs die alleen
voor races werden gebruikt en modellen die op de gewone weg mogen
rijden, meestal 'supercars' genoemd, die de echte racers op de
openbare weg imiteren.â
âCircuitautoâs zijn vanwege hun wedstrijdachtergrond niet echt
geschikt voor praktisch gebruik op de snelweg en mogen bovendien niet
eens op de openbare weg rijden. Sommige supercars zijn bij gelegenheid
op het circuit te vinden, maar het zijn in de eerste plaats auto's
voor op de openbare weg, die niet optimaal zijn uitgerust voor racen.
Met de Furai wilden we deze kloof overbruggenâ.
Mazda heeft echter niet de intentie om met de Furai te gaan deelnemen
aan races en evenmin is het een supercar die het bedrijf in de nabije
toekomst wil gaan bouwen en op de markt brengen. Nee, de Furai is meer
een designstudie die zich tussen die extremen beweegt. Zonder
gehinderd te worden door de beperkingen die kenmerkend zijn voor
serieproductie-modellen en gebruik makend van de vrijheid die een
autosalon biedt, grijpt Mazda de gelegenheid aan om het Nagare
designthema een stukje meer in de werkelijkheid te plaatsen.
In plaats van onderdelen en designelementen van raceautoâs te
kopiëren in een normale personenauto, een beleid waar vaak voor wordt
verkozen door fabrikanten van supercars, is Mazda bij dit project
meteen met het echte werk begonnen: een Courage C65 chassis, dat zijn
strepen heeft verdiend tijdens twee seizoenen LMP-2 endurance racen in
de American Le Mans Series (ALMS). Met deze sportauto is succesvol
geracet onder de vlag van Mazdaspeed Motorsports Development door B-K
Motorsports in het seizoen 2005 en 2006. Coureurs Jamie Bach, Guy
Cosmo, Elliott Forbes-Robinson en Raphael Matos stuurden de auto naar
één overwinning en behaalden in totaal negen podiumplaatsen in
vijftien ALMS evenementen. B-K stond beide jaren derde in de
eindklassering; Bach en Cosmo waren co-Rookies of the Year in
2005.
âVooruitlopend op toekomstige wijzigingen in het reglement van de ALMS
hebben wij een nieuwe gesloten cockpit gecreëerd, die geschikter zou
zijn voor een toekomstig productiemodel,â vertelt Von Holzhausen. âHet
belangrijkste element dat ongewijzigd is gebleven is de op de Renesis
gebaseerde 450 pk R20B rotatiemotor met drie rotors, die de Furai ruim
van Zoom-Zoom voorziet. De ultieme Mazda wordt naar onze opvatting
aangedreven door een rotatiemotor; als bedrijf hebben wij niet de
bedoeling van dat waardevolle element af te stappen. Als men mensen
vraagt wat de allerbeste sportautoâs ter wereld waren wordt altijd de
door een rotatiemotor aangedreven Mazda RX-7 genoemd.â
Het Furai concept is een keerpunt in het ontwikkelingsproces van
Nagare. Terwijl de vier voorgaande concept cars zoekende waren naar
verschillende manieren om de opkomende ontwerpfilosofie van Mazda vorm
te geven en onderzoek te doen naar esthetische oplossingen, draait bij
de Furai alles om functie, elke constructie, elk detail heeft functie.
In wezen kwam het er bij het creatieve proces van de Furai op neer om
de lucht over en door de carrosserie te leiden op een productieve,
positieve manier. Om te bewijzen dat dit concept veel verder gaat dan
statische aërodynamische analyses, werkten de ontwerp-, autosport- en
R&D teams van Mazda samen om de Furai te bouwen als een rijdend
laboratorium dat met een snelheid van 290 km per uur op aanvraag zijn
functionele mogelijkheden laat zien .
âDe basisverhoudingen van moderne raceautos zijn voor elke ontwerper
een droom,â bekent Von Holzhausen enthousiast. âDe Furai is nog geen
110 cm hoog, maar bijna 205 cm breed.â
Hoewel de Furai een spectaculair krachtige uitstraling heeft, schuilt
de ware schoonheid van het project en de waardevolste eigenschap van
het echte testmodel in de details die Von Holzhausen en zijn team
hebben verwerkt:
* De carrosserie biedt veel ruimte voor belangrijke designelementen
als koplampen met een agressieve uitstraling en de unieke
vijfpuntige grille van Mazda.
* De sierlijsten van de koplampen geleiden de lucht en dragen
daarmee bij aan het beperken van de aërodynamische lift.
* Hogedrukzones net boven de voorwielen worden ontlast met hetzelfde
oogmerk.
* Het luchtstroompakket vangt de lucht onder de voorzijde van de
auto op en leidt deze de carrosserie in naar de radiateurs, die
zorgen voor de motorkoeling.
* Nagare structuren verwerkt in de zijpanelen zorgen voor
luchttoevoer naar de achterremmen, de oliekoeler en de
transmissiekoeler.
* Een diffuser onder de auto, die aan de achterkant van de
bestuurdersruimte begint op te lopen, helpt mee het luchtvolume
aan te zuigen dat via de warmtewisselaars en motorruimte aan de
achterzijde wegstroomt.
De ontwerp- en R&D teams van Mazda werkten nauw samen met Swift
Engineering om de aërodynamische eigenschappen te verbeteren, waarbij
ervoor werd gezorgd dat de Furai bij hoge snelheden stevig op de weg
blijft. Dankzij de bestaande relatie met Swift Engineering, die werd
versterkt tijdens de ontwikkeling van het Mazda/Cosworth-aangedreven
Champ Car Atlantic chassis, gebruikte het team complexe Computational
Fluid Dynamics (CFD) software om diverse Nagare ontwerpelementen zo te
tunen dat zij een hoog rendement te zien gaven. Drag, downforce, lift
en overwegingen van algemeen esthetische aard waren allemaal uiterst
belangrijk.
De Courage koolstof-composiet kuip, die nagenoeg geheel is overgenomen
voor de nieuwe Furai, komt rechtstreeks van het racecircuit, inclusief
de bestuurdersstoel aan de rechterkant. In plaats van het Spartaanse
interieur, dat zo typerend is voor race auto's, is deze cockpit
afgewerkt met comfortabele, maar nog altijd uiterst functionele
oppervlakken. In het stuur zijn een elektronisch display en shift
paddles verwerkt.
In een oorspronkelijk racechassis zit de passagiersstoel vol
elektronica. Voor de Furai zijn deze componenten dan ook elders
ondergebracht om voldoende plaats te maken voor twee inzittenden. De
koepel is wat breder dan de oorspronkelijke cockpit, waardoor
voldoende hoofd- en schouderruimte is verkregen en er behoorlijk zicht
op de weg is. Portieren met vlinderscharnieren vormen een handige
ingang naar binnen. In dit geval heeft het ontwerpteam zich laten
leiden door een benadering die tijdens jarenlange endurance racing
zeer effectief is gebleken.
âEen ding dat we geleerd hebben van CFD studies is dat we niet veel
achtervleugel nodig hebben om de downforce te compenseren, die wordt
veroorzaakt door de splitter aan de voorzijde en de Nagare kenmerken
die wij in de carrosserie hebben ingebouwdâ meent Von Holzhausen.
âLucht voor de verbranding wordt aangevoerd door een aanpassing van de
zogenaamde âTurbo Tongueâ luchthapper, een voorziening die Swift tien
jaar geleden ontwikkelde voor gebruik in de Indy Cars. Deze steekt net
iets boven het omringende dakoppervlak uit om schone lucht op te
vangen boven de luchtstroom. Ons uiteindelijke ontwerp werkt zo goed
dat wij gezamenlijk met Swift hierop patent hebben aangevraagd.
Natuurlijk is het meegenomen dat het ook werkelijk een kunstwerk is en
dat moesten we in het ontwerp integreren.â
De Aria Group gevestigd in Irvine, Californië was verantwoordelijk
voor het maken van nieuwe composiet panelen in het Courage chassis, in
samenwerking met het eigen in-house constructieteam van Mazda North
American Operations. De donkermatte afwerking met rode en oranje
accenten roept herinneringen op aan de uitmonstering van de
legendarische 787B van Mazda, toen deze in 1991 de 24 Uurs Race van Le
Mans won, waarmee Mazda het eerste en nog steeds enige Japanse bedrijf
is dat ooit deze endurance klassieker gewonnen heeft.
De Furai onderzoekt niet alleen toekomstige ontwerpmogelijkheden, het
durft ook tests met alternatieve brandstoffen aan. Overeenkomstig de
onlangs aangekondigde âDuurzame Zoom-Zoomâ initiatieven van Mazda en
het feit dat men bij diverse races niet langer op benzine kan rijden,
is de krachtbron met drie rotors van de Furai zodanig getuned dat deze
uitstekend kan rijden op 100 % ethanol (ethyl alcohol). Mengsels van
benzine en alcohol bekend als E10 (90 % benzine en 10 % bioalcohol) en
E85 (dat 85 % bioalcohol bevat) zijn al een aantal jaren in ruime mate
beschikbaar voor het wegverkeer. Door de benzine helemaal weg te
laten, maakt E100 ons onafhankelijk van olie-import en verbetert de
uitlaatemissie van de Furai tot een niveau dat zelden wordt gehaald
door een auto met een dergelijk vermogen.
John Doonan, manager van het ontwikkelingsteam autosport van Mazda,
verklaart de gedachte achter het gebruik van alternatieve brandstof
voor de Furai, âEén van onze belangrijkste technische partners in
onze race activiteiten, BP, heeft het gebruik van E100 voor ons een
stuk makkelijker gemaakt. In 2007 eiste ALMS gebruik van E10. E100 is
op dit moment de enige aanvaarde brandstof in de Indy Racing League,
dus maken we met deze toepassing plannen voor de toekomst om ervaring
op te doen en om het milieuvriendelijke gezicht van Mazda te
verbeteren. BP vaart duidelijk een groene koers in de markt, en Mazda
is van plan om zijn Zoom-Zoom reputatie duurzaam te maken, zowel op de
weg als op het circuit. Hoewel de rotatiemotor van Mazda al heeft
bewezen dat hij gemakkelijk aangepast kan worden voor gebruik van
diverse alternatieve brandstoffen (er is ook veel onderzoek gedaan
naar gebruik van waterstof), is dit de eerste keer dat de motor is
ontworpen voor gebruik van E100.â
In een samenwerkingsverband met BP is de Furai speciaal getuned om te
lopen op E100, of 100% ethanol. Dit is de eerste ervaring die Mazda
opdoet met ethanol brandstof in een racemotor met drie rotors en de
resultaten hebben overtuigend aangetoond dat, wederom, de Mazda
rotatiemotor uniek is in zijn mogelijkheden om goed te lopen op
diverse brandstoffen.
Ethanol wordt gemaakt van graansoorten zoals maïs, tarwe en soja.
Maïs, het belangrijkste basismateriaal, wordt omgezet in ethanol in
een droog of een nat maalproces, en kan gemaakt worden van een grote
aantal cellulosehoudende biomassa grondstoffen, waaronder plantenafval
van de landbouw (maïsstro, graanstro, suikerriet), plantaardig afval
van industriële processen (zaagsel, papierpulp) en energiegewassen
die specifiek voor brandstofproductie worden verbouwd, zoals
switchgrass (Panicum Virgatum).
Maar de Furai heeft het Mazda-team de werkelijke waarde van teamwork
en onmisbare partners laten zien:
* Racing Beat werkte onafgebroken aan de ontwikkeling van de enige
rotatiemotor met drie rotors die voldoet aan de E100
energieprestatienorm.
* Motherâs Waxes and Polishes levert een uitgebreide reeks soorten
was, polijstpasta's en cleaners, zodat de auto er steeds op ieder
moment optimaal uitziet.
* Samen met Liferacing ontwikkelde AER een paddle-shift mechanisme
met zes versnellingen.
* Brembo werkte samen met het Mazda team om te zorgen dat de remmen
net zo effectief waren op de Furai als op de wedstrijdversies.
* Sachs en Eibach werkten samen om een agressief maar instelbaar
schokdemper- en veerpakket samen te stellen.
* Nippon Paint leverde de verbazingwekkende drie-laags lak.
* Castrol levert alle high-performance smeermiddelen.
* De bandenontwikkelingspartner van Mazda voor de ALMS in 2006 en
2007, Kumho, creëerde de speciale loopvlakprofielen die nodig
zijn voor de banden van de Furai.
* De velgen zijn van partner BBS en hebben 14 spaken met aluminium
centerlocks.
* Veiligheidsgordels komen van Sparco Motor Sports.
* Data acquisitie en aandrijving controllers worden vervaardigd en
getuned door MoTeC, één van de wereldleiders op het gebied van
race-elektronica.
AutoRai