AutoRai

Ford breidt aanbod uit met nieuwe krachtige dieselmotor

(1/15/2008)
Klanten van de Ford Mondeo, S-MAX en Galaxy hebben vanaf april 2008 een nog grotere keuze uit motoren met de introductie van een nieuwe
2.2 liter dieselmotor met veel vermogen.

De nieuwe 2.2 liter Duratorq TDCi is ontwikkeld voor uitstekende rijprestaties en dit model heeft de grootste motorinhoud en de krachtigste dieselmotor die leverbaar is voor personenwagens door Ford Europa. De motor levert een maximum koppel van 400 Nm bij 1.750 tpm en in overboost zelfs 420 Nm. Dit zorgt voor extra vermogen dat nodig is voor vlotte en zekere inhaalmanoeuvres. Het maximumvermogen van 175 pk (129 kW) wordt geleverd bij slechts 3.500 toeren per minuut.

De motor is ontwikkeld en geproduceerd door Ford en PSA (Peugeot/Citroën) als onderdeel van de langdurige samenwerking op het gebied van dieselmotoren tussen de twee ondernemingen. Deze motor is speciaal gekalibreerd voor topprestaties en een soepel rijgedrag in de grote en luxueuze modellen van Ford: de nieuwe Mondeo, Galaxy en S-MAX.

"Uitzonderlijke kwaliteit en betrouwbaarheid zijn vanzelfsprekend bij onze motoren en deze nieuwe motor is geen uitzondering," aldus Nick FitzGerald, Chief Programme Engineer, Large and Luxury Products, Ford Europa. "Het beschikbare vermogen en koppel zijn gelijk aan die van een veel grotere benzinemotor, maar de dieseluitvoering is zuiniger dan de vergelijkbare uitvoering met benzinemotor."

Nieuwe unieke voorzieningen
De motor die een maximumkoppel levert van 400 Nm, (zelfs 420 Nm met overboost), is voorzien van twee nieuwe voorzieningen die uniek zijn voor deze motor in de modellenreeks van Ford: een derde generatie common rail en het turbosysteem met speciaal gekalibreerde pedaaltoewijzing.

Derde generatie common rail

Deze hightech motor is uitgerust met Bosch piëzo-elektrische injectoren met verstuivers met zeven openingen die werken met meervoudige injectie en tot 1.800 bar inspuitdruk.

Net als andere dieselmotoren in de Ford Mondeo-, S-MAX- en Galaxy levert het diesel-inspuitsysteem van de 2.2 liter vijf inspuitingen per verbrandingscyclus. De tijd tussen elke inspuiting wordt elektronisch gestuurd en is afhankelijk van het toerental, de motorbelasting, motortemperatuur en temperatuur van de luchtinlaat.

Dit verbrandingsproces draagt bij aan het gevoel van topkwaliteit van de auto daar de motor zeer comfortabel loopt door het lagere geluids- en trillingsniveau.

Turbosysteem en pedaaltoewijzing

Een turbo met variabele geometrie zorgt voor goede efficiëntie en onmiddellijke response op het gaspedaal. Sensoren voor pedaaltoewijzing die speciaal zijn gekalibreerd, geven de bestuurder een optimale en responsieve gevoeligheid van het gaspedaal wat bijdraagt aan een ontspannen en comfortabele rijervaring. De turbocharger is gekalibreerd voor superieure reactiesnelheid bij lage toerentallen en een naadloze acceleratie. Een goede reactiesnelheid bij lage toerentallen draagt bij een goede controle tijdens het parkeren en manoeuvreren. Bij het uitschakelen van de motor zorgt een uitschakelsysteem van de gasklep voor minder trillingen.

Prestaties en emissies
Het vermogen van deze motor blijkt duidelijk uit de acceleratiecijfers. Alle Ford modellen die zijn uitgerust met deze motor, accelereren van 0 naar 100 km/u in minder dan tien seconden.

Een volledig geoptimaliseerd verbrandingssysteem draagt ook bij aan een lager emissieniveau. De Ford Mondeo-, S-MAX- en Galaxy met deze motor hebben een uitstoot van respectievelijk 165, 176 en 179 g/km CO2. "Gelet op het vermogen en koppel en zodoende de acceleratie van deze motor, kun je deze cijfers heel behoorlijk noemen," aldus FitzGerald

De 2.2 liter Duratorq TDCi-motor voldoet aan Euro IV en is uitgerust met een dieselpartikelfilter (DPF) dat is ontworpen en geproduceerd voor onderhoudsvrij gebruik.

Een andere unieke eigenschap voor producten van de Ford Motor Company is dat de motor is voorzien van een 'intelligent bewakingsalgoritme voor de olieconditie'. Het systeem werd ontwikkeld door ingenieurs van Ford om te garanderen dat het onderhoud van de motorolie wordt afgestemd op optimale prestaties. Een informatielampje in het instrumentencluster gaat branden als het systeem aanbeveelt dat de olie moet worden vervangen. Dit nuttige signaal voor de bestuurder is ontwikkeld voor superieure betrouwbaarheid en duurzaamheid van de motor door het onderhoud van de motorolie in overeenstemming te brengen met het gebruik van de auto. Dit is gekoppeld aan een 'variabele' service-interval van één jaar of 20.000 km. Zie voor de volledige technische specificaties de sectie 'Technische gegevens'.

Geluidskwaliteit en trillingsniveau
Een belangrijk aspect van alle Ford-motoren is dat de geluidskwaliteit en het trillingsniveau zo goed mogelijk zijn en de nieuwe 2.2 liter dieselmotor vormt hierop geen uitzondering. De motor is uitgerust met balansassen om het trillingsniveau verder terug te dringen.

In combinatie met de veelgeroemde handgeschakelde Ford Durashift-transmissie met zes versnellingen levert dit een motor op met een hoog koppel, maximaal 400 Nm bij 1.750 tpm, waardoor minder geschakeld hoeft te worden en de bestuurder minder snel moe wordt. Dubbele proefinspuitingen voor het verbrandingsproces optimaliseren zowel emissies als brandstofverbruik en spelen een belangrijke rol in het verlagen van het gebruikelijke geluidsniveau van een dieselmotor en dragen zo bij aan zeer aangename akoestische eigenschappen.

"Conventionele dieseltechnologie behoort zeker niet tot het verleden dankzij de inspanningen die we steken in de ontwikkeling van motoren en het speciaal kalibreren van deze motoren voor onze modellen. Veel bestuurders rijden graag in een diesel vanwege het vertrouwde gevoel en de combinatie van zuinig verbruik, lange levensduur, betrouwbaarheid en de moderne geraffineerde voorzieningen in onze portfolio waarin deze motor leverbaar zal zijn," lichtte Phil Lake toe, Chief Engineer, Powertrains, Ford Europa.

Gezamenlijke ontwikkeling van Ford en PSA Peugeot Citroën "Voor de ontwikkeling van deze motor zijn de vaardigheden, ervaring en technieken van ingenieurs van Ford Motor Company en PSA Peugeot Citroën verenigd om de hoge doelstellingen voor deze motor te bereiken," zei Steve Adams, Vehicle Line Director for Large and Luxury cars, Ford Europa. "Dankzij een geïntegreerde systeembenadering en moderne digitale simulatie heeft een team bestaande uit 200 mensen van beide ondernemingen, de motor kunnen ontwikkelen in niet meer dan 3 jaar. Nog eens 300 medewerkers zijn nu toegewezen aan de productie van deze motor."