Ford breidt aanbod uit met nieuwe krachtige dieselmotor
(1/15/2008)
Klanten van de Ford Mondeo, S-MAX en Galaxy hebben vanaf april 2008
een nog grotere keuze uit motoren met de introductie van een nieuwe
2.2 liter dieselmotor met veel vermogen.
De nieuwe 2.2 liter Duratorq TDCi is ontwikkeld voor uitstekende
rijprestaties en dit model heeft de grootste motorinhoud en de
krachtigste dieselmotor die leverbaar is voor personenwagens door Ford
Europa. De motor levert een maximum koppel van 400 Nm bij 1.750 tpm en
in overboost zelfs 420 Nm. Dit zorgt voor extra vermogen dat nodig is
voor vlotte en zekere inhaalmanoeuvres. Het maximumvermogen van 175
pk (129 kW) wordt geleverd bij slechts 3.500 toeren per minuut.
De motor is ontwikkeld en geproduceerd door Ford en PSA
(Peugeot/Citroën) als onderdeel van de langdurige samenwerking op het
gebied van dieselmotoren tussen de twee ondernemingen. Deze motor is
speciaal gekalibreerd voor topprestaties en een soepel rijgedrag in de
grote en luxueuze modellen van Ford: de nieuwe Mondeo, Galaxy en
S-MAX.
"Uitzonderlijke kwaliteit en betrouwbaarheid zijn vanzelfsprekend bij
onze motoren en deze nieuwe motor is geen uitzondering," aldus Nick
FitzGerald, Chief Programme Engineer, Large and Luxury Products, Ford
Europa. "Het beschikbare vermogen en koppel zijn gelijk aan die van
een veel grotere benzinemotor, maar de dieseluitvoering is zuiniger
dan de vergelijkbare uitvoering met benzinemotor."
Nieuwe unieke voorzieningen
De motor die een maximumkoppel levert van 400 Nm, (zelfs 420 Nm met
overboost), is voorzien van twee nieuwe voorzieningen die uniek zijn
voor deze motor in de modellenreeks van Ford: een derde generatie
common rail en het turbosysteem met speciaal gekalibreerde
pedaaltoewijzing.
Derde generatie common rail
Deze hightech motor is uitgerust met Bosch piëzo-elektrische
injectoren met verstuivers met zeven openingen die werken met
meervoudige injectie en tot 1.800 bar inspuitdruk.
Net als andere dieselmotoren in de Ford Mondeo-, S-MAX- en Galaxy
levert het diesel-inspuitsysteem van de 2.2 liter vijf inspuitingen
per verbrandingscyclus. De tijd tussen elke inspuiting wordt
elektronisch gestuurd en is afhankelijk van het toerental, de
motorbelasting, motortemperatuur en temperatuur van de luchtinlaat.
Dit verbrandingsproces draagt bij aan het gevoel van topkwaliteit van
de auto daar de motor zeer comfortabel loopt door het lagere geluids-
en trillingsniveau.
Turbosysteem en pedaaltoewijzing
Een turbo met variabele geometrie zorgt voor goede efficiëntie en
onmiddellijke response op het gaspedaal. Sensoren voor
pedaaltoewijzing die speciaal zijn gekalibreerd, geven de bestuurder
een optimale en responsieve gevoeligheid van het gaspedaal wat
bijdraagt aan een ontspannen en comfortabele rijervaring. De
turbocharger is gekalibreerd voor superieure reactiesnelheid bij lage
toerentallen en een naadloze acceleratie. Een goede reactiesnelheid
bij lage toerentallen draagt bij een goede controle tijdens het
parkeren en manoeuvreren. Bij het uitschakelen van de motor zorgt een
uitschakelsysteem van de gasklep voor minder trillingen.
Prestaties en emissies
Het vermogen van deze motor blijkt duidelijk uit de
acceleratiecijfers. Alle Ford modellen die zijn uitgerust met deze
motor, accelereren van 0 naar 100 km/u in minder dan tien seconden.
Een volledig geoptimaliseerd verbrandingssysteem draagt ook bij aan
een lager emissieniveau. De Ford Mondeo-, S-MAX- en Galaxy met deze
motor hebben een uitstoot van respectievelijk 165, 176 en 179 g/km
CO2. "Gelet op het vermogen en koppel en zodoende de acceleratie van
deze motor, kun je deze cijfers heel behoorlijk noemen," aldus
FitzGerald
De 2.2 liter Duratorq TDCi-motor voldoet aan Euro IV en is uitgerust
met een dieselpartikelfilter (DPF) dat is ontworpen en geproduceerd
voor onderhoudsvrij gebruik.
Een andere unieke eigenschap voor producten van de Ford Motor Company
is dat de motor is voorzien van een 'intelligent bewakingsalgoritme
voor de olieconditie'. Het systeem werd ontwikkeld door ingenieurs van
Ford om te garanderen dat het onderhoud van de motorolie wordt
afgestemd op optimale prestaties. Een informatielampje in het
instrumentencluster gaat branden als het systeem aanbeveelt dat de
olie moet worden vervangen. Dit nuttige signaal voor de bestuurder is
ontwikkeld voor superieure betrouwbaarheid en duurzaamheid van de
motor door het onderhoud van de motorolie in overeenstemming te
brengen met het gebruik van de auto. Dit is gekoppeld aan een
'variabele' service-interval van één jaar of 20.000 km. Zie voor de
volledige technische specificaties de sectie 'Technische gegevens'.
Geluidskwaliteit en trillingsniveau
Een belangrijk aspect van alle Ford-motoren is dat de geluidskwaliteit
en het trillingsniveau zo goed mogelijk zijn en de nieuwe 2.2 liter
dieselmotor vormt hierop geen uitzondering. De motor is uitgerust met
balansassen om het trillingsniveau verder terug te dringen.
In combinatie met de veelgeroemde handgeschakelde Ford
Durashift-transmissie met zes versnellingen levert dit een motor op
met een hoog koppel, maximaal 400 Nm bij 1.750 tpm, waardoor minder
geschakeld hoeft te worden en de bestuurder minder snel moe wordt.
Dubbele proefinspuitingen voor het verbrandingsproces optimaliseren
zowel emissies als brandstofverbruik en spelen een belangrijke rol in
het verlagen van het gebruikelijke geluidsniveau van een dieselmotor
en dragen zo bij aan zeer aangename akoestische eigenschappen.
"Conventionele dieseltechnologie behoort zeker niet tot het verleden
dankzij de inspanningen die we steken in de ontwikkeling van motoren
en het speciaal kalibreren van deze motoren voor onze modellen. Veel
bestuurders rijden graag in een diesel vanwege het vertrouwde gevoel
en de combinatie van zuinig verbruik, lange levensduur,
betrouwbaarheid en de moderne geraffineerde voorzieningen in onze
portfolio waarin deze motor leverbaar zal zijn," lichtte Phil Lake
toe, Chief Engineer, Powertrains, Ford Europa.
Gezamenlijke ontwikkeling van Ford en PSA Peugeot Citroën
"Voor de ontwikkeling van deze motor zijn de vaardigheden, ervaring en
technieken van ingenieurs van Ford Motor Company en PSA Peugeot
Citroën verenigd om de hoge doelstellingen voor deze motor te
bereiken," zei Steve Adams, Vehicle Line Director for Large and Luxury
cars, Ford Europa. "Dankzij een geïntegreerde systeembenadering en
moderne digitale simulatie heeft een team bestaande uit 200 mensen van
beide ondernemingen, de motor kunnen ontwikkelen in niet meer dan 3
jaar. Nog eens 300 medewerkers zijn nu toegewezen aan de productie van
deze motor."
AutoRai