Ministerie van Economische Zaken


* Producten- en dienstenloket


Van der Hoeven kritisch over superkapitalisme


15-01-2008 | nieuwsbericht | onderwerp: Globalisering, Maatschappelijk
Verantwoord Ondernemen


Bedrijven en consumenten zouden zich verantwoordelijker moeten voelen
voor de omstandigheden waaronder producten worden gemaakt. Leg dat
vast in regels en wetten. Dat zei de Amerikaanse hoogleraar Robert
Reich 14 januari 2008 in gesprek met minister Van der Hoeven in de
Kloosterkerk in Den Haag.


Reich constateert dat het kapitalisme leidt tot economische groei,
maar ook tot grotere ongelijkheid in inkomen en een groeiend
broeikaseffect.


15.01.08 Van der Hoeven en Robert Reich-groot


De oorzaak ligt bij de tegenstrijdige rollen van mensen als consument,
belegger of burger. Consumenten en beleggers willen de laagste prijs
en het hoogste rendement, terwijl de burger verontwaardigd is over
mensen met schamel betaalde banen, aantasting van het milieu en de
vervlakking van maatschappelijke normen. De burger legt het af tegen
de materialistisch ingestelde consument en belegger.


Reich, voormalig minister van Werkgelegenheid onder president Clinton,
was in Nederland om zijn boodschap te verkondigen. Hij schreef
daarover ook in zijn pas verschenen boek Superkapitalisme.
Minister Van der Hoeven herkent veel van de trends die Reich in zijn
boek schetst. Zij ziet ook dat veel mensen zich door de toenemende
globalisering zorgen maken over het behoud van sociale waarden. Maar
ze is ook kritisch over de Amerikaan, omdat hij de consument voor de
problemen verantwoordelijk houdt. Van der Hoeven: `Consumenten hebben
juist veel in te brengen en hebben een grote stem. Ze kopen niet meer
bij bedrijven die de wereld verpesten. Bedrijven zijn zich ook zelf
steeds meer bewust zijn van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Wij bevinden ons in een andere positie dan de Verenigde Staten.'


Het heeft volgens haar dan ook weinig zin om bedrijven in Nederland
via wetten en regels aan te zetten tot meer maatschappelijk
verantwoord gedrag. Wel blijft een discussie nodig over de
omstandigheden waaronder geproduceerd wordt. Van der Hoeven:
`Nederland kan dat niet alleen. Samen met internationale organisaties
moeten we ondernemingen ertoe aanzetten meer te doen aan
maatschappelijk verantwoord ondernemen. We zijn een klein land en
hebben een open markt nodig om onze economie concurrerend en welvarend
te houden.'