Gemeente Barneveld
Eerste uitkomsten kwaliteitsmeting Regiotaxi positief
De eerste uitkomsten van de zes kwaliteitsmetingen die zijn gehouden
door zowel het projectbureau Regiotaxi, het Ministerie van Verkeer en
Waterstaat als de provincie Gelderland lijken positief uit te pakken
voor Regiotaxi Gelderland. Uit het schriftelijke
klanttevredenheidsonderzoek blijkt dat het algemene oordeel over
Regiotaxi Gelderland een 7,1 is. In het klanttevredenheidsonderzoek
van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat komt Regiotaxi Gelderland
nog hoger uit de bus, tot een gemiddelde van 7,7.
Alhoewel de rapportages van de onderzoeken zich nog in de conceptfase
bevinden, kan geconcludeerd worden dat - ondanks de aanloopproblemen
begin 2007 - in de perceptie van de klant de regiotaxi grotendeels
onveranderd is gebleven.In totaal zijn er zes kwaliteitsonderzoeken
bij Regiotaxi Gelderland gehouden. De provincie Gelderland heeft een
schriftelijk klanttevredenheidsonderzoek en een mystery guestonderzoek
gehouden. Daarnaast heeft het Ministerie van Verkeer en Waterstaat een
telefonisch onderzoek gehouden naar de klanttevredenheid. Het
projectbureau Regiotaxi houdt dagelijks een telefonische enquête en
houdt een klachtenanalyse bij. Daarnaast maakt het projectbureau een
analyse op de data die de leveranciers (vervoerders en callcenter)
aanleveren bij het Projectbureau Regiotaxi.
De belangrijkste uitkomsten op een rij:
Het schriftelijke klanttevredenheidsonderzoek is uitgevraagd onder
2.000 respondenten, 44% heeft gereageerd.
Het algemene oordeel over Regiotaxi Gelderland is positief met een
gemiddeld cijfer van 7,1.
De reizigers zijn in alle regios tevreden.
Het telefonische klanttevredenheidsonderzoek door het ministerie is
onder 900 respondenten in 3 van de 4 regios gehouden.
In regio De Achterhoek is in 2006 geen 0-meting gedaan; in de
Achterhoek reed in 2006 geen regiotaxi maar functioneerde Syntus Plus,
een nu beëindigd project.
In Rivierenland is de score in 2007 een 7,7 en was in 2006 7,9.
In de Vallei is de score 7,6 en was in 2006 7,4.
In de IJsselstreek is de score 7,2 en was in 2006 7,5.
Mystery guests hebben 200 ritten gereden. De overall score is een
voldoende/goed. De aanbevelingen vanuit het mystery guestonderzoek
hebben betrekking op de responsetijden van het callcenter en de
stiptheid, ritduur en rookvrije voertuigen van de vervoerder.
Uit de klachtenanalyse van het projectbureau blijkt dat het percentage
klachten op het totaal aantal verreden ritten in de periode januari
april een afnemend percentage is geweest. Sinds mei is het percentage
een stabiele en schommelt rond de 0,2%. In de Achterhoek is het
percentage relatief hoog (rond 0,3%) en in Rivierenland relatief laag
(rond 0,15%).Uit de telefonische enquête die sinds juni 2007 dagelijks
wordt gehouden door het projectbureau onder een aantal reizigers die
de dag tevoren met Regiotaxi Gelderland reisden komt een gemiddelde
score van 7,8 (met een uitschieter voor augustus toen een 8,05 werd
gescoord).Uit de data-analyse is naar voren gekomen dat 100%-eis die
in het bestek van de vervoerder is geformuleerd voor de stiptheid en
niet gehaald wordt. Het projectbureau gaat hiervoor een verbeterplan
opstellen. De definitieve rapportages worden binnenkort verwacht.
Mutatiedatum 15/01/2008