Passat CC: Volkswagens eerste vierdeurs coupé
(1/14/2008)
Volkswagen start het jaar met de wereldpremière van de Passat CC in
het Amerikaanse Detroit. Met deze vierdeurs coupé introduceert
Volkswagen vele innovaties die de veiligheid, het comfort en de
rijdynamiek vergroten. De Passat CC heeft een breed motorenpallet,
bestaand uit louter turbo geladen diesel- en benzinemotoren met
vermogens van 103 kW/140 pk tot 220 kW/300 pk.
Het vierdeurs coupé-concept positioneert de nieuwe Volkswagen tussen
de sportieve coupes en luxe limousines. Wat direct in het oog springt
is het silhouet van de Passat CC. De portieren hebben geen raamstijlen
om de sportiviteit van de Passat CC te onderstrepen en de lijnvoering
van de kofferbak gaat als een pennenstreek in de achterruit over. De
gespierde schouderlijn, de nadrukkelijk gevormde dorpels en de
standaard 17-inch lichtmetalenvelgen zorgen voor een spannend
lijnenspel en een krachtige uitstraling. Het grote elektrisch
bedienbare panoramadak (75cm x 112cm) is speciaal voor de Passat CC
ontwikkeld. Het panoramadak is bovendien tot 30 mm in hoogte
verstelbaar.
Innovaties
Met de komst van de Passat CC introduceert Volkswagen Lane Assist. Dit
systeem stuurt de auto automatisch op zijn rijstrook terug wanneer
zonder richting aan te geven van baan wordt gewisseld. Dit voorkomt
dat de bestuurder ongemerkt van zijn rijbaan afwijkt. Het innovatieve
Dynamic Drive Control (DDC) combineert de sportiviteit van een coupé
en het comfort van een toplimousine door middel van variabele
onderstelafstemming. DDC regelt niet alleen de demperkarakteristiek,
maar ook de afstemming van de stuurbekrachtiging. DDC biedt keus uit
de programmaâs Normaal, Sport en Comfort. In de stand Normaal
verbetert Dynamic Drive Control permanent het comfort en de dynamiek
van de Passat CC. Optioneel is de vierdeurs coupé te voorzien van de
parkeerhulp Park Assist. Hiermee parkeert de Passat CC zichzelf met
een druk op de knop automatisch in een parkeervak. De automatische
afstandsregelaar ACC (optie) laat de Passat CC automatisch remmen en
accelereren binnen het door de bestuurder ingestelde snelheidsbereik.
Dankzij Front Assist (optie) kan het systeem zelfs kop-staartbotsingen
voorkomen. Front Assist berekent de afstand tot de voorligger met een
radarsensor en kan de remmen indien nodig preventief âklaarzettenâ,
waardoor de remweg aanzienlijk korter wordt.
Moderne motoren
Volkswagen levert de Passat CC met de modernste, direct ingespoten
motoren. Het topmodel, de Passat CC met de nieuwe 3.6 V6 FSI (220
kW/300 pk), haalt een topsnelheid van 250 km/uur (elektronisch
begrensd) en accelereert in 5,6 seconden van 0 naar 100 km/uur.
4MOTION en een automatische DSG-versnellingsbak zijn op deze
uitvoering standaard. Direct bij zijn marktintroductie is de Passat CC
leverbaar met de nieuwe common-rail dieselmotor 2.0 TDI met 103 kW/140
pk of 125 kW/170 pk. Deze krachtige diesels verbruiken gemiddeld
slechts 5,8 en 6,0 liter op 100 km en voldoen aan de
Euro5-emissienorm, die vanaf 2009 van kracht is. Zoals alle
Volkswagens zijn de diesels vanzelfsprekend standaard voorzien van een
roetfilter. Verder is er keus uit de direct ingespoten turbo
benzinemotoren 1.8 TSI (118 kW/160 pk) en 2.0 TSI (147 kW/200 pk).
Deze motoren zijn optioneel uit te rusten met de automatische
DSG-transmissie met dubbele koppeling. Op de 1.8 TSI heeft deze in
plaats van zes maar liefst zeven versnellingen.
Afmetingen
De vierdeurs coupé is 4.796 mm lang en 1.856 mm breed, dat is
respectievelijk 31 mm en 36 mm meer dan de Passat Limousine. De hoogte
van de Passat CC is slechts 1.420 mm en benadrukt zijn sportieve
karakter (50 mm minder dan de Passat Limousine). Mede door zijn lage
daklijn en strak vormgegeven carrosserie is de Cw-waarde slechts 0.29!
De Passat CC zal in de Volkswagen-fabriek in het Noord-Duitse Emden
worden gebouwd. In het tweede kwartaal van 2008 komt de Passat CC op
de markt.
AutoRai