AutoRai

Passat CC: Volkswagens eerste vierdeurs coupé

(1/14/2008)
Volkswagen start het jaar met de wereldpremière van de Passat CC in het Amerikaanse Detroit. Met deze vierdeurs coupé introduceert Volkswagen vele innovaties die de veiligheid, het comfort en de rijdynamiek vergroten. De Passat CC heeft een breed motorenpallet, bestaand uit louter turbo geladen diesel- en benzinemotoren met vermogens van 103 kW/140 pk tot 220 kW/300 pk.

Het vierdeurs coupé-concept positioneert de nieuwe Volkswagen tussen de sportieve coupes en luxe limousines. Wat direct in het oog springt is het silhouet van de Passat CC. De portieren hebben geen raamstijlen om de sportiviteit van de Passat CC te onderstrepen en de lijnvoering van de kofferbak gaat als een pennenstreek in de achterruit over. De gespierde schouderlijn, de nadrukkelijk gevormde dorpels en de standaard 17-inch lichtmetalenvelgen zorgen voor een spannend lijnenspel en een krachtige uitstraling. Het grote elektrisch bedienbare panoramadak (75cm x 112cm) is speciaal voor de Passat CC ontwikkeld. Het panoramadak is bovendien tot 30 mm in hoogte verstelbaar.

Innovaties
Met de komst van de Passat CC introduceert Volkswagen Lane Assist. Dit systeem stuurt de auto automatisch op zijn rijstrook terug wanneer zonder richting aan te geven van baan wordt gewisseld. Dit voorkomt dat de bestuurder ongemerkt van zijn rijbaan afwijkt. Het innovatieve Dynamic Drive Control (DDC) combineert de sportiviteit van een coupé en het comfort van een toplimousine door middel van variabele onderstelafstemming. DDC regelt niet alleen de demperkarakteristiek, maar ook de afstemming van de stuurbekrachtiging. DDC biedt keus uit de programmaâs Normaal, Sport en Comfort. In de stand Normaal verbetert Dynamic Drive Control permanent het comfort en de dynamiek van de Passat CC. Optioneel is de vierdeurs coupé te voorzien van de parkeerhulp Park Assist. Hiermee parkeert de Passat CC zichzelf met een druk op de knop automatisch in een parkeervak. De automatische afstandsregelaar ACC (optie) laat de Passat CC automatisch remmen en accelereren binnen het door de bestuurder ingestelde snelheidsbereik. Dankzij Front Assist (optie) kan het systeem zelfs kop-staartbotsingen voorkomen. Front Assist berekent de afstand tot de voorligger met een radarsensor en kan de remmen indien nodig preventief âklaarzettenâ, waardoor de remweg aanzienlijk korter wordt.

Moderne motoren
Volkswagen levert de Passat CC met de modernste, direct ingespoten motoren. Het topmodel, de Passat CC met de nieuwe 3.6 V6 FSI (220 kW/300 pk), haalt een topsnelheid van 250 km/uur (elektronisch begrensd) en accelereert in 5,6 seconden van 0 naar 100 km/uur.
4MOTION en een automatische DSG-versnellingsbak zijn op deze uitvoering standaard. Direct bij zijn marktintroductie is de Passat CC leverbaar met de nieuwe common-rail dieselmotor 2.0 TDI met 103 kW/140 pk of 125 kW/170 pk. Deze krachtige diesels verbruiken gemiddeld slechts 5,8 en 6,0 liter op 100 km en voldoen aan de Euro5-emissienorm, die vanaf 2009 van kracht is. Zoals alle Volkswagens zijn de diesels vanzelfsprekend standaard voorzien van een roetfilter. Verder is er keus uit de direct ingespoten turbo benzinemotoren 1.8 TSI (118 kW/160 pk) en 2.0 TSI (147 kW/200 pk). Deze motoren zijn optioneel uit te rusten met de automatische DSG-transmissie met dubbele koppeling. Op de 1.8 TSI heeft deze in plaats van zes maar liefst zeven versnellingen.

Afmetingen
De vierdeurs coupé is 4.796 mm lang en 1.856 mm breed, dat is respectievelijk 31 mm en 36 mm meer dan de Passat Limousine. De hoogte van de Passat CC is slechts 1.420 mm en benadrukt zijn sportieve karakter (50 mm minder dan de Passat Limousine). Mede door zijn lage daklijn en strak vormgegeven carrosserie is de Cw-waarde slechts 0.29!

De Passat CC zal in de Volkswagen-fabriek in het Noord-Duitse Emden worden gebouwd. In het tweede kwartaal van 2008 komt de Passat CC op de markt.