Gemeente Barneveld


Eerste uitkomsten kwaliteitsmeting Regiotaxi positief

De eerste uitkomsten van de zes kwaliteitsmetingen die zijn gehouden door zowel het projectbureau Regiotaxi, het Ministerie van Verkeer en Waterstaat als de provincie Gelderland lijken positief uit te pakken voor Regiotaxi Gelderland. Uit het schriftelijke klanttevredenheidsonderzoek blijkt dat het algemene oordeel over Regiotaxi Gelderland een 7,1 is. In het klanttevredenheidsonderzoek van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat komt Regiotaxi Gelderland nog hoger uit de bus, tot een gemiddelde van 7,7.

Alhoewel de rapportages van de onderzoeken zich nog in de conceptfase bevinden, kan geconcludeerd worden dat - ondanks de aanloopproblemen begin 2007 - in de perceptie van de klant de regiotaxi grotendeels onveranderd is gebleven.In totaal zijn er zes kwaliteitsonderzoeken bij Regiotaxi Gelderland gehouden. De provincie Gelderland heeft een schriftelijk klanttevredenheidsonderzoek en een mystery guestonderzoek gehouden. Daarnaast heeft het Ministerie van Verkeer en Waterstaat een telefonisch onderzoek gehouden naar de klanttevredenheid. Het projectbureau Regiotaxi houdt dagelijks een telefonische enquête en houdt een klachtenanalyse bij. Daarnaast maakt het projectbureau een analyse op de data die de leveranciers (vervoerders en callcenter) aanleveren bij het Projectbureau Regiotaxi.

De belangrijkste uitkomsten op een rij:
Het schriftelijke klanttevredenheidsonderzoek is uitgevraagd onder 2.000 respondenten, 44% heeft gereageerd.
Het algemene oordeel over Regiotaxi Gelderland is positief met een gemiddeld cijfer van 7,1.
De reizigers zijn in alle regios tevreden.
Het telefonische klanttevredenheidsonderzoek door het ministerie is onder 900 respondenten in 3 van de 4 regios gehouden. In regio De Achterhoek is in 2006 geen 0-meting gedaan; in de Achterhoek reed in 2006 geen regiotaxi maar functioneerde Syntus Plus, een nu beëindigd project.
In Rivierenland is de score in 2007 een 7,7 en was in 2006 7,9. In de Vallei is de score 7,6 en was in 2006 7,4. In de IJsselstreek is de score 7,2 en was in 2006 7,5. Mystery guests hebben 200 ritten gereden. De overall score is een voldoende/goed. De aanbevelingen vanuit het mystery guestonderzoek hebben betrekking op de responsetijden van het callcenter en de stiptheid, ritduur en rookvrije voertuigen van de vervoerder.

Uit de klachtenanalyse van het projectbureau blijkt dat het percentage klachten op het totaal aantal verreden ritten in de periode januari april een afnemend percentage is geweest. Sinds mei is het percentage een stabiele en schommelt rond de 0,2%. In de Achterhoek is het percentage relatief hoog (rond 0,3%) en in Rivierenland relatief laag (rond 0,15%).Uit de telefonische enquête die sinds juni 2007 dagelijks wordt gehouden door het projectbureau onder een aantal reizigers die de dag tevoren met Regiotaxi Gelderland reisden komt een gemiddelde score van 7,8 (met een uitschieter voor augustus toen een 8,05 werd gescoord).Uit de data-analyse is naar voren gekomen dat 100%-eis die in het bestek van de vervoerder is geformuleerd voor de stiptheid en niet gehaald wordt. Het projectbureau gaat hiervoor een verbeterplan opstellen. De definitieve rapportages worden binnenkort verwacht. Mutatiedatum 15/01/2008