Persbericht

NAVTEQ en EurotaxGlass s onderzoeken samen de restwaarde van auto s

~ Welke invloed hebben navigatiesystemen op de tweedehandsprijs van auto s? ~

Veldhoven, 14 januari 2008 NAVTEQ, toonaangevend aanbieder van digitale kaarten voor autonavigatie en location-based solutions, onderzoekt samen met EurotaxGlass s, de Europese leverancier van Automotive Business Intelligence, de invloed die navigatiesystemen hebben op de prijs van tweedehands auto s.

Dankzij dit initiatief wordt de prijsontwikkeling van occasions met navigatiesystemen over een periode van drie jaar regelmatig gecheckt en bijgehouden.

Voor zowel NAVTEQ als zijn automotive-klanten zijn in de fabriek ingebouwde navigatiesystemen van groot belang. Steeds meer voertuigen zijn uitgerust met deze technologie. De jaaromzet overstijgt inmiddels de twee miljoen en meer dan negen miljoen voertuigen op de Europese wegen zijn voorzien van een navigatiesysteem. Bron: NAVTEQ Interne Analyse 2007.

De verkoop groeit gestaag. Deze trend lijkt zich voort te zetten doordat navigatiesystemen steeds beter betaalbaar worden voor auto s in alle prijsklassen. Daarnaast speelt de opkomst van driver assistance systemen (zoals Advanced Driver Assistance System, ADAS) een grote rol. De kwaliteit en nauwkeurigheid van de digitale kaart is en blijft belangrijk voor de prestaties van het systeem en de tevredenheid van de bestuurder.

Ingebouwde navigatie is belangrijk voor zowel de klant als de kosten (3 tot 6 procent van de aankoopprijs van een nieuwe auto). Hierdoor is het van belang voor de gehele commerciële ketting van de automotive branche, van fabrikant tot dealer en van autoverhuurbedrijven tot verkopers van gebruikte wagens. Het staat vast dat het positieve effect op de toegevoegde waarde en de totale kosten van bezit vaak wordt onderschat. Dit kan een negatieve invloed hebben op de aankoopbeslissing.

NAVTEQ en EurotaxGlass s delen een industrievisie. Zij geloven dat een snel groeiende fleet markt uitermate geïnteresseerd is in elke vernieuwende of veranderende invloed op de toegevoegde waarde.

Het eerste onderzoek van EurotaxGlass s en NAVTEQ gaat in het begin van 2008 van start in zeven Europese landen: België, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Spanje en Engeland. Het onderzoek wordt in 2009 en 2010 herhaald. Dit gebeurt om ontwikkelingen en veranderingen vast te stellen en de resultaten en aanbevelingen bij te werken.

In eerder NAVTEQ-onderzoek onder bestuurders gaf meer dan vijftig procent van de respondenten aan minimaal eenmaal per jaar hun navigatiesysteem te updaten. Dit laat de waarde zien die zij hechten aan een up-to-date-kaart, zegt Bruno Bourguet, vice president en general manager vehicle applications EMEA. Met dit nieuwe onderzoek willen we het effect aantonen van regelmatige updates. Dit heeft een positieve invloed op de verkoopprijs van een tweedehands auto.

De resultaten van dit onderzoek moeten aantonen dat er serieus gekeken moet worden naar de impact van regelmatige kaart updates, zegt Kevin Gaskell, president van de EurotaxGlass s Group. Dit is belangrijk, niet alleen voor fleets maar ook voor afzonderlijke gebruikers.

(451 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over EurotaxGlass s
De EurotaxGlass s Groep is opgericht in 2000 toen Eurotax AG (Zwitserland) en Glass s Information Systems (Engeland) fuseerden. Dankzij zijn twee moederbedrijven heeft de organisatie meer dan 70 jaar ervaring op de Europese markt.

EurotaxGlass s is in Europa een toonaangevend aanbieder van data, oplossingen en business intelligence services voor de automotive-industrie. Het bedrijf is gevestigd in Freienbach, nabij Zurich, Zwitserland en is met 660 werknemers in dertig landen actief. Kijk voor meer informatie op http://www.eurotaxglass.com

Over NAVTEQ
NAVTEQ is een toonaangevende aanbieder van uitgebreide digitale kaartinformatie voor autonavigatiesystemen, mobiele navigatietoepassingen, op internet gebaseerde kaartapplicaties en overheids- en zakelijke oplossingen. NAVTEQ creëert de digitale kaarten en de inhoud hiervan ter ondersteuning van navigatie en op location-based service-oplossingen wereldwijd. Het hoofdkantoor van NAVTEQ is gevestigd in Chicago. Het bedrijf is in 1985 opgericht en heeft meer dan 3.100 werknemers verspreid over 168 kantoren in 30 landen. Voor meer informatie kijk op http://www.navteq.com

Contact:
Jennifer Fondrevay Ilona de Bok NAVTEQ for NAVTEQ Tel: +33.1.41.924.836 Tel: +31.0.40.235.4600 e-M: jennifer.fondrevay@navteq.com e-M: ilonadb@lewispr.com

NAVTEQ and NAVTEQ Traffic are trademarks in the U.S. and other countries. All rights reserved.

This document may include certain "forward-looking statements" within the meaning of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. These forward-looking statements include, but are not limited to, plans, objectives, expectations and intentions and other statements contained in this press release that are not historical facts and statements identified by words such as "expects", "anticipates", "intends", "plans", "believes", "seeks", "estimates" or words of similar meaning. The statements are based on our current beliefs or expectations and are inherently subject to various risks and uncertainties, including those set forth under "Item 1A. Risk Factors" in the Company s Annual Report on Form 10-K for the year ended December 31, 2006, as filed with the Securities and Exchange Commission.

Actual results may differ materially from these expectations due to changes in global political, economic, business, competitive, market and regulatory factors. NAVTEQ does not undertake any obligation to update any forward-looking statements contained in this document.

LEWIS Global Public Relations

Hoevenweg 29
5652 AW Eindhoven
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com
Agency blog: www.lewis360.com