Audi R8 V12 TDI Concept: revolutionaire dieseltechniek in supersportauto
(1/14/2008)
Audi ontketent op de North American International Auto Show (19-27
januari) in Detroit een revolutie met de eerste twaalfcilinder
turbodieselmotor in een supersportauto. De 6,0-liter V12 TDI-motor
debuteert in een op de Audi R8 gebaseerd studiemodel.
De nieuwe krachtbron staat garant voor een vermogen van 500 pk (368
kW) en een trekkracht van 1.000 Nm. Audi schrijft met deze motor een
nieuw hoofdstuk op het gebied van dieseltechnologie. Dankzij Audiâs
race-ervaring combineert de R8 V12 TDI buitengewoon goede
rijeigenschappen en vooruitstrevende technologie met een fascinerend
uiterlijk.
Doordat de V12 TDI-motor nauw verwant is aan de motor van de Audi R10,
de tweevoudige winnaar van de 24-uursrace van Le Mans, geeft deze
bijzonder krachtige zelfontsteker de Audi R8 de prestaties van een
supersportauto. De standaardsprint van 0 tot 100 km/h legt de Audi R8
V12 TDI af in slechts 4,2 seconden. Zijn topsnelheid bedraagt meer dan
300 km/h. Het maximumkoppel wordt al bereikt bij 1.750 t/min. Dit
maakt een moeiteloze en zelfs voor supersportautoâs ongeëvenaarde
acceleratie mogelijk. De blokhoek van deze nieuwe V12 TDI-motor
bedraagt 60 graden. Dit zorgt voor een verfijnde motorkarakteristiek.
Het bijzonder compacte motorblok is 684 mm lang, slechts 166 mm meer
dan Audiâs V8 TDI. Zijn bescheiden lengte maakte het mogelijk de V12
een plek te geven in de Audi R8, die immers voor een middenmotor is
ontworpen. Het geluid dat de Audi R8 V12 TDI voortbrengt is
indrukwekkend, zoals dat van een supersportauto van dit kaliber
verwacht mag worden. Om zijn prestatiepotentieel te onderstrepen,
brengt de twaalfcilinder een vol geluid voort, met krachtige
boventonen.
Ultramoderne inspuittechniek
Twee nieuwe hogedrukpompen maken deel uit van het common-rail
injectiesysteem van Bosch. De twee pompen bouwen in elke
inspuitleiding een druk op van meer dan 2.000 bar. De Audi-ingenieurs
namen de 8-gats piëzo-injectoren ook danig onder handen. De hoge druk
verdeelt het brandstofmengsel optimaal en gelijkmatig in de
verbrandingskamer. Hierdoor verloopt het verbrandingsproces sneller en
gelijkmatiger. Tevens wordt de temperatuur van de uitlaatgassen - die
naar buiten worden gestuwd door een dubbel uitlaatsysteem - verlaagd,
zodat ze beter kunnen worden gefilterd door de twee standaard
gemonteerde roetfilters. Het hoogst efficiënte verbrandingsproces
zorgt ook voor meer vermogen, een lager brandstofverbruik en een
verminderde uitstoot van schadelijke stoffen.
De twee turbocompressors, voor elke cilinderrij één, zijn te vinden
aan de buitenzijde van het motorblok. Dankzij de variabele
turbogeometrie passeren alle uitlaatgassen de turbine zodat de
turboâs, zelfs bij lage snelheden, moeiteloos reageren.
De twee turbocompressors, die tot 2,6 bar turbodruk opbouwen, spelen
een cruciale rol bij het opwekken van het gigantische koppel van 1.000
Nm. Dat is al voorhanden tussen 1.750 tot 3.000 t/min. Voor het tot
stand brengen van het vermogen van 500 pk (368 kW) zorgt elke liter
van de motorinhoud voor een specifieke vermogenafgifte van 84,3 pk (62
kW). Twee grote interkoelers verlagen de temperatuur van de
samengeperste lucht.
Schone dieseltechnologie
De Audi R8 V12 TDI voldoet al aan de strenge Euro 6 emissie-eisen die
in 2014 van kracht worden en moeten leiden tot een verminderde
uitstoot van stikstofoxide. Hart van deze zeer schone
dieseltechnologie is een speciale NOx-katalysator, die aan elke kant
van het dubbele uitlaatsysteem, na een gewone katalysator en een
roetfilter, is gemonteerd. Het tweede belangrijke aandeel aan dit
systeem wordt geleverd door een aparte vloeistoftank met hierin
AdBlue. Kleine hoeveelheden van deze ureumoplossing worden ingespoten
in het uitlaatsysteem. De hete uitlaatgassen zorgen ervoor dat Adblue
afgebroken wordt tot ammoniak dat vervolgens de stikstofoxides omzet
in stikstof en water. Dit AdBlue-systeem gaat een autoleven lang mee.
Het dynamische karakter van een supersportauto is niet alleen
afhankelijk van zijn prestaties en zijn trekkracht; de
versnellingsbakverhoudingen moeten ook kloppen. Om de overweldigende
trekkracht op de wielen te kunnen overbrengen, is de R8 V12 TDI
gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Mede door
toepassing van een meervoudige platenkoppeling met een kleine diameter
is deze van een zeer compact ontwerp, waardoor het mogelijk is om de
aandrijflijn laag in de carrosserie te monteren. De Audi R8 V12 TDI is
voorzien van permanente quattro-vierwielaandrijving. In deze
supersportauto met middenmotor worden de aandrijfkrachten, voor
optimale rijeigenschappen, in principe in de verhouding 40:60 over de
voor- en achterwielen verdeeld. Als de omstandigheden erom vragen,
verandert die verhouding.
Keramische remschijven
Het studiemodel is voorzien van Audi magnetic ride, een innovatief
dempingssysteem dat het onderstel binnen milliseconden aanpast aan de
toestand van de weg en de rijstijl van de bestuurder. Voor de nodige
stopkracht zorgt een potent remsysteem dat vier met koolstofvezel
versterkte keramische remschijven omvat. Deze zijn 20 kilogram lichter
dan conventionele metalen remschijven en gaan door hun slijtvastheid
meer dan 300.000 km mee. Een doordacht systeem van koelsleuven
voorkomt dat de temperatuur van de geventileerde remschijven extreem
hoog oploopt. Hierdoor is onder alle omstandigheden maximale remkracht
voorhanden. De keramische remmen zijn direct herkenbaar aan de
speciale, rode aluminium remklauwen.
De R8 V12 TDI Concept met matte 'Grace Silver' aluminiumkleurige
carrosserie toont gespierder dan het productiemodel door zijn
uitgebouwde wielkasten en grotere luchtinlaten. Het gedeelte van het
dak boven de twee inzittenden bestaat uit twee grote glazen delen. Een
luchtinlaat in het midden van het dak zorgt voor de nodige
luchtkoeling van de twee cilinderbanken van de V12 TDI-krachtbron. De
glazen motorafdekplaat, met onderliggende windgeleiders, is speciaal
voor de Audi R8 V12 TDI opnieuw ontworpen. Voor meer neerwaartse
kracht monteerde Audi twee diffusers in de achterbumper en een grotere
achterspoiler die zich op hogere snelheid verheft.
In het interieur van de R8 V12 TDI valt het met Valcona-leder beklede
stuurwiel op met een gegoten magnesium hart. Vooral rond de
middenconsole zijn meer aluminium componenten te vinden dan in de
productie-R8. De sportieve inborst van de Audi R8 V12 TDI wordt
benadrukt door de grote hoeveelheid koolstofvezel interieurdelen.
Ondanks dat de langere twaalfcilindermotor meer ruimte inneemt, bleef
de wielbasis van 2,65 meter onveranderd en door de grotere motor is
ook de R8 V12 TDI Concept een bruikbare sportauto voor iedereen en
alledag.
AutoRai