AutoRai

Citroën op Salon van Brussel 2008

(1/15/2008)
Op de Salon van Brussel zal Citroën de nieuwe C5 Sedan onthullen. Met de nieuwe C5 zet Citroën de vernieuwing van het brede gamma personenautoâs voort â van de compacte stadsauto C1 tot en met de luxueuze limousine C6, van de nieuwe SUV C-Crosser tot de serie MPVâs.

Naast de C5 toont Citroën ook de nieuwe Nemo. De bedrijfswagenvariant van de Nemo wordt in deze periode in de meeste Europese landen geïntroduceerd. Bovendien presenteert Citroën een restyling van zijn grootste MPV C8, die leverbaar wordt met een 2.2 liter HDi (173 pk) met handgeschakelde zesbak; een automaat wordt later leverbaar.

Verder zullen de conceptmodellen C-Cactus en C4 Hybride Hdi te zien zijn, autoâs met emissiewaarden die onder de 100 g/km CO2 liggen. Ook te bewonderen is de Nemo Concetto â een conceptcar met een knipoog naar het Disney visje.

C5 Sedan maakt publieksdebuut
Citroën maakt een prestigieuze en elegante start van het jaar door op de Salon van Brussel de nieuwe C5 aan het publiek te tonen. De nieuwe Citroën C5 heeft een sterke persoonlijkheid en is gewapend met alle vitaliteit, prestige en kwaliteit die nodig zijn om langdurig de leidende positie in de hogere middenklasse te veroveren. Zijn uiterlijk is het eerste dat daarbij in het oog springt.

De nieuweling is elegant, gestroomlijnd en duidelijk onderscheidend met de meest strakke, aerodynamische lijnen van een sedan. Aan deze vitaliteit voegt de nieuwe Citroën C5 praktisch gebruiksgemak toe, met de grootste interieurruimte binnen zijn segment. Het rijplezier en reiscomfort zijn uitzonderlijk. De cockpitachtige bestuurderspositie wordt gekenmerkt door een perfecte afwerking, innovatieve, ergonomische bediening en trendsettend zitcomfort. Passagiers reizen in een prestigieuze omgeving die volkomen rustgevend is.

Op de weg combineert de nieuwe C5 sportief rijgedrag met uitzonderlijk comfort. Uitgerust met het geavanceerde onderstel van de C6 is hij voor het eerst leverbaar met twee verschillende veersystemen. Klanten kunnen kiezen voor ofwel Hydractive 3 Plus voor optimaal rijcomfort, ofwel een conventioneel veersysteem dat de vermaarde souplesse van Citroën combineert met een directer weggevoel. Het feilloze rijgedrag van de nieuwe C5 wordt versterkt door een breed aanbod van motoren, compromisloze veiligheid en toonaangevende technologie.

De nieuwe C5 wordt geïntroduceerd in het voorjaar en staat symbool voor de innovatieve kracht en vitaliteit van Citroën.

Nemo Combi: nieuw model voor vrije tijd
Als wereldprimeur toont Citroën ook de Nemo Combi â de personenwagenuitvoering van de Nemo - die in de meeste Europese landen in de loop van dit jaar op de weg zal komen. Compact van buiten en riant van binnen getuigt de schone en zuinige Nemo van modern en praktisch ontwerp. In Nederland zal deze Nemo in 2009 leverbaar worden.

C8: de grootste MPV combineert elegantie met rijplezier Citroën is de grootste Europese fabrikant in het compacte MPV-segment. Na de succesvolle afronding van zijn compacte MPV-gamma met de C4 Picasso en Grand C4 Picasso heeft Citroën de C8 vernieuwd, de grootste MPV, die elegantie combineert met rijplezier. De C8 heeft ontwerpverbeteringen ondergaan aan interieur en exterieur, die zijn moderne uiterlijk nog aantrekkelijker maakt en zijn riante interieur nog meer comfort verleend.

Aan het C8-gamma wordt een nieuwe 173 pk HDi-motor met standaard roetfilter (FAP) toegevoegd, die wordt gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. In de loop van 2008 zal deze motor in Nederland leverbaar worden met zestraps automaat. De nieuwe motor completeert het huidige aanbod dat bestaat uit een tweeliter benzinemotor (143 pk) met handgeschakelde vijfbak of viertraps automaat en een diesel: de 2.0 HDiF 138 pk, in combinatie met een handgeschakelde zesbak.

Deze HDiF 173 â reeds leverbaar in de C5 en C6 â is de bekroning van de reeks viercilinder diesels. Deze motor, die wordt gekenmerkt door tal van innovaties (parallelle sequentiële dubbele turbo en nieuwe verbrandings- en injectiesystemen), levert uitstekende prestaties wat vermogen betreft, maar bovenal een plezierig motorkarakter bij lage toeren. Om de vernieuwingen te completeren heeft Citroën onderstel en remmen aangepast.

Nemo Concetto
Citroën presenteert de Nemo Concetto, een concept car die is gebaseerd op de Nemo. De Nemo Concetto â met zijn witte en oranje uiterlijk een knipoog naar het welbekende visje van Disney â is de ideale illustratie van de kwaliteiten van de Nemo, die een enorme reeks mogelijkheden biedt de auto te verpersoonlijken. De Nemo Concetto vertoont een opvallende gelijkenis met de onweerstaanbare filmstervis.

Citroën werkte tijdens dit project nauw samen met Disney, waarbij ieder zijn eigen knowhow inbracht. De samenwerking heeft geresulteerd in een auto die de creativiteit en innovatieve kracht van Disney in een speelse, filmwereld onder water combineert met de veeleisende voorwaarden van de auto-industrie. De Nemo Concetto is wederom een voorbeeld van Citroënâs kracht om autoâs te ontwerpen met een eigen persoonlijkheid, die aansluit bij de lifestyle van hun klanten èn die zich aanpassen aan hun omgeving ⦠als een vis in het water!

C-Cactus: een nieuwe visie op de ecologische auto De C-Cactus concept car is een vindingrijke visie op auto-ontwerp, die zich baseert op essentiële waarden. Citroënâs ambitieuze doelstelling is een ecologische hatchback op de markt te brengen met een vrolijk, aantrekkelijk design die is voorzien van een hybride HDi-aandrijflijn en die niet duurder is dan de C4 in basisversie. Om die complexe doelstelling te realiseren, verkent Citroën nieuwe ontwerpvormen. Ontwerpers besloten voorzieningen weg te laten die niet van belang zijn voor het comfort en zich te richten op technologie, styling en uitrusting die positief en ecologisch verantwoord zijn en die op prijs worden gesteld door klanten.

De C-Cactus is een ecologische auto. Hij bevat een aanzienlijke hoeveelheid gerecyclede en recyclebare materialen en is net zo zuinig als de plant waarnaar hij is vernoemd. Met een gewicht van slechts
1.180 kilo en zijn hybride HDi-aandrijflijn heeft de C-Cactus een verbruik van 2,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van slechts 78 gr/km. Zijn lage productiekosten zijn het gevolg van het gebruik van nieuwe materialen en een intelligent ontwerpproces waarbij minder onderdelen worden toegepast. Het interieur bestaat in totaal uit tweehonderd onderdelen, iets meer dan de helft van het aantal onderdelen in een conventionele hatchback van dit formaat.

C4 Hybride HDi: voor aanzienlijke reductie van verbruik en uitstoot Het demonstratiemodel C4 Hybride HDi combineert een hybride aandrijflijn met een dieselmotor. Hij voegt aan de buitengewone efficiency van een moderne dieselmotor de voordelen toe van een elektromotor die vooral voor stadsverkeer is bedoeld. De C4 Hybride HDi kan voor de dag komen met lage verbruikswaarden (3,4 l/100 km) en een geringe CO2-uitstoot (90 g/km). Desondanks behoudt hij het befaamde rijplezier van een HDi, dat wordt ondersteund door de specifieke voordelen van een hybride aandrijflijn, zoals geen uitstoot bij lage snelheden.

Het demonstratiemodel maakt gebruik van de uiterst geavanceerde technologie die nu al beschikbaar is in het modellengamma van Citroën: de HDi, roetfilter (FAP), Stop & Start en EB6V. Deze moderne technologie werkt samen om het dieselverbruik en de schadelijke uitstoot te reduceren. De C4 Hybride HDi is een oplossing voor de middellange termijn. Hij stelt Citroën in staat de echte doorbraak voor gereduceerde uitstoot en brandstofconsumptie tot stand te brengen en deze voordelen met name beschikbaar te stellen in landen waar veel dieselautoâs worden verkocht.

Sébastien Loeb en Daniel Elena voor de vierde keer wereldkampioen Sébastien Loeb en Daniel Elena hebben in 2007 met hun C4 WRC voor de vierde keer op rij de wereldtitel behaald, mede dankzij het indrukwekkende aantal van acht overwinningen. De uitdaging was, door de concurrentie van ervaren teams en autoâs met bewezen kwaliteiten. Het team had niet beter kunnen starten dan met de eerste en tweede plaats voor Loeb en Sordo in de Rallye Monte Carlo, een prestatie die zij herhaalden in Spanje en Ierland.

Door overwinningen in Duitsland en op Corsica, bleken de C4, Loeb en Elena nagenoeg onverslaanbaar op asfalt. Ook werd op onverharde wegen in Mexico, Portugal en Argentinië gewonnen, een bewijs van de veelzijdigheid van de nieuwe Citroën.

De C4 WRC won de helft (acht) van alle rallyâs en verzamelde twintig podiumplekken. Het keerpunt van het seizoen was de rally van Ierland waar Loeb en Elena een perfecte race reden en de weg plaveiden voor hun titel. Ze grepen hun vierde achtereenvolgende titel in Wales â wederom een prestatie van belang in een reeks die steeds indrukwekkender wordt.