AutoRai

Mitsubishi Concept-RA en Lancer Ralliart in de spotlights

(1/14/2008)
Mitsubishi Motors Corporation (MMC) pakt flink uit tijdens de North American International Auto Show 2008 in Detroit. Twee wereldprimeurs staan tijdens deze belangrijke autobeurs in de spotlights: de Concept-RA en de Lancer Ralliart.

Met de Concept-RA bouwt Mitsubishi voort op haar legendarische sportcoupé-traditie. Het opvallende model zet nieuwe maatstaven op het gebied van design. Door state-of-the-art aandrijftechniek te combineren met een moderne schone dieselmotor toont de Concept-RA dat opwindende prestaties niet onnodig belastend voor het milieu hoeven te zijn.

Diesel
De Concept-RA is de jongste generatie van een lange lijn van sportieve coupé-concepten. Deze lijn gaat terug tot 1972, toen de Galant GTO R73-X show car debuteerde, voorzien van het toentertijd enorme vermogen van 200 pk.

De Mitsubishi Concept-RA wordt aangedreven door een nieuwe, uiterst efficiënte, 2,2-liter viercilinder zestienkleps turbodieselmotor met dubbele bovenliggende nokkenas en MIVEC1 continu variabele kleptiming. De 150 kW/204 pk sterke diesel levert een maximum koppel van 420 Nm en is zowel voorzien van een common rail directe brandstofinspuiting, die voor een lage compressieverhouding zorgt, als van een VD/VG-turbo, hetgeen staat voor Variable Diffuser en Variable Geometry.

Om aan zelfs de zwaarste emissie-eisen te voldoen heeft het uitlaatsysteem een hypermoderne katalysator die zowel de nieuwste roetfiltertechnologie- als diesel- en NOx-katalysatortechniek samenbrengt. Wanneer de koppelrijke dieselmotor gekoppeld wordt aan een Twin Clutch-SST versnellingsbak, levert dit sportief rijgedrag én een hoge mate van zuinigheid op. De toepassing van lichte materialen, waaronder een aluminium spaceframe en lichtgewicht carrosserie-panelen, draagt bij aan het zuinige karakter.

SuperAll Wheel Control
De Concept-RA beschikt over een Super-All Wheel Control (S-AWC), een intelligente koppel- en vermogensverdeling over de vier aangedreven wielen. Dit systeem bestaat uit het Active Center Differential, Active Yaw Control, Sport ABS en Active Stability Control; systemen die alle ook op de zeer krachtige Lancer Evolution terug te vinden zijn.

Bij de Concept-RA is dit dynamiekverhogende systeem verder verbeterd. Componenten als Active Steering en Active Damping Control zijn toegevoegd om de bestuurder nog meer controle te geven, maar ook om de handling en stabiliteit van de auto te verbeteren. S-AWC integreert al deze systemen en levert hierdoor maximale controle over trekkracht en remvermogen. Zaken als tractie, bochtencontrole en voertuigstabiliteit worden hiermee naar een hoger plan getild, wat resulteert in een strakke, beheersbare voertuigkarakteristiek, die onder alle omstandigheden precies de wensen van de bestuurder volgt.

Lancer Ralliart
De sportieve Lancer familie wordt aangevuld met de dynamische Ralliart uitvoering. Dit model accentueert zijn sportieve afkomst met agressieve styling en opwindende rijprestaties en positioneert zich perfect tussen de Lancer- en de Lancer Evolution modellen. In het vooronder van de Lancer Ralliart ligt een 2,0-liter DOHC MIVEC turbomotor met intercooler, goed voor een vermogen van 240 pk. Het blok is gekoppeld aan Mitsubishiâs Twin Clutch-SST versnellingsbak. Dit betekent bliksemsnel en zijdezacht schakelen â handmatig met stuurpeddels of met een van de volledig automatische schakelprogrammaâs. De permanente vierwielaandrijving van de Lancer Ralliart beschikt over Mitsubishiâs Active Center Differential (ACD). Dit bestaat uit een elektronisch gecontroleerd, van meervoudige koppelingsplaten voorzien centraal differentieel dat het koppel verdeelt over de voor- en achterwielen, afhankelijk van de rijcondities. Dit levert de beste balans op tussen stuurrespons en tractie, op zowel asfalt, gravel als sneeuw.

Sportief DNA
Het exterieur van de Ralliart onderscheidt zich onder andere van dat van de Lancer door de agressiever gestylede voorbumper, de dubbele uitlaateindstukken en een lichtgewicht aluminium inlaatkanaal op de motorkap om koellucht naar de turbolader te voeren. Het interieurdesign richt zich vooral op functionaliteit en voertuigcontrole en beschikt om die reden bijvoorbeeld over een handsfree telefooninstallatie en schakelpeddels op de stuurkolom. De optielijst biedt onder andere keuze uit Recaro sportstoelen, een 650 watt Rockford Fosgate audiosysteem met negen speakers en een 30 GB harddisk navigatiesysteem.

Om het sportieve DNA van het merk te onderstrepen zijn tijdens de Detroit Motorshow op de stand van Mitsubishi ook de Galant GTO R73-X show car, de Lancer EX2000 Turbo en de nieuwe Lancer Evolution X te zien.