Gemeente Heeze-Leende


Integrale studie naar mogelijke verkeersoplossingen afgerond

Verkeersproblemen in Heeze-Leende in 2020 opgelost

Integrale studie naar mogelijke verkeersoplossingen afgerond

Het onderzoek naar mogelijke oplossingen voor de verkeersproblemen in Heeze-Leende is in 2007 afgerond. De gemeente kiest heel duidelijk voor sturing van het verkeer langs één centrale as. Deze as loopt van de afslag A2 bij Zevenhuizen tot de Somerenseweg. Deze centrale as wordt een 80 km weg. Alle overige wegen worden ingericht als 30 of 60 km weg. Hierdoor zal het doorgaande verkeer door de woonkernen sterk afnemen. Gezien de grootte en de impact van deze aanpak overstijgt realisatie van dit project meerdere raadstermijnen. De tijdshorizon is gesteld op 2020. Dit hoeft geen probleem te zijn aangezien de verkeersproblematiek in Heeze, Leende en Sterksel door achtereenvolgende gemeenteraden steeds is erkend.

In de regio spelen op dit moment diverse ontwikkelingen zoals de verbreding van de randwegen om Eindhoven, de realisatie van de westbaan tussen knooppunt Leenderheide en afslag Leende, een alternatieve route voor de N69, de verkenning van verbreding A67 richting Venlo en de reconstructie Bogardeind met de aanleg van turborotondes door de gemeente Geldrop-Mierlo. De gemeente Heeze-Leende kan nu bij al deze ontwikkelingen aansluiten, hierop meeliften en de kansen grijpen die deze ontwikkelingen voor Heeze-Leende bieden. Daarom heeft de gemeente 2007 gebruikt om mogelijke oplossingen te verkennen.

Draagvlak

De gemeente heeft in de studiefase veel tijd en aandacht besteed aan overleg met lokale partners. De gemeente wilde vooral veel informatie vergaren. Ze wilde namelijk graag weten wat de ideeën, suggesties en problemen van de betrokken partijen zijn. Ook heeft de gemeente haar verkeersproblemen onder de aandacht gebracht bij hogere overheden en externe partners zodat zij bij hun mobiliteitsvraagstukken en uitvoering van wegwerkzaamheden rekening konden houden met de belangen van de gemeente Heeze-Leende. Zowel Rijkswaterstaat, het SRE, de provincie, Prorail als de gemeente Cranendonck staan positief ten opzichte van de oplossingsmogelijkheden.

Oplossingen verkeersproblemen

Het studierapport geeft niet alleen mogelijke oplossingen aan maar geeft ook in hoofdlijnen zicht op haalbaarheid van deze oplossingen, zowel technisch, planologisch als financieel. Verschillende scenario's zijn uitgewerkt. Ieder scenario gaat uit van een aantal ruimtelijke ontwikkelingen zoals aantal te bouwen woningen, te vestigen bedrijven of industrieterreinen, toeristische ontwikkelingen en de verkeersdruk die dit veroorzaakt. Het zijn zogenaamde groeisenario's. Ieder scenario geeft dan ook een oplossing aan voor de ontstane verkeersdruk. In scenario 2 zijn de meest waarschijnlijke ontwikkelingen opgenomen tot het jaar 2020. Dit scenario is dus het meest waarschijnlijke eindbeeld voor de verdere uitwerking van de verkeersoplossingen tot 2020. Scenario 3, waarbij er een nieuw industrieterrein nabij de aansluiting Zevenhuizen in beeld komt, gaat nog iets verder en blijft als groeiscenario altijd mogelijk.

Het college heeft ervoor gekozen om op korte termijn uit te gaan van de oplossingen volgens scenario 1B, op langere termijn wordt gestreefd naar de oplossingen volgens scenario 2/3. In senario 1B wordt de gehele gemeente ingericht als een groot verblijfsgebied bestaande uit 30 km wegen in de woonkernen en 60 km wegen tussen de woonkernen. Waarbij de gemeente heel duidelijk kiest voor sturing van het verkeer langs één centrale as. Deze as loopt van de afslag A2 bij Zevenhuizen tot de Somerenseweg. Deze centrale as wordt een 80 km weg.

Vanaf 2012 gaat de gemeente senario 1B uitbreiden tot senario 2 waarbij een volledige aansluiting Zevenhuizen op de A2 en een nieuwe ontsluitingsweg voor de nieuwbouwlocatie de Bulders gerealiseerd wordt via Muggenberg, Oude Molen, Buldersweg, Leenderweg. Ook wordt uitgegaan van een randweg buiten de kern Heeze om die de Sterkselseweg met de Somerenseweg verbindt.

Uitvoering

Het rapport van de verkennende studie vormt de basis voor het verkeersbeleid van de gemeente Heeze-Leende van 2008 tot en met 2020. Het college heeft het rapport inmiddels aangenomen en stelt de gemeenteraad voor om een uitvoeringsprogramma uit te werken voor de korte, middenlange en lange termijn. Het programma voor de korte termijn (2008 t/m 2012) wil het college daarbij zodanig technisch en financieel uitwerken, dat uiterlijk begin 2009 de eerste verkeersmaatregelen kunnen worden uitgevoerd. Het eindrapport staat op de agenda van de gemeenteraad van 10 maart 2008.