AutoRai

Audi R8 V12 TDI Concept: revolutionaire dieseltechniek in supersportauto

(1/14/2008)
Audi ontketent op de North American International Auto Show (19-27 januari) in Detroit een revolutie met de eerste twaalfcilinder turbodieselmotor in een supersportauto. De 6,0-liter V12 TDI-motor debuteert in een op de Audi R8 gebaseerd studiemodel.

De nieuwe krachtbron staat garant voor een vermogen van 500 pk (368 kW) en een trekkracht van 1.000 Nm. Audi schrijft met deze motor een nieuw hoofdstuk op het gebied van dieseltechnologie. Dankzij Audiâs race-ervaring combineert de R8 V12 TDI buitengewoon goede rijeigenschappen en vooruitstrevende technologie met een fascinerend uiterlijk.

Doordat de V12 TDI-motor nauw verwant is aan de motor van de Audi R10, de tweevoudige winnaar van de 24-uursrace van Le Mans, geeft deze bijzonder krachtige zelfontsteker de Audi R8 de prestaties van een supersportauto. De standaardsprint van 0 tot 100 km/h legt de Audi R8 V12 TDI af in slechts 4,2 seconden. Zijn topsnelheid bedraagt meer dan
300 km/h. Het maximumkoppel wordt al bereikt bij 1.750 t/min. Dit maakt een moeiteloze en zelfs voor supersportautoâs ongeëvenaarde acceleratie mogelijk. De blokhoek van deze nieuwe V12 TDI-motor bedraagt 60 graden. Dit zorgt voor een verfijnde motorkarakteristiek. Het bijzonder compacte motorblok is 684 mm lang, slechts 166 mm meer dan Audiâs V8 TDI. Zijn bescheiden lengte maakte het mogelijk de V12 een plek te geven in de Audi R8, die immers voor een middenmotor is ontworpen. Het geluid dat de Audi R8 V12 TDI voortbrengt is indrukwekkend, zoals dat van een supersportauto van dit kaliber verwacht mag worden. Om zijn prestatiepotentieel te onderstrepen, brengt de twaalfcilinder een vol geluid voort, met krachtige boventonen.

Ultramoderne inspuittechniek
Twee nieuwe hogedrukpompen maken deel uit van het common-rail injectiesysteem van Bosch. De twee pompen bouwen in elke inspuitleiding een druk op van meer dan 2.000 bar. De Audi-ingenieurs namen de 8-gats piëzo-injectoren ook danig onder handen. De hoge druk verdeelt het brandstofmengsel optimaal en gelijkmatig in de verbrandingskamer. Hierdoor verloopt het verbrandingsproces sneller en gelijkmatiger. Tevens wordt de temperatuur van de uitlaatgassen - die naar buiten worden gestuwd door een dubbel uitlaatsysteem - verlaagd, zodat ze beter kunnen worden gefilterd door de twee standaard gemonteerde roetfilters. Het hoogst efficiënte verbrandingsproces zorgt ook voor meer vermogen, een lager brandstofverbruik en een verminderde uitstoot van schadelijke stoffen.

De twee turbocompressors, voor elke cilinderrij één, zijn te vinden aan de buitenzijde van het motorblok. Dankzij de variabele turbogeometrie passeren alle uitlaatgassen de turbine zodat de turboâs, zelfs bij lage snelheden, moeiteloos reageren. De twee turbocompressors, die tot 2,6 bar turbodruk opbouwen, spelen een cruciale rol bij het opwekken van het gigantische koppel van 1.000 Nm. Dat is al voorhanden tussen 1.750 tot 3.000 t/min. Voor het tot stand brengen van het vermogen van 500 pk (368 kW) zorgt elke liter van de motorinhoud voor een specifieke vermogenafgifte van 84,3 pk (62 kW). Twee grote interkoelers verlagen de temperatuur van de samengeperste lucht.

Schone dieseltechnologie
De Audi R8 V12 TDI voldoet al aan de strenge Euro 6 emissie-eisen die in 2014 van kracht worden en moeten leiden tot een verminderde uitstoot van stikstofoxide. Hart van deze zeer schone dieseltechnologie is een speciale NOx-katalysator, die aan elke kant van het dubbele uitlaatsysteem, na een gewone katalysator en een roetfilter, is gemonteerd. Het tweede belangrijke aandeel aan dit systeem wordt geleverd door een aparte vloeistoftank met hierin AdBlue. Kleine hoeveelheden van deze ureumoplossing worden ingespoten in het uitlaatsysteem. De hete uitlaatgassen zorgen ervoor dat Adblue afgebroken wordt tot ammoniak dat vervolgens de stikstofoxides omzet in stikstof en water. Dit AdBlue-systeem gaat een autoleven lang mee.

Het dynamische karakter van een supersportauto is niet alleen afhankelijk van zijn prestaties en zijn trekkracht; de versnellingsbakverhoudingen moeten ook kloppen. Om de overweldigende trekkracht op de wielen te kunnen overbrengen, is de R8 V12 TDI gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Mede door toepassing van een meervoudige platenkoppeling met een kleine diameter is deze van een zeer compact ontwerp, waardoor het mogelijk is om de aandrijflijn laag in de carrosserie te monteren. De Audi R8 V12 TDI is voorzien van permanente quattro-vierwielaandrijving. In deze supersportauto met middenmotor worden de aandrijfkrachten, voor optimale rijeigenschappen, in principe in de verhouding 40:60 over de voor- en achterwielen verdeeld. Als de omstandigheden erom vragen, verandert die verhouding.

Keramische remschijven
Het studiemodel is voorzien van Audi magnetic ride, een innovatief dempingssysteem dat het onderstel binnen milliseconden aanpast aan de toestand van de weg en de rijstijl van de bestuurder. Voor de nodige stopkracht zorgt een potent remsysteem dat vier met koolstofvezel versterkte keramische remschijven omvat. Deze zijn 20 kilogram lichter dan conventionele metalen remschijven en gaan door hun slijtvastheid meer dan 300.000 km mee. Een doordacht systeem van koelsleuven voorkomt dat de temperatuur van de geventileerde remschijven extreem hoog oploopt. Hierdoor is onder alle omstandigheden maximale remkracht voorhanden. De keramische remmen zijn direct herkenbaar aan de speciale, rode aluminium remklauwen.

De R8 V12 TDI Concept met matte 'Grace Silver' aluminiumkleurige carrosserie toont gespierder dan het productiemodel door zijn uitgebouwde wielkasten en grotere luchtinlaten. Het gedeelte van het dak boven de twee inzittenden bestaat uit twee grote glazen delen. Een luchtinlaat in het midden van het dak zorgt voor de nodige luchtkoeling van de twee cilinderbanken van de V12 TDI-krachtbron. De glazen motorafdekplaat, met onderliggende windgeleiders, is speciaal voor de Audi R8 V12 TDI opnieuw ontworpen. Voor meer neerwaartse kracht monteerde Audi twee diffusers in de achterbumper en een grotere achterspoiler die zich op hogere snelheid verheft.

In het interieur van de R8 V12 TDI valt het met Valcona-leder beklede stuurwiel op met een gegoten magnesium hart. Vooral rond de middenconsole zijn meer aluminium componenten te vinden dan in de productie-R8. De sportieve inborst van de Audi R8 V12 TDI wordt benadrukt door de grote hoeveelheid koolstofvezel interieurdelen. Ondanks dat de langere twaalfcilindermotor meer ruimte inneemt, bleef de wielbasis van 2,65 meter onveranderd en door de grotere motor is ook de R8 V12 TDI Concept een bruikbare sportauto voor iedereen en alledag.