Hogeschool voor de Kunsten Utrecht


Utrecht, 15 januari 2008

HKU-studenten ontwikkelen ecologische game voor kinderen

Massive multiplayer online arg voor adventure ecology
---

-----------------------
UTRECHT â 4e jaars studenten Design for Virtual Theatre and Games (DVTG) aan de Faculteit Theater, Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht (HKU) hebben in het kader van hun eindexamenopdracht een proof of concept ontwikkeld voor een ecologische game, genaamd AECO. Dit project hebben de studenten gemaakt in opdracht van David de Rothschild, een Britse avonturier en milieuactivist en de stichter van Adventure Ecology.

Het doel van deze game is om kinderen van over heel de wereld te leren en inspireren hoe zij op ecologische wijze in balans moeten leven met hun omgeving en de wereld. Adventure Ecology is een organisatie die mensen meer bewust laten worden van hun aandeel in het milieu. Een belangrijk onderdeel hiervan is het veranderen van de dagelijkse gewoonten van de mensen zelf, zodat er minder energie verloren gaat en minder afval wordt geproduceerd en zodoende de wereld een beetje leefbaarder wordt.

De studenten hebben een zogenaamde Massive Multiplayer Online Alternate Reality Game ontwikkeld. Dat betekent dat het spel een mix is tussen een multi-user online gamewereld en offline activiteiten in de echte wereld. Hiermee is een spelomgeving gecreëerd voor kinderen van 9 tot 16 jaar die zowel leuk als educatief is. Maar vooral moet dit spel kinderen over de hele wereld inspireren om in balans te leven met de natuur en zorg voor de aarde te dragen.
Op woensdag 19 december hebben de DVTG-studenten hun proof of concept getoond aan David de Rothschild en het Design document overgedragen. Dit spel wordt door Adventure Ecology verder ontwikkeld en zal waarschijnlijk in 2009 geïntroduceerd worden.

Meer informatie op www.adventureecology.com en
www.hku.nl/web/Studiekeuze/GamesEnInteractie/DesignForVirtualTheatreAn dGames.htm.

Aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) studeren ruim 3500 studenten in de volgende richtingen: Beeldende Kunst, Vormgeving, Muziek, Theater, Games en Interactie, Media, Kunstmanagement en Kunsteducatie (docentenopleidingen).
De opleiding Design for Virtual Theatre & Games (kortweg DVTG) biedt studenten de unieke kans om vanuit het verhaal te werken naar een digitale presentatie. Bij DVTG is de maker het startpunt van een project. Hierin onderscheidt de studie zich van andere opleidingen op het gebied van games en nieuwe media. Daarbij wil de opleiding nieuwe impulsen geven aan de ontwikkeling van nieuwe media.


---

---------------------
NOOT VOOR DE REDACTIE/