Zes Jeep Grand Cherokee SRT8 teams bij ijskoude Arctic Challenge
(1/15/2008)
De Doetinchemse Chrysler, Dodge en Jeep dealer Tenback Autoâs doet met
maar liefst zes Jeep SRT8 teams mee aan de Arctic Challenge Tour 2008.
Deze loodzware rally van Lichtenvoorde naar de Noordkaap, en terug
naar Hilversum, start op 20 januari. Gedurende Zes dagen en over
zevenduizend kilometer zitten 22 teams opgesloten in hun auto onder
extreme weersomstandigheden.
De Arctic Challenge Tour 2008 is een autosportevenement voor
autoliefhebbers die van sneeuw en kou houden. Het is beslist geen
rally. De rit komt niet aan op snelheid, maar op behendigheid, goed
navigeren en anticiperen. Snelheid mag dan wel geen issue zijn, de
afstanden van de etappes zijn soms dermate lang, dat de deelnemers dag
en nacht moeten doorrijden. Vaak onder omstandigheden met veel sneeuw,
zeer gladde wegen en temperaturen tot 40 graden onder nul!
Enthousiaste klanten
Vijf van de zes Jeeps Grand Cherokee SRT8 worden bemand door klanten
van dealer Tenback; twee medewerkers van Chrysler Nederland B.V.
rijden in de zesde SRT. Guido Tenback werd aangestoken door het
enthousiasme van één van zijn klanten die aan een eerdere editie van
de rit had deelgenomen. Toen hij de dealer vroeg een auto beschikbaar
te stellen, regelde Tenback er meteen zes! De dealer rijdt zelf ook
mee en ook Marco Tenback, broer van Guido, is van de partij. Ook neemt
een klant deel met een Jeep Commander en volgt een cameraploeg de rit
vanuit een Jeep Patriot. âHet is dus een echt Jeep-feestje,â aldus
Tenback.
Dit is de ultieme straatracer van Jeep!
De Jeep Grand Cherokee SRT8 is de eerste Jeep die is ontworpen door de
Street and Racing Technology-afdeling (SRT) van de Chrysler Group. De
auto heeft een 6,1-liter HEMI V8 met 415 pk. Met deze krachtige motor
sprint deze SUV in minder dan vijf seconden naar 100 km/h waarmee hij
al zijn (Duitse) concurrenten de fraaie achterzijde laat zien. Voor de
Arctic Challenge Tour lijkt het uitgebreide snelheidspotentieel weinig
winst op te leveren. Het is geen snelheidswedstrijd, maar een trip die
vooral als een uitdaging moet worden gezien. De deelnemers zijn
verplicht zich te houden aan de maximum snelheid van het betreffende
land. Wie dit niet doet, krijgt een gele kaart. Bij grove of herhaalde
overschrijding van de maximum snelheid volgt diskwalificatie voor de
betreffende etappe en voor het eindklassement. Tenback verwacht dat de
snelheid de grootste challenge zal zijn voor de teams met hun SRT8.
Uiteraard is de Tour wel competitief. Het competitie-element zit hem
in het vinden van de kortste route en het afleggen van een etappe in
de tijd die zoveel mogelijk overeenkomt met de tijd die is bepaald
door de organisatie. Daarvoor zijn de autoâs uitgerust met drie
verschillende navigatiesystemen.
Geen snelheidswedstrijd
De SRT8 is een bewuste keuze geweest van Tenback. De teams denken zich
te onderscheiden door met deze snelle benzineversie aan de start te
verschijnen in plaats van een obligate diesel die de meeste andere
teams gebruiken. Bovendien heeft de krachtigste Jeep ooit het voordeel
van een speciaal lichtgewicht vierwielaandrijvingsysteem, dat hem net
als elke andere Jeep bij uitstek geschikt maakt voor het rijden op
besneeuwde of ijzige wegen. Het systeem heeft een variabele
vermogensverdeling. Standaard gaat 5-10% van de (trek)kracht naar de
voorwielen, maar als de omstandigheden erom vragen, gaat extra
vermogen naar de voorwielen.
De deelnemende Jeeps SRT8 zijn standaard autoâs en niet speciaal
geprepareerd voor de Arctic Challenge Tour 2008. Wel nemen de teams
een aantal extra 20 inch lichtmetalen velgen met sneeuwbanden mee, wat
antivries en vele liters ruitensproeiervloeistof. De Arctic Challenge
Tour 2008 start 20 januari op het terrein van Roemaat Transport in
Lichtenvoorde. De finish volgt zes dagen later op het terrein van
Vesting Finance in Hilversum. Uiteraard zijn uitzwaaiers en
binnenhalers van harte welkom.
AutoRai