Utrecht, 15 januari 2008
HKU-studenten ontwikkelen ecologische game voor kinderen
Massive multiplayer online arg voor adventure ecology
---
-----------------------
UTRECHT â 4e jaars studenten Design for Virtual Theatre and Games
(DVTG) aan de Faculteit Theater, Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht
(HKU) hebben in het kader van hun eindexamenopdracht een proof of
concept ontwikkeld voor een ecologische game, genaamd AECO. Dit
project hebben de studenten gemaakt in opdracht van David de
Rothschild, een Britse avonturier en milieuactivist en de stichter van
Adventure Ecology.
Het doel van deze game is om kinderen van over heel de wereld te leren
en inspireren hoe zij op ecologische wijze in balans moeten leven met
hun omgeving en de wereld. Adventure Ecology is een organisatie die
mensen meer bewust laten worden van hun aandeel in het milieu. Een
belangrijk onderdeel hiervan is het veranderen van de dagelijkse
gewoonten van de mensen zelf, zodat er minder energie verloren gaat en
minder afval wordt geproduceerd en zodoende de wereld een beetje
leefbaarder wordt.
De studenten hebben een zogenaamde Massive Multiplayer Online
Alternate Reality Game ontwikkeld. Dat betekent dat het spel een mix
is tussen een multi-user online gamewereld en offline activiteiten in
de echte wereld. Hiermee is een spelomgeving gecreëerd voor kinderen
van 9 tot 16 jaar die zowel leuk als educatief is. Maar vooral moet
dit spel kinderen over de hele wereld inspireren om in balans te leven
met de natuur en zorg voor de aarde te dragen.
Op woensdag 19 december hebben de DVTG-studenten hun proof of concept
getoond aan David de Rothschild en het Design document overgedragen.
Dit spel wordt door Adventure Ecology verder ontwikkeld en zal
waarschijnlijk in 2009 geïntroduceerd worden.
Meer informatie op www.adventureecology.com en
www.hku.nl/web/Studiekeuze/GamesEnInteractie/DesignForVirtualTheatreAn
dGames.htm.
Aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) studeren ruim 3500
studenten in de volgende richtingen: Beeldende Kunst, Vormgeving,
Muziek, Theater, Games en Interactie, Media, Kunstmanagement en
Kunsteducatie (docentenopleidingen).
De opleiding Design for Virtual Theatre & Games (kortweg DVTG) biedt
studenten de unieke kans om vanuit het verhaal te werken naar een
digitale presentatie. Bij DVTG is de maker het startpunt van een
project. Hierin onderscheidt de studie zich van andere opleidingen op
het gebied van games en nieuwe media. Daarbij wil de opleiding nieuwe
impulsen geven aan de ontwikkeling van nieuwe media.
---
---------------------
NOOT VOOR DE REDACTIE/