NVA
PERSBERICHT
Amersfoort, 11-01-2008
Politiek pakt NVA-commentaar Veegwet op
Bij de parlementaire behandeling van de het wetsvoorstel Veegwet Pensioenwet in
de Tweede Kamer heeft de NVA de aandacht gevraagd voor belangrijke punten
waarop de Pensioenwet gerepareerd moet worden. Dit wetsvoorstel is eind vorig
jaar in de Kamer behandeld en daarbij bleek dat de politiek het commentaar van
de NVA in haar besluitvorming heeft betrokken. De NVA is blij dat de politiek
deze punten heeft opgepakt.
De NVA heeft verzocht om een bekrachtiging van het standpunt van de regering dat een
directeur-grootaandeelhouder (DGA) die geen keuze maakt voor de Pensioenwet, niet
automatisch per 2008 onder deze wet valt. Ook heeft de NVA bezwaar gemaakt tegen de
mogelijkheid dat pensioenfondsen alsnog WGA-hiaatverzekeringen mogen aanbieden op grond
van het wetsvoorstel.
Individuele waardeoverdracht
De NVA heeft ook aandacht gevraagd voor onwenselijke situaties bij individuele en collectieve
waardeoverdracht van pensioenkapitalen. Bij individuele waardeoverdrachten komt het voor dat
een nieuwe werkgever geconfronteerd wordt met forse bijbetalingen, wanneer een nieuwe
werknemer gebruik maakt van zijn wettelijk recht op waardeoverdracht.
De NVA is dan ook blij met de motie van het CDA (Omtzigt) waarin de regering wordt
verzocht in overleg met de STAR en de pensioenkoepels, nog vóór de zomer te komen met
voorstellen om deze problematiek op te lossen. Terecht is door de Tweede Kamer gesteld dat
ook het intermediair, dat als adviseur een belangrijke rol speelt bij waardeoverdrachten, hierbij
betrokken moet worden.
Collectieve waardeoverdracht
Ten aanzien van collectieve waardeoverdrachten heeft de NVA zeer nadrukkelijk gepleit voor
een wettelijk recht op collectieve waardeoverdracht van pensioenkapitalen aan het einde van een
contractsperiode tegen een redelijke kostenverrekening.
Het uitgangspunt van de NVA is daarbij dat collectieve waardeoverdrachten in het belang
kunnen zijn van de deelnemers in een pensioenregeling.
De NVA is blij dat de Tweede Kamer ervoor heeft gekozen de Pensioenwet op dit belangrijke
punt aan te passen, door wettelijk vast te leggen dat een uitvoeringsovereenkomst altijd een
recht dient te bevatten voor de werkgever voor een collectieve waardeoverdracht aan het einde
van de contractsperiode van de pensioenregeling. De vergoeding die een verzekeraar hiervoor
bedingt moet daarbij redelijk en billijk zijn op grond van het amendement CDA/PvdA
(Omtzigt/Hamer).
DGA en Pensioenwet
De NVA is tevreden met de bekrachtiging van het standpunt van de regering in het
parlementaire debat dat voor de DGA die geen keuze maakt om al dan niet onder de
Pensioenwet te vallen, geldt dat deze niet per 2008 automatisch onder deze wet gaat vallen.
De NVA heeft om deze bekrachtiging verzocht, omdat zij in de praktijk constateert dat
sommige verzekeraars hierover een volstrekt andere mening waren toegedaan, zoals bleek uit
hun correspondentie naar de DGA's.
Geen keuze is géén keuze
De NVA was overigens van mening dat de regering al een helder standpunt had ingenomen en
kon zich vinden in het standpunt dat geen gebruik gemaakt mag worden van de negatieve optie-
clausule in die zin dat `geen keuze, een keuze voor de Pensioenwet' inhoudt.
Hiaatverzekeringen door pensioenfondsen
Verder vindt de NVA het van belang dat de Tweede Kamer een pas op de plaats heeft gemaakt
ten aanzien de mogelijkheid van het aanbieden van WGA-hiaatverzekeringen door
pensioenfondsen.
De NVA heeft gesteld dat dit een fundamentele beleidswijziging is die zij nadrukkelijk afwijst,
mede ook omdat dit in strijd is met een ministeriële regeling over de Taakafbakening en een
recent beleidsbesluit van DNB. De NVA heeft erop gewezen dat de concurrentieverhoudingen
tussen verzekeraars en pensioenfondsen hiermee in het geding zijn.
De NVA is blij dat de Tweede Kamer het aanbieden van arbeidsongeschiktheidsverzekeringen
door pensioenfondsen niet zomaar heeft aanvaard. In plaats daarvan heeft de Tweede Kamer de
parlementaire betrokkenheid afgedwongen van beide Kamers van de Staten-Generaal bij de
definiëring van het begrip arbeidsongeschiktheid in een nog van kracht wordende AMvB op
grond van een amendement van PvdA/CDA (Hamer/Omtzigt).
Deze AMvB is inmiddels aangeboden. De NVA zal de uitwerking hiervan bekijken en is
voornemens hierop commentaar te geven, voorafgaand aan de parlementaire behandeling.
Noot voor de redactie/