Partij van de Arbeid

Den Haag, 14 januari 2008

Vragen van het lid Eijsink (PvdA) aan de minister van Defensie

over de concurrentieverhoudingen onder mogelijke opvolgers F-16.


1. Bent u op de hoogte van de artikelen Eurofighter schort onderhandelingen op (Trouw, 21-12-2007) en Eurofighter's Cartman Gambit (Bill Sweetman Aviation Week, 28 december 2007)?


2. Bent u, met ons, van mening dat het uit concurrentieoverwegingen van belang is dat bij de vervanging van de F-16 in Nederland iedere schijn vermeden moet worden dat er geen sprake zou zijn van een level playing field ?


3. Hoe bent u van plan om een evenwichtige afweging mogelijk te maken tussen concurrenten van de JSF die op basis van fixed price offreren en de JSF, zolang er over de stuksprijs van de JSF nog niets met zekerheid te zeggen is?


4. Welke maatregelen bent u van plan te nemen om voor de vervanging van de F-16 in Nederland een level playing field te creëren dat het voor concurrenten van de JSF aantrekkelijk maakt om zich in te spannen orders te verwerven?

BIJLAGEN:

TROUW Laatste nieuws (Novum/ANP) | laatste nieuws | 21-12-2007 18:01

Eurofighter schort onderhandelingen op

(Novum/Ap) - Het consortium dat de Eurofighter maakt heeft de onderhandelingen met Noorwegen en Denemarken over de levering van gevechtsvliegtuigen ter vervanging van hun verouderde F-16's opgeschort. Dat heeft het consortium EADS, dat de Eurofighter Typhoon bouwt, vrijdag bekendgemaakt.

EADS is samen met het Zweedse JAS Gripen en het consortium achter de Joint Strike Fighter (JSF) of F-35, in de race om 48 nieuwe gevechtsvliegtuigen te leveren aan Noorwegen en de 68 verouderde F-16 gevechtsvliegtuigen van Denemarken te vervangen. EADS zei zich 'niet comfortabel' te voelen over de concurrentie met de JSF bij het aanbestedingsproces.

Volgens Noorse media zou Eurofighter hebben geklaagd dat de aanbesteding oneerlijk verloopt omdat Noorwegen de voorkeur geeft aan de JSF, dat door een consortium onder aanvoering van de Amerikaanse vliegtuigfabrikant Lockheed Martin wordt gebouwd.

Een woordvoerder van EADS wilde niet ingaan op het besluit, maar zei dat er veranderingen waren aangebracht in de planning en structuur van het aanbestedingsproces. Volgens een Noorse radiozender denkt het consortium dat de wijzigingen zijn doorgevoerd om de JSF te bevoordelen. De Noorse onderminister van defensie ontkent dat er sprake is van bevoorrechting.

Naar verwachting maakt Noorwegen begin volgend jaar een keuze voor een nieuw gevechtsvliegtuig. Denemarken doet dat uiterlijk 2009.

Eurofighter's Cartman Gambit

Posted by Bill Sweetman at 12/28/2007 11:43 AM

You could call it the Cartman gambit. Eurofighter has let it be known that it is no longer going to bid the Typhoon against the Lockheed Martin F-35 Joint Strike Fighter and the Gripen Next Generation (NG) in Norway and Denmark, despite the fact that they are two of the richest fighter contracts on the horizon: the two nations plan to order as many as 48 jets each, late in 2008 or early in 2009.

The European consortium has bailed because - after years of starts and stops and Nordic campaigns - they're convinced that the competition is in name only and that both countries have decided to buy JSF. If that's the case, Eurofighter thinking goes, why divert marketing efforts - including offset negotiations, demonstration flights and regular detailed briefings - into a contest that will end in defeat?

What has convinced Eurofighter that the tables in Oslo and Copenhagen are rigged? Primarily, the fact that the rules of the competition have been set to favour JSF and (to a lesser extent) Gripen NG.

Of the three contenders, Eurofighter has pointed out, Typhoon is the only one which meets the requirement - a modern, survivable multi-role fighter with the legs to cover the North Sea and North Atlantic - and is in service. However, Norway and Denmark have set a decision date well in advance of service entry (both nations want to phase out their F-16s between 2014-15 and 2020) - which would make it possible for them to compete for business on JSF or participate in Gripen NG.

Both countries have also adopted procurement strategies that gloss over a key difference between JSF and the European aircraft: Eurofighter and Gripen are both offering a fixed price, but there is no firm price on JSF, there won't be one until the first full-rate, multi-year production contract (set for 2013), and if Norway and Denmark stick to their current schedules they'll be buying some aircraft, at least, from the expensive low-rate initial production (LRIP) batches. Norway has covered up this issue by issuing a "request for binding information" (RBI) rather than a request for proposals, which would normally contain a binding price agreement.

Without a fixed-price requirement, JSF marketeers are able to advertise their current estimated flyaway price (average price over the entire 3,000-plus projected run, without spares or support equipment), which looked like a bargain even before the dollar fell through the floor.

US government pressure to buy the JSF can't be discounted (both current administrations are relatively pro-American), and the service operators - who have had an excellent experience with the F-16, including a mid-life update that was largely funded by the US taxpayer - are generally pro-JSF. The Netherlands - out of the four original European F-16 customers, the one looking for most replacement aircraft - is a hard-over JSF supporter, to the point where Dutch government briefers use Lockheed Martin's charts.

However, Eurofighter's pull-out is likely to raise the price of the JSF, with the absence of any in-service competitor. From a strategic point of view, too, it allows the JSF sales team to train all their guns on Gripen NG, which they are likely to depict as too small and risky.

Persvoorlichting Tweede Kamer-fractie Partij van de Arbeid Plein 2
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
T 070 318 2694
E s.boting@tweedekamer.nl