smart betreedt de grootste personenautomarkt ter wereld
(1/14/2008)
De North American International Auto Show in Detroit vormt de
officiële verkoopstart van smart in de Verenigde Staten, de grootste
markt voor personenautoâs ter wereld. Deze maand maakt de kortste en
compactste personenauto die momenteel in productie is, zijn opwachting
in het Amerikaanse straatbeeld.
Voor de Verenigde Staten komt de smart fortwo als de juiste auto op
het juiste moment. Amerikaanse automobilisten krijgen meer en meer te
maken met stijgende brandstofprijzen en toenemende verkeersdrukte in
steden. Daarnaast wordt men meer en meer bewust van het belang van
zorg voor het milieu. De comfortabele, wendbare, veilige en schone
smart fortwo is een prima antwoord op deze problematiek. Met zijn
unieke kenmerken komt de auto tegemoet aan de wensen van
automobilisten van nu en in de toekomst.
smart weerspiegelt de lifestyle van mensen die vooruitdenken en van
het leven genieten, ongeacht leeftijd of sociale status. Veel meer
gaat het hierbij om een bepaalde levenshouding, het openstaan voor
nieuwe ideeën. De smart is immers niet zomaar een compacte auto.
Mensen die smart rijden, maken een statement. Ze laten zien dat ze als
automobilisten van de 21^e eeuw verder denken, kijken naar toekomstige
uitdagingen. Net zoals stijliconen als de Apple i-Mac, i-Pod of
i-Phone staat smart voor de open houding van deze mensen, die
innovatieve producten als wezenlijk onderdeel van hun dagelijks leven
beschouwen.
Innovatieve marketingcampagne met roadshow, website, âLive Earthâ en
âsmart houseâ
De smart fortwo laat zien dat grootheid niet afhankelijk is van
afmetingen. De presentatie van het merk werd lang voor de officiële
verkoopstart door pers en publiek in de Verenigde Staten zeer positief
ontvangen. Van mei tot november trok de âstreet smartâ roadshow 24
weken lang door de VS met drie trailers, autoâs voor proefritten en
deskundige medewerkers voor het beantwoorden van vragen. In totaal
bezochten meer dan 75.000 mensen in ruim 50 Amerikaanse steden de
roadshow. Bijvoorbeeld in Las Vegas, waar mensen een uur lang geduldig
wachtten bij temperaturen van rond de 40 graden om een proefrit te
kunnen maken in de parkeergarage van de Fashion Show Mall. Sommigen
sloten zelfs direct daarna weer achterin de rij aan om nog een keer te
kunnen rijden.
Meer dan 30.000 Amerikanen deden een aanbetaling voor een smart
fortwo. Vanaf januari worden orders genoteerd. Sinds juni 2006 trok de
website van smart USA, www.smartusa.com, zoân vier miljoen bezoekers,
die gemiddeld meer dan vijf minuten lang op de site surften. Meer dan
107.000 belangstellenden lieten zich registreren als âsmart insidersâ.
Daarnaast stond smart in de belangstelling als de exclusieve
autosponsor van de âLive Earthâ-concerten, die op 7 juli 2007 in tal
van steden over de hele wereld werden gehouden om aandacht te vragen
voor het probleem van de opwarming van de aarde. Ook in 2008 zal smart
USA doorgaan met ongebruikelijke en innovatieve marketingactiviteiten.
Als onderdeel van de introductiecampagne werd in Venice Beach in Los
Angeles een âsmart houseâ gerealiseerd. Hierbij gaat het om een
tijdelijke showroom voor een periode van vier maanden tot eind januari
2008. In de villa, die geheel in smart-stijl is ingericht, kunnen
bezoekers kennismaken met de smart fortwo. Daarnaast worden er
regelmatig concerten, exposities, fotosessies en presentaties
georganiseerd. De wijk Venice Beach werd niet toevallig gekozen, want
juist deze wijk geldt als trendsetter op het gebied van cultuur,
design, architectuur en lifestyle.
Nieuw distributieconcept met 70 dealers in samenwerking met Penske
Automotive Group
Met de introductie van smart in de Verenigde Staten is ook gekozen
voor een nieuw distributieconcept. Roger Penske en de Penske
Automotive Group (PAG) zijn vanaf 2008 de officiële distributeurs van
smart in de Verenigde Staten. Er werden zoân 1.400 aanvragen van
mogelijke dealers ontvangen, maar daarvan werd in een zorgvuldig
selectieproces slechts een klein aantal daadwerkelijk gehonoreerd.
Gedurende het jaar zullen er in totaal zoân 70 smart dealers in de VS
worden geopend. Ongeveer tweederde van de dealers maakt onderdeel uit
van bestaande Mercedes-Benz dealers volgens het
âstore-in-storeâ-principe, met een gescheiden ingang en apart verkoop-
en servicepersoneel. De overige dealers zijn zelfstandige smart
dealers.
De Penske Automotive Group (PAG) is de op één na grootste
verkooporganisatie voor autoâs in de VS. In totaal omvat de groep 307
dealers over de hele wereld, 165 daarvan in de VS. PAG
vertegenwoordigt zoân 40 automerken. Naast de verkoop van nieuwe en
gebruikte autoâs houdt PAG zich ook bezig met onderhoud en reparatie
van alle verkochte merken. Daarnaast worden diensten aangeboden op het
gebied van verzekering en financiering.
In belangrijke marktgebieden heeft de Penske Automotive Group zijn
dealers samengevoegd om klanten een ruimere keuze te bieden. Zulke
centra zijn te vinden in Scottsdale en North Scottsdale (Arizona), San
Diego (Californië), Fayetteville (Arkansas), Vienna (Virginia), West
Warwick (Rhode Island) en Turnersville (New Jersey). In 2006
realiseerde de groep een omzet van 11,2 miljard dollar. In dat jaar
verkocht de Penske Automotive Group 183.300 nieuwe en 88.700 gebruikte
autoâs. In het eerste halfjaar van 2007 werd 6,5 miljard dollar
omgezet bij een afzet van 97.000 nieuwe en 52.500 gebruikte autoâs.
In Europa is de smart fortwo al een groot succes. Sinds de introductie
in oktober 1998 werden er van de eerste generatie zoân 780.000
verkocht, waarbij de tweezitter vaak in de plaats kwam van een grotere
auto. De verwachtingen voor smart in de Verenigde Staten zijn
hooggespannen.
AutoRai