Citroën op Salon van Brussel 2008
(1/15/2008)
Op de Salon van Brussel zal Citroën de nieuwe C5 Sedan onthullen. Met
de nieuwe C5 zet Citroën de vernieuwing van het brede gamma
personenautoâs voort â van de compacte stadsauto C1 tot en met de
luxueuze limousine C6, van de nieuwe SUV C-Crosser tot de serie MPVâs.
Naast de C5 toont Citroën ook de nieuwe Nemo. De bedrijfswagenvariant
van de Nemo wordt in deze periode in de meeste Europese landen
geïntroduceerd. Bovendien presenteert Citroën een restyling van zijn
grootste MPV C8, die leverbaar wordt met een 2.2 liter HDi (173 pk)
met handgeschakelde zesbak; een automaat wordt later leverbaar.
Verder zullen de conceptmodellen C-Cactus en C4 Hybride Hdi te zien
zijn, autoâs met emissiewaarden die onder de 100 g/km CO2 liggen.
Ook te bewonderen is de Nemo Concetto â een conceptcar met een knipoog
naar het Disney visje.
C5 Sedan maakt publieksdebuut
Citroën maakt een prestigieuze en elegante start van het jaar door op
de Salon van Brussel de nieuwe C5 aan het publiek te tonen. De nieuwe
Citroën C5 heeft een sterke persoonlijkheid en is gewapend met alle
vitaliteit, prestige en kwaliteit die nodig zijn om langdurig de
leidende positie in de hogere middenklasse te veroveren. Zijn
uiterlijk is het eerste dat daarbij in het oog springt.
De nieuweling is elegant, gestroomlijnd en duidelijk onderscheidend
met de meest strakke, aerodynamische lijnen van een sedan. Aan deze
vitaliteit voegt de nieuwe Citroën C5 praktisch gebruiksgemak toe,
met de grootste interieurruimte binnen zijn segment. Het rijplezier en
reiscomfort zijn uitzonderlijk. De cockpitachtige bestuurderspositie
wordt gekenmerkt door een perfecte afwerking, innovatieve,
ergonomische bediening en trendsettend zitcomfort. Passagiers reizen
in een prestigieuze omgeving die volkomen rustgevend is.
Op de weg combineert de nieuwe C5 sportief rijgedrag met uitzonderlijk
comfort. Uitgerust met het geavanceerde onderstel van de C6 is hij
voor het eerst leverbaar met twee verschillende veersystemen. Klanten
kunnen kiezen voor ofwel Hydractive 3 Plus voor optimaal rijcomfort,
ofwel een conventioneel veersysteem dat de vermaarde souplesse van
Citroën combineert met een directer weggevoel. Het feilloze rijgedrag
van de nieuwe C5 wordt versterkt door een breed aanbod van motoren,
compromisloze veiligheid en toonaangevende technologie.
De nieuwe C5 wordt geïntroduceerd in het voorjaar en staat symbool
voor de innovatieve kracht en vitaliteit van Citroën.
Nemo Combi: nieuw model voor vrije tijd
Als wereldprimeur toont Citroën ook de Nemo Combi â de
personenwagenuitvoering van de Nemo - die in de meeste Europese landen
in de loop van dit jaar op de weg zal komen. Compact van buiten en
riant van binnen getuigt de schone en zuinige Nemo van modern en
praktisch ontwerp. In Nederland zal deze Nemo in 2009 leverbaar
worden.
C8: de grootste MPV combineert elegantie met rijplezier
Citroën is de grootste Europese fabrikant in het compacte
MPV-segment. Na de succesvolle afronding van zijn compacte MPV-gamma
met de C4 Picasso en Grand C4 Picasso heeft Citroën de C8 vernieuwd,
de grootste MPV, die elegantie combineert met rijplezier. De C8 heeft
ontwerpverbeteringen ondergaan aan interieur en exterieur, die zijn
moderne uiterlijk nog aantrekkelijker maakt en zijn riante interieur
nog meer comfort verleend.
Aan het C8-gamma wordt een nieuwe 173 pk HDi-motor met standaard
roetfilter (FAP) toegevoegd, die wordt gekoppeld aan een
handgeschakelde zesbak. In de loop van 2008 zal deze motor in
Nederland leverbaar worden met zestraps automaat. De nieuwe motor
completeert het huidige aanbod dat bestaat uit een tweeliter
benzinemotor (143 pk) met handgeschakelde vijfbak of viertraps
automaat en een diesel: de 2.0 HDiF 138 pk, in combinatie met een
handgeschakelde zesbak.
Deze HDiF 173 â reeds leverbaar in de C5 en C6 â is de bekroning van
de reeks viercilinder diesels. Deze motor, die wordt gekenmerkt door
tal van innovaties (parallelle sequentiële dubbele turbo en nieuwe
verbrandings- en injectiesystemen), levert uitstekende prestaties wat
vermogen betreft, maar bovenal een plezierig motorkarakter bij lage
toeren. Om de vernieuwingen te completeren heeft Citroën onderstel en
remmen aangepast.
Nemo Concetto
Citroën presenteert de Nemo Concetto, een concept car die is
gebaseerd op de Nemo. De Nemo Concetto â met zijn witte en oranje
uiterlijk een knipoog naar het welbekende visje van Disney â is de
ideale illustratie van de kwaliteiten van de Nemo, die een enorme
reeks mogelijkheden biedt de auto te verpersoonlijken. De Nemo
Concetto vertoont een opvallende gelijkenis met de onweerstaanbare
filmstervis.
Citroën werkte tijdens dit project nauw samen met Disney, waarbij
ieder zijn eigen knowhow inbracht. De samenwerking heeft geresulteerd
in een auto die de creativiteit en innovatieve kracht van Disney in
een speelse, filmwereld onder water combineert met de veeleisende
voorwaarden van de auto-industrie. De Nemo Concetto is wederom een
voorbeeld van Citroënâs kracht om autoâs te ontwerpen met een eigen
persoonlijkheid, die aansluit bij de lifestyle van hun klanten èn die
zich aanpassen aan hun omgeving ⦠als een vis in het water!
C-Cactus: een nieuwe visie op de ecologische auto
De C-Cactus concept car is een vindingrijke visie op auto-ontwerp, die
zich baseert op essentiële waarden. Citroënâs ambitieuze
doelstelling is een ecologische hatchback op de markt te brengen met
een vrolijk, aantrekkelijk design die is voorzien van een hybride
HDi-aandrijflijn en die niet duurder is dan de C4 in basisversie. Om
die complexe doelstelling te realiseren, verkent Citroën nieuwe
ontwerpvormen. Ontwerpers besloten voorzieningen weg te laten die niet
van belang zijn voor het comfort en zich te richten op technologie,
styling en uitrusting die positief en ecologisch verantwoord zijn en
die op prijs worden gesteld door klanten.
De C-Cactus is een ecologische auto. Hij bevat een aanzienlijke
hoeveelheid gerecyclede en recyclebare materialen en is net zo zuinig
als de plant waarnaar hij is vernoemd. Met een gewicht van slechts
1.180 kilo en zijn hybride HDi-aandrijflijn heeft de C-Cactus een
verbruik van 2,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van slechts 78 gr/km.
Zijn lage productiekosten zijn het gevolg van het gebruik van nieuwe
materialen en een intelligent ontwerpproces waarbij minder onderdelen
worden toegepast. Het interieur bestaat in totaal uit tweehonderd
onderdelen, iets meer dan de helft van het aantal onderdelen in een
conventionele hatchback van dit formaat.
C4 Hybride HDi: voor aanzienlijke reductie van verbruik en uitstoot
Het demonstratiemodel C4 Hybride HDi combineert een hybride
aandrijflijn met een dieselmotor. Hij voegt aan de buitengewone
efficiency van een moderne dieselmotor de voordelen toe van een
elektromotor die vooral voor stadsverkeer is bedoeld. De C4 Hybride
HDi kan voor de dag komen met lage verbruikswaarden (3,4 l/100 km) en
een geringe CO2-uitstoot (90 g/km). Desondanks behoudt hij het
befaamde rijplezier van een HDi, dat wordt ondersteund door de
specifieke voordelen van een hybride aandrijflijn, zoals geen uitstoot
bij lage snelheden.
Het demonstratiemodel maakt gebruik van de uiterst geavanceerde
technologie die nu al beschikbaar is in het modellengamma van
Citroën: de HDi, roetfilter (FAP), Stop & Start en EB6V. Deze moderne
technologie werkt samen om het dieselverbruik en de schadelijke
uitstoot te reduceren. De C4 Hybride HDi is een oplossing voor de
middellange termijn. Hij stelt Citroën in staat de echte doorbraak
voor gereduceerde uitstoot en brandstofconsumptie tot stand te brengen
en deze voordelen met name beschikbaar te stellen in landen waar veel
dieselautoâs worden verkocht.
Sébastien Loeb en Daniel Elena voor de vierde keer wereldkampioen
Sébastien Loeb en Daniel Elena hebben in 2007 met hun C4 WRC voor de
vierde keer op rij de wereldtitel behaald, mede dankzij het
indrukwekkende aantal van acht overwinningen. De uitdaging was, door
de concurrentie van ervaren teams en autoâs met bewezen kwaliteiten.
Het team had niet beter kunnen starten dan met de eerste en tweede
plaats voor Loeb en Sordo in de Rallye Monte Carlo, een prestatie die
zij herhaalden in Spanje en Ierland.
Door overwinningen in Duitsland en op Corsica, bleken de C4, Loeb en
Elena nagenoeg onverslaanbaar op asfalt. Ook werd op onverharde wegen
in Mexico, Portugal en Argentinië gewonnen, een bewijs van de
veelzijdigheid van de nieuwe Citroën.
De C4 WRC won de helft (acht) van alle rallyâs en verzamelde twintig
podiumplekken. Het keerpunt van het seizoen was de rally van Ierland
waar Loeb en Elena een perfecte race reden en de weg plaveiden voor
hun titel. Ze grepen hun vierde achtereenvolgende titel in Wales â
wederom een prestatie van belang in een reeks die steeds
indrukwekkender wordt.
AutoRai