Gemeente Heeze-Leende
Integrale studie naar mogelijke verkeersoplossingen afgerond
Verkeersproblemen in Heeze-Leende in 2020 opgelost
Integrale studie naar mogelijke verkeersoplossingen afgerond
Het onderzoek naar mogelijke oplossingen voor de verkeersproblemen in
Heeze-Leende is in 2007 afgerond. De gemeente kiest heel duidelijk
voor sturing van het verkeer langs één centrale as. Deze as loopt van
de afslag A2 bij Zevenhuizen tot de Somerenseweg. Deze centrale as
wordt een 80 km weg. Alle overige wegen worden ingericht als 30 of 60
km weg. Hierdoor zal het doorgaande verkeer door de woonkernen sterk
afnemen. Gezien de grootte en de impact van deze aanpak overstijgt
realisatie van dit project meerdere raadstermijnen. De tijdshorizon is
gesteld op 2020. Dit hoeft geen probleem te zijn aangezien de
verkeersproblematiek in Heeze, Leende en Sterksel door
achtereenvolgende gemeenteraden steeds is erkend.
In de regio spelen op dit moment diverse ontwikkelingen zoals de
verbreding van de randwegen om Eindhoven, de realisatie van de
westbaan tussen knooppunt Leenderheide en afslag Leende, een
alternatieve route voor de N69, de verkenning van verbreding A67
richting Venlo en de reconstructie Bogardeind met de aanleg van
turborotondes door de gemeente Geldrop-Mierlo. De gemeente
Heeze-Leende kan nu bij al deze ontwikkelingen aansluiten, hierop
meeliften en de kansen grijpen die deze ontwikkelingen voor
Heeze-Leende bieden. Daarom heeft de gemeente 2007 gebruikt om
mogelijke oplossingen te verkennen.
Draagvlak
De gemeente heeft in de studiefase veel tijd en aandacht besteed aan
overleg met lokale partners. De gemeente wilde vooral veel informatie
vergaren. Ze wilde namelijk graag weten wat de ideeën, suggesties en
problemen van de betrokken partijen zijn. Ook heeft de gemeente haar
verkeersproblemen onder de aandacht gebracht bij hogere overheden en
externe partners zodat zij bij hun mobiliteitsvraagstukken en
uitvoering van wegwerkzaamheden rekening konden houden met de belangen
van de gemeente Heeze-Leende. Zowel Rijkswaterstaat, het SRE, de
provincie, Prorail als de gemeente Cranendonck staan positief ten
opzichte van de oplossingsmogelijkheden.
Oplossingen verkeersproblemen
Het studierapport geeft niet alleen mogelijke oplossingen aan maar
geeft ook in hoofdlijnen zicht op haalbaarheid van deze oplossingen,
zowel technisch, planologisch als financieel. Verschillende scenario's
zijn uitgewerkt. Ieder scenario gaat uit van een aantal ruimtelijke
ontwikkelingen zoals aantal te bouwen woningen, te vestigen bedrijven
of industrieterreinen, toeristische ontwikkelingen en de verkeersdruk
die dit veroorzaakt. Het zijn zogenaamde groeisenario's. Ieder
scenario geeft dan ook een oplossing aan voor de ontstane
verkeersdruk. In scenario 2 zijn de meest waarschijnlijke
ontwikkelingen opgenomen tot het jaar 2020. Dit scenario is dus het
meest waarschijnlijke eindbeeld voor de verdere uitwerking van de
verkeersoplossingen tot 2020. Scenario 3, waarbij er een nieuw
industrieterrein nabij de aansluiting Zevenhuizen in beeld komt, gaat
nog iets verder en blijft als groeiscenario altijd mogelijk.
Het college heeft ervoor gekozen om op korte termijn uit te gaan van
de oplossingen volgens scenario 1B, op langere termijn wordt gestreefd
naar de oplossingen volgens scenario 2/3. In senario 1B wordt de
gehele gemeente ingericht als een groot verblijfsgebied bestaande uit
30 km wegen in de woonkernen en 60 km wegen tussen de woonkernen.
Waarbij de gemeente heel duidelijk kiest voor sturing van het verkeer
langs één centrale as. Deze as loopt van de afslag A2 bij Zevenhuizen
tot de Somerenseweg. Deze centrale as wordt een 80 km weg.
Vanaf 2012 gaat de gemeente senario 1B uitbreiden tot senario 2
waarbij een volledige aansluiting Zevenhuizen op de A2 en een nieuwe
ontsluitingsweg voor de nieuwbouwlocatie de Bulders gerealiseerd wordt
via Muggenberg, Oude Molen, Buldersweg, Leenderweg. Ook wordt
uitgegaan van een randweg buiten de kern Heeze om die de Sterkselseweg
met de Somerenseweg verbindt.
Uitvoering
Het rapport van de verkennende studie vormt de basis voor het
verkeersbeleid van de gemeente Heeze-Leende van 2008 tot en met 2020.
Het college heeft het rapport inmiddels aangenomen en stelt de
gemeenteraad voor om een uitvoeringsprogramma uit te werken voor de
korte, middenlange en lange termijn. Het programma voor de korte
termijn (2008 t/m 2012) wil het college daarbij zodanig technisch en
financieel uitwerken, dat uiterlijk begin 2009 de eerste
verkeersmaatregelen kunnen worden uitgevoerd. Het eindrapport staat op
de agenda van de gemeenteraad van 10 maart 2008.