Groep Colruyt

Halle, 08/01/2008

Buurtwinkels Groep Colruyt doen het goed

OKay viert 10de verjaardag met opening 50ste winkel

HALLE, 8 januari 2008 - Op 14 januari opent in Blaasveld de 50ste OKay-buurtwinkel, precies 10 jaar na de opening van de eerste winkel. Met OKay biedt de Groep Colruyt een geslaagd antwoord op de groeiende behoefte aan buurtwinkels. OKay is ondertussen goed voor een jaaromzet van 220 miljoen euro en 650 medewerkers. OKay garandeert de laagste prijzen in de buurt. Maar voor de consument is de nabijheid van de winkel nóg belangrijker dan de prijs.

Consument wil winkelen in eigen buurt
Maar liefst 42 procent van de consumenten verkiest de nabijheid van de winkel boven de prijzen. Dat blijkt uit een studie van het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO). Die trend voelden ze binnen de Groep Colruyt in de jaren '90 al opkomen. OKay-directeur Chris Van Wettere: "We ondervonden dat er bij de Colruyt-klanten een toenemende behoefte leefde aan kleinere buurtwinkels, naast de grotere Colruyt-winkels."

Het antwoord van de Groep Colruyt kwam er in 1998 met een eerste OKay-testwinkel in Ertvelde. Van Wettere: "Toen bleek dat onze testwinkels in drie verschillende regio's aansloegen, hebben we in 2001 beslist om verder te gaan met de OKay-buurtwinkels." Een juiste keuze, zo blijkt, want vandaag opent in het Antwerpse Blaasveld al de 50ste buurtwinkel zijn deuren.

Bij OKay besparen klanten zichzelf tijd, geld en moeite "OKay wil de buurtwinkel zijn waar klanten zichzelf tijd, geld en moeite besparen. Doordat elke medewerker zich dag in, dag uit inzet om die belofte waar te maken, blijft het bedrijf gestaag groeien," weet Van Wettere. Tijd, geld en gebruiksgemak blijken cruciale factoren te zijn in de groei van het buurtwinkelsegment. "De consument kiest voor functionaliteit en een vlotte en snelle invulling van zijn concrete, praktische noden. Klanten zijn anno 2008 uiterst pragmatisch ingesteld, daar willen we als retailer zoveel mogelijk rekening mee houden."

Sympathieke buurtwinkels
De OKay-buurtwinkels worden ingeplant in de dorpskern. Van Wettere: "We mikken zowel op klanten die in de directe omgeving van de winkels wonen, als op mensen die er regelmatig passeren onderweg van en naar hun werk, naar school, enz. Door onze nabijheid vermijden klanten extra files of lange afstanden. Bovendien is er aandacht voor voldoende parkeergelegenheid bij de winkel en kunnen klanten er tijdens ruime openingsuren terecht (van maandag t.e.m. zaterdag van 8.30 u tot 19.30 u)."

OKay streeft ernaar zoveel mogelijk deel uit te maken van de buurt. " Een winkel in een dorpskern mag bijvoorbeeld geen schreeuwerige gevel hebben. Het gebouw, de parking en de groenzones worden mooi onderhouden. We willen de winkels in het straatbeeld integreren."

Meer info?
Hier kunt u hogeresolutiebeelden downloaden. Een cd-rom met meer hogeresolutiebeelden wordt via de post naar uw redactie opgestuurd.

Voor meer informatie of een interview met Chris Van Wettere (Directeur OKay) of Luc Rogge (Directeur-generaal Colruyt Distributie) neemt u contact op met:

Tim De Meyer
Persverantwoordelijke Groep Colruyt
0486 53 32 95
tim.demeyer@colruyt.be